De Audi RS 5 Coupé

De RS 5 Coupé is het non plus ultra binnen de A5-reeks. Hij heeft de aandrijflijn en rijeigenschappen van een sportauto, maar verpakt die dynamiek in een elegante en praktische coupé-carrosserie. Dat design is nog scherper gemaakt. De RS 5 heeft namelijk dezelfde updates gekregen als de andere A5-modellen.

In de Audi RS5 Coupé is een 4.163 cm3 grote atmosferische V8 aan het werk, die hoge toerentallen niet schuwt. Hij is nauw verwant aan het V10-blok uit de R8. De 4.2 FSI levert 331 kW (450 pk) bij 8.250 toeren. Het koppelt piekt bij 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 toeren. Het specifiek vermogen komt uit op 108,1 pk per liter.

De felle reacties op het rechterpedaal, het gretige toeren draaien en de fraaie basklanken wijzen erop dat de V8 puur is gemaakt voor autoliefhebbers. De 4.2 FSI wordt dan ook met de hand opgebouwd. Dit gebeurt in de Hongaarse Audi-fabriek in Györ.

Razendsnel accelereren en schakelen

De RS 5 Coupé snelt in 4,6 seconden naar 100 km/h. De top is vanzelfsprekend begrensd op 250 km/h, maar daar maken wij indien gewenst met alle plezier 280 km/h van.

Het gemiddeld verbruik van de hightech V8 is fors minder dan dat van directe concurrenten. Dit is te danken aan de efficiencytechnieken van Audi, die volgens het bouwdoosprincipe in het gehele gamma toepasbaar zijn. Zo levert de RS 5 remenergie terug aan de accu.

De V8 is gekoppeld aan een 7-traps S tronic, een bak die uiterst doelgericht is en met een lange overbrenging van de hoogste trap ook nog eens goed uitpakt voor het verbruik. Deze transmissie met dubbele koppeling schakelt automatisch of handmatig via de schakelpaddels of de transmissiehendel. Met behulp van de launch control zijn straaljagerachtige starts uit te voeren.

Highend: quattro met kroonwieldifferentieel

Het is een RS en dat betekent dat quattro permanente vierwielaandrijving standaard is. Het kroonwiel-middendifferentieel is het hart van de aandrijving in de RS 5 Coupé. Dit dif is compact en licht en verdeelt het aandrijfkoppel bliksemsnel over voor- en achteras. De standaardconfiguratie legt de nadruk op de achteras, wat zeer sportief rijdt. De verdeling is dan 40:60, maar de uitersten zijn 70:30 en 15:85.

Het kroonwiel-middendifferentieel werkt samen met de wielafhankelijke koppelverdeling over alle 4 de wielen. Als in een bocht het binnenste wiel de power niet kwijt kan aan het asfalt, zorgt een milde remingreep ervoor dat het niet tot doorslippen komt. Op de optielijst prijkt ook nog een sportdifferentieel. Dan zorgen 2 overbrengingsunits ervoor dat de afzonderlijke wielen de juiste hoeveelheid koppel ontvangen.

Verbruiks- en emissiewaarden:

Gemiddeld brandstofverbruik: 10,8 l/100 km

Gemiddelde CO2-emissie: 252 g/km

Precies te plaatsen en stabiel

Het onderstel van de RS 5 Coupé helpt om snel en nauwkeurig in te sturen, hoge bochtsnelheden aan te houden en uiterst stabiel aan de weg te kleven. De meeste componenten van de 5-arms multilink voorwielophanging en de spoorgestuurde trapezium achteras zijn van aluminium.

De snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurbekrachtiging is nieuw. Deze inrichting werkt direct, geeft een zeer goede feedback en helpt met kleine correcties als er tijdens remmen gripverschil is tussen de voorbanden. Niet sturen betekent geen bekrachtiging aan het werk en dat is gunstig voor de efficiency.

Ten opzichte van de Audi A5 ligt de carrosserie 20 millimeter dichter op het asfalt. De setup is stevig. De 19-inch gesmede lichtmetalen velgen zijn van een nieuw ontwerp. Er liggen 265/35-banden omheen. 20 inch met 275/30-rubber kan ook.

Wave-remschijven

Aan het remsysteem van de RS 5 Coupé zijn nu 365 millimeter grote, inwendig geventileerde Wave remschijven toegevoegd. Het geperforeerde stalen wrijvingsvlak met golfvormige buitenkant is met stiften aan het aluminium hart gekoppeld. Door deze constructie komt er minder spanning op de schijf te staan, kan de warmte snel weg en gaat opwarmen en afkoelen geleidelijker. Ook niet onbelangrijk is dat de nieuwe frictieringen samen 3 kilo besparen, wat weer gunstig uitpakt voor de onafgeveerde massa.

De remklauwen zijn zwart hoogglans gespoten. Voor zitten er 8 remzuigers per wiel in.

Tegen meerprijs krijgt de RS 5 keramische remmen aan de voorzijde.

Het stabiliseringssysteem ESP kent een sportstand en is desgewenst ook volledig uit te schakelen.

Sportonderstel plus

Naar wens herbergt deze bolide het sportonderstel plus met Dynamic Ride Control. De schokdempers zijn dan diagonaal met elkaar verbonden door middel van een olieleiding met centrale klep. Hierdoor intensiveert in snel genomen bochten de stabilisering van het buitenste wiel. De dempers van het sportonderstel plus werken bovendien variabel en zijn in 3 standen in te stellen.

Audi drive select

Audi drive select is standaard op de RS 5 Coupé. Daarmee is de mapping van de besturing, de 7-traps S tronic en het gaspedaal te veranderen. Er zijn 3 voorkeuzestanden: comfort, auto en dynamic. In combinatie met een MMI navigatiesysteem komt daar nog een vierde bij, namelijk individual. Daarmee bepaalt u zelf hoe de diverse componenten zijn afgesteld.

In dynamic beïnvloedt Audi drive select ook de uitlaatsound, want bij terugschakelen is dan een fraaie tussengasroffel te horen.

Het op de vorige pagina genoemde sportdifferentieel en het hierboven aan bod gekomen sportonderstel plus zijn componenten waarvan de werking met Audi drive select is aan te passen. Dat geldt ook voor de dynamische besturing, waarmee de overbrenging bijna 100 procent kan verschillen, van zeer direct tot indirect. Op de limiet door bochten rijdend zorgt deze installatie voor licht tegensturen.

Een herkenbaar design

De Audi RS 5 Coupé oogt atletisch. De elegant-klassieke 2-deurs coupélijn is met scherpe lijnen aangezet. De nieuwe singleframe grille heeft afgeschuinde bovenhoeken. Het honingraat binnenwerk is antracietgrijs hoogglans en de omlijsting heeft een matte aluminiumtint. In de Xenon plus koplampunits loopt de LED-dagrijverlichting in een smalle strook om de hoofdverlichting heen.

De koellucht voor de remmen stroomt ongehinderd door de grote openingen in de voorbumper naarbinnen. In die bumper is een splitterachtige rand verwerkt, net zoals raceauto’s die hebben.

Met de groeten uit de jaren ’80

De nieuwe lijnen van de motorkap zijn zo getekend dat de RS 5 nog breder en lager oogt. De uitgebouwde aluminium voorspatborden en de dikkere achterpanelen met geprononceerde horizontale lijn verwijzen naar 2 iconen uit de jaren ’80: de Audi Quattro en de Sport quattro.

Andere herkenningspunten aan de zijkant zijn de hoekige zijskirts op de dorpels en de spiegelkappen in matte aluminiumoptiek.

Twee ovale uitlaten

Aan de achterkant domineren de twee ovale uitlaatopeningen, die volledig in de nieuwe bumper zijn opgenomen. Naar wens levert Audi een steviger klinkend sportuitlaatsysteem, dat herkenbaar is aan de zwarte sierstukken.

Het design van de LED-achterlichten is ook gewijzigd, met als opvallend kenmerk een doorlopende rode lijn. Het grote diffusorgedeelte is prominent in beeld. De achterspoiler laat zich daarentegen pas boven de 120 km/h zien.

De bodem is grotendeels bekleed, waarbij openingen voor voldoende luchtaanvoer naar de S tronic en voorste remschijven zorgen. Dankzij de gunstige aerodynamica genereert de RS 5 Coupé extra downforce op hogere snelheden, wat goed is voor extra stabiliteit.

Langer, breder en lager, maar in welke kleur?

Alle aanpassingen samen zorgen ervoor dat de maten van de RS 5 Coupé afwijken van die van de A5 Coupé. In de lengte meet hij 23 mm meer, de breedte is goed voor 6 extra millimeters en de hoogte is met 6 mm afgenomen.

In welke kleur vindt u dit sportkanon het beste uitkomen? Er zijn 8 tinten, verdeeld over unilakken en kleuren in metallic, met pareleffect of het zeer bijzondere kristaleffect.

Ook onder de motorkap is een en ander aan de persoonlijke smaak aan te passen. Kies dan voor het carbonpakket. De carrosserie is te individualiseren met optiekpakketten waarin zwart of een matte aluminiumtint de boventoon voert.

Het interieur is dynamisch en elegant

Wat voor de buitenkant geldt, telt ook voor het interieur: dynamische en elegante lijnen bepalen het beeld. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn elektrisch verstelbaar. De bekleding bestaat uit zwart leder en alcantara. Volledig lederen bekleding is ook mogelijk. Het gaat dan om leder fijnnappa in het zwart of maanzilver, in beide gevallen subtiel afgewerkt met rotsgrijze piping.

Een alternatief voor het standaard meubilair voorin zijn de schaalstoelen met naar voren beweegbare rugleuningen en de geventileerde comfortstoelen.

Zwart is het nieuwe… zwart

Zwart is de dominante interieurkleur, aangevuld met slanke chroomdetails op de knoppen en andere bedieningsorganen. Voor de decoratielijsten is er keuze uit carbon, geborsteld aluminium, geëtst aluminium, glimmende pianolak en een lichte roestvrijstaalstructuur.

Het nieuwe multifunctionele lederen sportstuurwiel is lekker dik en aan de onderzijde afgevlakt. De nieuwe stuurknoppen zijn nog gemakkelijker te bedienen dan voorheen. Ook het design van de stuurhendels, autosleutel en transmissiehendel is nieuw. De karakteristieke RS-portierhendels zijn opengewerkt en ogen daardoor filigraan.

Sportief instrumentenpaneel

De dashboardinstrumenten zijn zwart met witte opdruk en rode naalden. De schaalverdeling van toerenteller en snelheidsmeter is specifiek voor de RS 5 Coupé. Bij het inschakelen van het contact slaan de wijzers helemaal uit, wat een rechtstreekse verwijzing naar dit gebruik in de autosport is.

Het instrumentarium is gevat in een paneel dat afgewerkt lijkt met pianolak. Pedalen, voetsteun en knoppen van het MMI navigatiesysteem zijn aluminiumkleurig. Die tint keert ook terug in de dorpellijsten. Verder zijn her en der RS 5-logo’s te zien. Het interieur is verder aan te kleden met diverse exclusieve features.

Daarnaast zijn er assistentie- en communicatiesystemen om uit te kiezen. Voorbeelden zijn adaptive cruise control, Audi side assist, adaptive light, MMI navigatie plus, telefoonvoorbereiding online (Bluetooth) en het Bang & Olufsen Sound System.

Bron: Audi


Via AudiBlog.nl voordeel & tips: