• Hoge efficiency dankzij lichtgewicht bouwwijze en nieuwe motoren

• Modellen met alternatieve aandrijfvormen in ontwikkeling

• Progressieve styling van interieur en exterieur

• Marktintroductie eind augustus

Op de autotentoonstelling van Genève introduceert Audi de nieuwe A3. De derde generatie van de compacte premium middenklasser valt op door progressieve styling en innovatieve (lichtgewicht) techniek. Vergeleken met zijn voorganger is hij tot 80 kg lichter. De nieuwe versies zijn gemiddeld 12% zuiniger dan hun voorgangers. De nieuwe Audi A3 1.6 TDI bijvoorbeeld verbruikt slechts 3,8 liter diesel per 100 km (CO2: 99 g/km). Versies met alternatieve aandrijfvormen (aardgas en Audi e-gas) zijn evenals hybridemodellen in ontwikkeling. De marktintroductie staat gepland voor augustus.

De nieuwe Audi A3 heeft vergeleken met zijn voorganger vrijwel identieke buitenmaten. Hij is 4,24 m lang en 1,42 m hoog. Zijn sportievere proporties dankt hij vooral aan de gegroeide breedte (nu 1,78 m) en wielbasis (nu 2,60 m) en de korte carrosserieoverhangen. De sportiviteit van het ontwerp wordt verder benadrukt door grote luchtinlaten, vlakke koplampen, de coupéachtige daklijn met geïntegreerde spoiler en de geprononceerde achterzijde.

Audi ultra lichtgewicht bouwwijze

De nieuwe Audi A3 is tot 80 kg lichter dan zijn voorganger. De A3 1.4 TFSI weegt bijvoorbeeld maar 1.175 kg. De gewichtbesparing komt vooral door een slimme materialenmix met een hoofdrol voor speciale staalsoorten voor de basisstructuur en aluminium voor de spatborden en motorkap. Ook het uitlaatsysteem en veel onderstel- en interieurdelen vallen op door een laag gewicht.

Drie nieuwe viercilinder motoren gemiddeld 12% zuiniger

In eerste instantie is de nieuwe Audi A3 leverbaar met keuze uit twee TFSI-motoren en een TDI. Alle motoren zijn nieuw. Ze beschikken over directe inspuiting, turbotechnologie, een start-stop-systeem en intelligent warmtemanagement. De nieuwe motoren zijn gemiddeld 12% zuiniger dan hun toch al efficiënte voorgangers. De 1.4 TFSI (90 kW/122 pk) heeft een koppel van 200 Nm (vanaf 1.500 tpm). Hij is goed voor een topsnelheid van 203 km/h en een ‘0-100’ in 9,3 s. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,2 l/100 km( CO2: 120 g/km). De 1.8 TFSI levert 132 kW/180 pk en een koppel van 250 Nm (tussen 1.250-5.000 tpm). Hij verleent de nieuwe Audi A3 een topsnelheid van 232 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt 7,2 s. Daarbij komt het gemiddelde verbruik uit op 5,6 l/100 km (CO2: 130 g/km). De Audi A3 2.0 TDI (110 kW/150 pk; 320 Nm) is snel (0-100 in 8,6 s, top 216 km/h) en zuinig. Het verbruik bedraagt 4,1 l/100 km (CO2: 106 g/km). De Audi A3 1.4 TFSI en 2.0 TDI hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. De A3 1.8 TFSI heeft standaard een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vrijloopfunctie voor extra efficiency.

Het motoren-/leveringsprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt geleidelijk uitgebreid. Op het programma staan een zeer zuinige 1.6 TDI (3,8 l/100 km; CO2: 99 g/km), hybride-modellen en uitvoeringen die geschikt zijn voor aardgas en Audi e-gas. Ook een extra dynamische S-uitvoering staat gepland. De uitvoeringen met quattro vierwielaandrijving komen eveneens in een later stadium.

Veilige dynamiek

De nieuwe Audi A3 heeft een McPherson-voorwielophanging en een multilink achteras. De elektromechanische besturing is energie-efficiënt en biedt een direct en precies stuurgevoel. Als optie zijn een verlaagd sportonderstel (-15 mm) of een S line-onderstel (-25 mm) leverbaar. Afhankelijk van het uitrustingsniveau zijn 16- of 17 inch wielen standaard – 18 inch is optioneel. De nieuwe Audi A3 beschikt standaard over ESP met elektronisch limited slipdifferentieel en een elektromechanische parkeerrem. Met Audi drive select kan de bestuurder op elk gewenst moment kiezen voor een individuele set-up. Daarbij is keuze uit comfort, auto, dynamic, individual of efficiency. De respons van gaspedaal, besturing en versnellingsbak worden op basis hiervan aangepast. Met het optionele Audi magnetic ride is er bovendien keus uit een comfortabele en een sportieve afstemming van het onderstel.

Hoogwaardig interieur

Het interieur kenmerkt zich – zoals bij alle Audi’s – door een kwalitatief hoogwaardige uitstraling. Het dashboard heeft een slanke vormgeving en lijkt boven de lichtgewicht middenconsole te ‘zweven’. Het bedieningsgemak is optimaal door de uitgekiende ergonomie – elk bedieningselement zit op de plaats die de bestuurder verwacht. De sfeer in het interieur verschilt per uitvoering: modern voor de Attraction, sportief voor de Ambition en luxe voor de Ambiente. De Audi A3 wordt standaard geleverd met ‘rustige’ interieurkleuren. Daarbij is er ook keuze uit een groot aantal kleurcombinaties, desgewenst met sterke contrasten. De achterbank biedt plaats aan drie personen; de instap naar achteren is eenvoudig dankzij de easy entry-functie van de voorstoelen. De variabel in te delen bagageruimte heeft een inhoud van 365 liter. Door de achterbank in zijn geheel neer te klappen, is deze uit te breiden tot maar liefst 1.100 liter.

Modulair infotainment platform

In de nieuwe Audi A3 debuteert het modulaire infotainment platform waarmee communicatie met mobiele apparatuur (smartphones, tablets) snel, goed en makkelijk verloopt. Het systeem is eenvoudig te updaten. De spil is de zogenaamde MMX (Multi Media eXtension) die alle online-, media-, navigatie- , telefoon- en voice control-functies aanstuurt. Het centrale bedieningselement is de Multi Media Interface (MMI). Daarvan zijn verschillende uitvoeringen leverbaar. De topversie (MMI Navigatie Plus) beschikt over een 60 GB harde schijf, een extreem dun 7-inch beeldscherm met 3D-graphics, DVD-speler en een touchpad voor de bediening. Met de Bluetooth online autotelefoon is via een UMTS-module verbinding met het internet te maken. De bestuurder kan zo gebruik maken van online functies zoals Google Earth, Audi online verkeersinformatie en de nieuwe webradiofunctie (Audi Music stream). Bovendien fungeert de Audi A3 hiermee als WLAN-hotspot voor maximaal acht mobiele apparaten.

Assistentie – voor de veiligheid

Er is een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen voor de nieuwe Audi A3 beschikbaar. Zo is er de Audi adaptieve cruise control (ACC). Hiermee houdt de nieuwe Audi A3 automatisch afstand tot de voorligger. Bovendien waarschuwt ACC voor mogelijke ongevallen. Indien nodig volgt zelfs een remingreep. Bij een ongeval komt een nieuw veiligheidssysteem in actie dat voorkomt dat de auto ongecontroleerd verder rolt. Het nieuwe veiligheidssysteem kan bij snelheden tot 30 km/h autonoom een noodstop uitvoeren. Andere beschikbare systemen zijn Audi side assist, Audi active lane assist, vermoeidheidsherkenning en verkeerstekenherkenning. Dit laatste geeft de geldende snelheidslimiet weer, maar ‘herkent’ ook andere verkeersborden. Audi pre sense basic komt in actie als een ongeval dreigt. Op dat moment komen de gordelspanners in actie en worden de ramen en het schuif-/kanteldak dak automatisch gesloten. Voor het comfort is er park assist, waarmee de Audi A3 automatisch instuurt bij het parkeren. Dit systeem is uit te breiden met vier camera’s die de directe omgeving van de auto zichtbaar maken op het display (surround view).

Compleet

Elke nieuwe Audi A3 beschikt standaard over airconditioning, in hoogte verstelbare voorstoelen, boordcomputer met efficiencyprogramma en zeven airbags (inclusief knieairbag). Interessante opties zijn LED interieurverlichting, een sound system van Bang & Olufsen, een glazen panoramadak, en xenon plus-verlichting met LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten.

De nieuwe Audi A3 wordt eind augustus van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. De exacte specificaties en de prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.


Via AudiBlog.nl voordeel & tips: