Zoek

A3 2.0TFSI S-tronic Cabriolet Rijtest

Wel gewenst, niet noodzakelijk.
Mooi Cabrio weer was voor vandaag wel gewenst maar niet noodzakelijk voor de testrit met de A3 Cabrio. Het regent pijpenstelen, op zijn Hollands gezegd.
Ik heb vandaag de A3 Cabrio 2.0TFSI S-Tronic met 147kW/200pk ter beschikking voor een testrit.

De Cabrio is in Phantomzwart pareleffectlak en is van binnen ook helemaal in zwart gehouden.

Verder aan boord: S-Tronic versnellingsbak met 6 verzetten, Schakelpaddels aan het stuur, Fijn Nappa lederen bekleding, DVD-Navigatiesysyteem, Stoelverwarming voor, Aluminium optiek, Vol elektronische kap en een 6 CD wisselaar in het handschoenenkastje plus nog wat andere kleine hebbedingetjes.

Enkele motor- prestatiegegevens: 280Nm al bij 1.700 toeren/minuut. 200 PK/147kW. Topsnelheid ver boven de 200 km/u. Maar dat kwam er vandaag niet van.

Instappen. Zodra je de deur open doet, zakken de ramen een klein stukje naar beneden. Als de deur weer gesloten is, dan zoeven ze snel weer omhoog. Zo kan n.l. bij het sluiten de overdruk die je creëert door het dichttrekken van de deur, snel afvloeien.

Even in het rond kijken. De kleine binnenspiegel is nagenoeg helemaal gevuld met de hoofdsteunen van de achterbank en de kap. Je ziet dus bar weinig. Behalve als je open rijdt natuurlijk.

Het BIS gebruikt mooi helder wit en het contrast is dus perfect.

De ruitenwissers gaan in de ruststand weer slim een klein beetje omhoog zodat het rubber goed staat als er weer gewist moet worden. Dus geen stuiterende ruitenwissers meer over de voorruit.

De buitenspiegels zijn behoorlijk groot, maar je ziet er dan ook veel in. Hé! ook hier spiegelt de chromen rand van de dashboard lucht uitstroomopening in de zijruit, precies over de spiegel. Beetje hinderlijk, maar niet echt storend.

We gaan rijden. Lekker stille motor. Remmen zijn naar echt mijn smaak, aangenaam giftig.

Het sturen in de stad gaat lekker licht en de wagen stuurt zeer direct.

Deze A3 Cabrio is voorzien van het optionele S-Tronic (DSG) dubbele koppelingsysteem. Een geweldige uitvinding! Je kunt er zelf met de handbak niet tegenop schakelen, hij wint het altijd!

Dit is mijn eerste testrit in een Audi met dit soort bak en ik moet zeggen vergeleken met de Tiptronic is er een groot positief verschil voor de S-Tronic.

Je voelt niet dat de bak schakelt. Je kunt het alleen horen als je er op let. Maar natuurlijk bij het trekken van een sprintje merk je het wel duidelijk.

Je ziet dan de toerentellernaald eerst naar voren schieten en dan snel iets terugvallen als er wordt opgeschakeld maar het beste kun je het horen aan het prachtige uitlaatgeluid dat de 2.0 TFSI erbij produceert!

Bij deze oefening is het ook het enige moment dat je merkt dat je 200pk onder de motorkap hebt. Hij gaat als de spreekwoordelijke brandweer.

Na wat gereden te hebben is het tijd voor een betere blik op de Cabrio, dus even een droog plekje opgezocht.

Van opzij is de A3 Cabrio een sportief elegant model met hoge schouderlijn. En heeft n.m.m. een mooi helder design.

Aan de voorkant: Xenon Plus met een voor de A3 Cabrio karakteristiek LED dagrijlicht.

In de achterlichten zorgt een lichtgeleidingtechniek voor een ononderbroken lichtband die tot in de achterspatborden doorloopt. Ook daaraan kun je het type (A3) herkennen.

Gesloten heeft de A3 Cabrio een wat meer gestrekte Coupé vorm.

De zijruiten kunnen voor en achter geheel naar beneden en zo verstoren ze niet de mooie Cabrio-lijn.

In slechts negen seconden vouwt het dak op een Z-vormige wijze in de kofferbak. Eigenlijk blijft dan een dun pakketje dak over en zo ook meer kofferbakruimte n.l. 260 liter. Klap je de achterbank naar beneden, krijg je 674 liter bergruimte tot je beschikking.

Vreemd detail is als je de kofferbakklep open doet, het maar een heel kort kofferbakklepje is. En dat zijn we (nog) niet gewend.

Mooi is het optionele aluminiumpakket. Daarbij heeft bijvoorbeeld de bovenkant van de deurgreep heeft een subtiel hoogglanzend randje

Deze A3 Cabrio heeft ook het akoestisch ge-optimeerde en geïsoleerde stoffen vouwdak en dan is de kap volautomatisch. Je hoeft dus niet eerst de kap te ontgrendelen voordat hij inklapt. Deze A3 Cabrio is dus ook geschikt om in de winter te gebruiken. Naast de geïsoleerde kap, ontbreekt een achterruitverwarming ook niet.

De schouder- en beenruimte achterin is naar kleine Cabrio maatstaven, best redelijk te noemen. Gebruik je het optionele windschot, dan blijft er geen ruimte voor achterbank passagiers over.

Achterin zittende bestaat de kans dat je met het hoofd tegen de beugels aantikt als je vrij lang bent of bij al te fors optrekken of als er bruuske bewegingen met de auto plaatsvinden.

Minder geslaagd vind ik het zicht op de scharnieren van de kap als deze open is.

Er is wel een soort afdekking aanwezig (in de kofferbak) maar die moet er dan handmatig overheen worden aangebracht.

Al met al een heel fijne Audi die A3 Cabrio met de 2.0TFSI motor en S-Tronic versnellingsbak. Hij is niet goedkoop maar naar mijn mening een goed en toch ook praktischer alternatief als je het geld niet over hebt voor een TT-Cabrio.

Deze testrit werd mogelijk gemaakt door:

Autohaus Helmich voor Audiservice & goedkopere Audi onderdelen als in Nederland.
Verzending ervan geen probleem!

Voor vragen: audi@helmich-emmerich.de
website:  Helmich-Emmerich

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen