Zoek

Nieuwe Audi S6 en RS6 met veel koolstofvezel

De spiksplinternieuwe A6 moet nog bij de dealers van Audi verschijnen, maar achter de schermen wordt allang gewerkt aan de sportieve topmodellen, de S6 en RS6. Een techneut van de fabrikant verklapt dat Audi veel koolstofvezel gaat toepassen in de nieuwe sportversies.

De RS3 beschikt al over koolstofvezel componenten. De voorschermen van het topmodel uit de A3-reeks zijn van het lichte materiaal vervaardigd. De RS6 krijgt meer onderdelen van koolstofvezel, zo verklapt een techneut. Te denken valt in ieder geval aan het dak en wielschermen.

Dat er een S6 en RS6 komen is logisch. Ondanks dat ook de A7 in een S- en RS-uitmonstering verschijnt, is er vraag naar een sportief topmodel van de A6-lijn. “De Verenigde Staten bijvoorbeeld is een typisch sedan-land,” legt een woordvoerder van de fabriek uit. “Voor een dergelijke afzetmarkt is de RS6 bedoeld. Ook Chinese autokopers hebben een voorkeur voor een sedan boven een hatchback of stationwagon.” Met de RS6 in zowel sedan- als Avant-koets en de vijfdeurs RS7 heeft Audi een breed assortiment topmodellen beschikbaar. Concurrent Mercedes levert de E=Klasse alleen als sedan en als Estate. Een Coupe komt er alleen in een extreme AMG-variant en de Cabrio houdt zich afzijdig. BMW kiest louter voor een M5 sedan, maar zal de M6 als Coupe en Cabrio uitbrengen. Lexus daarentegen heeft alleen een sedan, maar dat merk richt zich hoofdzakelijk op de Amerikaanse markt, waar Cadillac de CTS-V in drie varianten levert (sedan, Coupe en Estate).

In de race tegen overgewicht wijken autobouwers uit naar nieuwe materialen. Audi past al op grote schaal aluminium toe, maar de volgende stap voor het Duitse merk is koolstofvezel. Op de R8 Spyder monteert Audi al verschillende carbon fibre componenten in combinatie met koolstofvezel.

Via: AutoVisie

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen