WRT Audi R8 LMS

Na afloop van de Blancpain Endurance Series, vorig weekend op de Nürburgring, ging in het GT-wereldje meteen alle aandacht uit naar de FIA GT Series, dat andere topkampioenschap voor GT-wagens. Komend weekend staat daar de voorlaatste meeting van het seizoen op de agenda, meer bepaald in Navarra, de moderne en leuke omloop in de buurt van het Noord-Spaanse Pamplona. Het Belgian Audi Club Team WRT gaat naar Spanje met als doel om zijn mooie voorsprong in het Piloten- en Teamklassement te behouden of zelfs verder uit te diepen. Op dit ogenblik prijken de drie pilotenduo’s bovenaan de pilotenrangschikking, wat in Spanje zou kunnen leiden tot een interessant “familiegevecht” tussen Ortelli-Vanthoor, Sandström-Stippler en Mayr-Melnhof. Omwille van andere verplichtingen van René Rast, krijgt Niki Mayr-Melnhof met de Brit Oliver Jarvis, een bekend gezin binnen het team, echter een andere pl oegmaat. Bij de teams leidt het Belgische team met een comfortabele 36 punten.

In het kamp van het Belgian Audi Club Team WRT is het vertrouwen groot voor deze vijfde ronde. “In de eerste plaats omdat het steeds leuk is om naar een leuk circuit als Navarra te gaan”, verduidelijkt Team WRT Principal Vincent Vosse. “Het is een van de vaste waarden in de series die door SRO worden georganiseerd en we brachten het er steeds goed vanaf in het verleden. Maar het is vooral een circuit dat in een leuke regio ligt en goed wordt gemanaged door Michel Ligonnet en zijn ploeg.”

“We staan er op dit ogenblik goed voor in beide klassementen”, gaat Vosse verder, “en de bedoeling is dat dit ook zo blijft: de voorsprong behouden en indien mogelijk nog wat uitdiepen alvorens naar de finale in Baku te trekken. Aangezien het daar om een stratenomloop gaat en bovendien voor de meeste deelnemers onbekend terrein is, zou het goed zijn om met een veilige marge naar Azerbeidzjan te trekken. Het is niet omdat we over een mooie voorsprong beschikken, dat het makkelijk wordt in Spanje. De tegenstand is sterk en bovendien hebben we nog steeds af te rekenen met een ongunstige Balance of Performance. Maar eigenlijk wil ik dat niet steeds blijven herhalen… We hebben beslist om in Navarra te rijden we met de configuratie van 2013, om te tonen dat we niet uit zijn op een confrontatie. We hebben ons punt duidelijk gemaakt in Slowakije en dus is er geen reden om nogmaals over te schakelen op de configuratie van 2012.”

De Audi R8 LMS ultra is altijd al competitief voor de dag gekomen in Navarra. Het is een circuit waar de piloten het wel voor hebben. “Met zijn natuurlijk design, op en neer in de heuvels, en enkele technische bochten soms zelfs met een zekere hellingsgraad, biedt het een schitterende rijervaring. De bochten zijn meestal half traag, wat op zich niet de meest interessante configuratie is, maar zijn wel erg technisch. Turn 1 is dan wel weer een voorbeeld van een mooie snelle bocht. Het is een circuit dat zwaar kan zijn voor de remmen, maar op dit ogenblik van het jaar is het er al wat koeler en dat zou moeten helpen.”

Waar in Spanje ongetwijfeld ook wordt naar uitgekeken is de strijd voor de pilotentitel, waar we te maken hebben met een eerder ongewone situatie, aangezien drie pilotenduo’s van hetzelfde team bovenaan staan. “Het is altijd een interessant gegeven om voor zo een “familiezaak” te staan”, vindt sportief directeur Pierre Dieudonné, “maar we opteren ervoor om ons, in het belang van de sport, niet te bemoeien. Wij gaan uit van het professionalisme en de fair play van onze rijders, die allemaal grote jongens zijn. Ze mogen hun gang gaan, op voorwaarde dat ze de belangen van het team niet schaden.”

De zes titelpretendenten zijn er eigenlijk maar vijf, aangezien René Rast, die normaal samen met Niki Mayr-Melnhof de #12 bestuurt, er niet bij is in Spanje. De Duitser is in de ADAC GT Masters ook verwikkeld in de titelstrijd en neemt dan ook in Hockenheim deel aan de finale van deze Duitse serie. Hij wordt echter vervangen door een andere Audi-piloot, Oliver Jarvis, die het Belgian Audi Club Team WRT goed kent en met open armen zal worden ontvangen.

Ook de sleutelfiguren in deze titelstrijd kijken uit naar dit weekend. Laurens Vanthoor, samen met Stéphane Ortelli aan de leiding en 19 punten voor, blikt vooruit: “Het is belangrijk om punten te blijven pakken zoals we al het hele jaar doen. Elke fout wordt nu afgestraft en het wordt een kwestie van snel zijn maar tegelijkertijd ook voorzichtig. Vechten tegen een wagen uit hetzelfde team is erg moeilijk, maar zolang we respect blijven tonen voor elkaar kan het in Navarra alleen maar leuk worden.”

Willen Frank Stippler en Edward Sandström de leiders opjagen dan zullen ze moeten aanvallen. “We hebben wat punten goed te maken in Spanje en dat willen we dit weekend dan ook doen”, bevestigt de Duitser. “We moeten er hoog scoren en het wordt ongewijfeld een erg interessant weekend”

De meeting wordt beperkt tot twee dagen, met de vrije trainingen en kwalificaties op zaterdag en de kwalificatie- en kampioenschapsrace op zondag.

FIA GT Series – Round 5
Navarra, Spanje
28-29 september 2013

Timing

Zaterdag 28 september 2013
10:00-11:20 Vrije trainingen 1
12:35-13:50 Vrije trainingen 2
17:00-18:00 Kwalificaties

Zondag 29 september 2013
10:15-11:15 Kwalificatierace
14:15-15:15 Kampioenschapsrace

Belgian Audi Club Team WRT
#11 Stéphane Ortelli (MC) – Laurens Vanthoor (BE) (Pro)
#12 Nikolaus Mayr-Melnhof (AT) – Oliver Jarvis (GB) (Pro)
#13 Edward Sandström (SE) – Frank Stippler (DE) (Pro)

Tussenstand bij de Piloten (Pro) na 8 van de 12 wedstrijden
1. Ortelli-Vanthoor 94 punten
2. Sandström-Stippler 75
3. Rast-Mayr-Melnhof 63
4. Buhk-Day 53
5. Zuber-Parisy 39

Tussenstand bij de Teams (Pro) na 8 van de 12 wedstrijden
1. Belgian Audi Club Team WRT 120 punten
2. Loeb Racing 84
3. Team BMW Brazil 78
4. HTP Gravity Charouz 64

Belgian Audi Club


Via AudiBlog.nl voordeel & tips: