Zoek

Porsche 911 Targa na vijftig jaar productie populairder dan ooit

01-911-SC-Targa-1980

•Porsche Targa vijftig jaar jong
•Traditionele targa-beugel naast veiligheidsfeature ook uniek stijlkenmerk
•Eén op de acht 911-modellen is een Targa

Al voor de 911 in 1964 voor het eerst aan het publiek wordt getoond, staat voor Porsche vast dat er ook een open versie moet komen. Dat resulteert in 1965 in de 911 Targa. Sindsdien is één op de acht verkochte 911 modellen een Targa. Na vijftig jaar productie is hij populairder dan ooit, al helemaal sinds het model met de kenmerkende brede beugel op de plek van de B-stijl vorig jaar is gereïncarneerd.

De 911 Targa kan niet in een hokje worden geplaatst; hij koppelt de voordelen van het open rijden aan het comfort van een gesloten auto. De geschiedenis van de Targa begint al in 1961 in Zuffenhausen. Dat jaar ontvangt de designer Ferdinand Alexander ‘Butzi ‘ Porsche de opdracht om een open versie te ontwerpen van de nieuwe 901 – later omgedoopt in 911 – die in ontwikkeling is. Porsche is er veel aan gelegen om een open versie op de markt te brengen. Ongeveer een vijfde deel van de 356-clientèle kiest voor een dakloos exemplaar; de cabriolet is met name in Amerika populair. Omdat de Amerikaanse veiligheidsvoorschriften een cabrioletversie na een offensief van veiligheidsgoeroe Ralph Nader lijken te gaan torpederen, ontwikkelt Butzi als een van de eersten ter wereld een slim en innovatief concept: een targa met rolbeugel en een afneembaar vouwdak. De auto is afgeleid van de 911 Coupé en voldoet aan de grote vraag naar een open variant van de ‘Elfer’.

Uniek stijlkenmerk
Butzi Porsche construeert in 1963 zes voorstellen voor de nieuwe Targa. Uiteindelijk valt de keuze op het model met de stijlbepalende rvs targa-beugel met drie sleuven en het inmiddels wereldberoemde ‘targa’-logo. Omdat de dreiging van een Amerikaanse cabrioletboycot inmiddels is bezworen, gaat het niet meer over het veiligheidsaspect alléén, maar ook over het design. De beugel die in 1965 wordt gepatenteerd is een uniek stijlkenmerk dat door het publiek wordt omarmd.
De Targa is de star of the show tijdens de IAA in september 1965; het eerste exemplaar van de ‘Sicherheits-Cabriolets’ loopt pas in december 1966 van de band en staat vanaf 1967 in de showroom. Het vouwdak van aluminium en kunstleder is makkelijk uitneembaar en voorin de kofferruimte op te bergen. De kunststof achterruit is volledig los te ritsen om het cabrioletgevoel nog dichter te benaderen. Opnieuw ingegeven door de Amerikaanse regelgeving ontwikkelt Porsche in 1968 een achterruit van veiligheidsglas; in eerste instantie als optie maar vanaf 1969 is deze verwarmbare ruit standaard uitrusting. De Targa is een schot in de roos. Porsche fabriceert tot 1973 op basis van de ‘Urelfer’ liefst 23.358 modellen van de 911 Targa en 2.562 exemplaren van de viercilinder 912 Targa.

Ronduit spectaculair
Als Porsche in 1973 het zogeheten G-model introduceert als opvolger van de ur-911, blijft de Targa een belangrijke plek innemen in het gamma. Uiterlijke wijzigingen zijn er niet of nauwelijks; de kenmerkende zilverkleurige targa-beugel is bij het topmodel Carrera Targa vanaf 1975 matzwart; vanaf 1979 hebben alle Targa’s die zwarte beugel standaard en verdwijnt de zilverkleurige beugel uit het programma. Ronduit spectaculair is de 911 Turbo Targa die Porsche in het modeljaar 1986 introduceert. Van deze topversie met z’n 3,3-liter turbomotor met 300 pk produceert Porsche tot 1989 slechts 298 exemplaren. Ondanks het feit dat Porsche in 1982 een cabriolet in productie heeft genomen, blijft een groot deel van de klanten het Targa-concept trouw, hoewel dat aantal slinkt ten faveure van de cabriolet. Toch kiest 29,2 procent van de 196.932 kopers van het G-model nog voor de Targa (57.349 stuks).

Laatste luchtgekoelde Targa
Porsche introduceert in 1989 de nieuwe 964. Het model is onmiskenbaar een 911, maar toch is 85 procent van de onderdelen nieuw of vernieuwd. Voor het eerst in de geschiedenis van de 911 is de Targa ook leverbaar met permanente vierwielaandrijving, Tiptronic, stuurbekrachtiging en ABS. De allerlaatste luchtgekoelde Targa met de karakteristieke targa-beugel en een klassiek opvouwbaar dak dat voorin is weg te bergen, loopt in 1993 van de band. De Targa-versie van de 964 is zeer exclusief: nog maar vijf procent van de 911-klanten kiest in het laatste jaar voor het concept. Porsche heeft 3.534 exemplaren van de Carrera 4 Targa en 1.329 van de Carrera 2 Targa gebouwd.

Laatste luchtgekoelde serie
De nieuwe 993 Targa staat in september 1994 op de IAA. De targa-beugel heeft bij deze 911 voor het eerst plaats gemaakt voor een innovatief glazen panoramadak dat door schuifdakspecialist Webasto ‘just in time’ in Stuttgart wordt aangeleverd. Het glazen dak is met een druk op de knop elektrisch open te schuiven waarbij het middendeel onder de achterruit verdwijnt. Het nieuwe concept komt met name het geluidsniveau in het interieur ten goede. Tot 1997 bouwt Porsche 4.583 exemplaren van de 993 Targa. Het is de laatste luchtgekoelde serie die in Zuffenhausen van de band loopt.

Voortaan watergekoeld
De nieuwe 996 Targa – door z’n waterkoeling een revolutie in de motorentechniek van de 911 – komt voor het modeljaar 2002 op de markt. Net als bij de 993 Targa is hij voorzien van een 1,54 m² groot glazen dak waarvan het middendeel binnen zeven seconden open kan schuiven. Hierdoor ontstaat een opening van 0,45 m² boven het passagierscompartiment. De 996 Targa is de eerste Porsche 911 met een achterruit die open is te klappen zodat de bagageruimte achterin goed toegankelijk is. Het is een idee dat Butzi Porsche dertig jaar eerder heeft bedacht, toen is afgeserveerd, maar nu wordt gehonoreerd. Het Targa-gamma blijft beperkt tot achterwielaangedreven modellen.

Hoogste designonderscheiding
Dat verandert met de introductie van de 997 in november 2006. Voor het eerst is de Targa alleen met vierwielaandrijving met een visco-lamellenkoppeling leverbaar. Porsche biedt een keuze tussen de Targa 4 met 325 pk en Targa 4S met 355 pk. Optisch is de 997 Targa herkenbaar aan de 44 millimeter bredere achterschermen en de aluminium sierlijsten boven de zijruiten die het onmiskenbare 911-silhouet nog eens extra onderstrepen. In vergelijking met z’n voorganger is het glazen dak 1,9 kilo lichter. Een elektrisch bedienbaar zonnescherm verhindert de opwarming van het interieur door al te sterk zonlicht en houdt winterkou juist weer buiten. Porsche oogst lof met het geslaagde design van de 997 Targa en ontvangt daarvoor onder meer de prestigieuze Red Dot Award, de hoogste designonderscheiding die een fabrikant kan verkrijgen.
De facelift van de 997 Targa in 2008 brengt twee nieuwe krachtbronnen met directe brandstofinjectie met zich mee. Ze verbeteren de prestaties en beperken het brandstofverbruik van het nieuwe model. Nieuw is ook de snelschakelende Porsche-Doppelkupplung (PDK). Deze versnellingsbak met dubbele koppeling vervangt de optionele Tiptronic S-transmissie; in de nieuwe 911 Targa vervangt het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (PTM) de vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling.

991 Targa: innovatieve daktechniek
De nieuwe 991 Targa beleeft in 2014 zijn wereldpremière op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Porsche combineert voor het eerst het klassieke 911 Targa-idee met een uiterst moderne dakconstructie. Net als het ‘origineel’ uit 1965 heeft ook het nieuwe model de kenmerkende brede beugel op de plek van de B-stijl, een beweegbaar dakpaneel boven de voorstoelen en een om de hoeken doorlopende achterruit, waarbij de C-stijlen ontbreken. Maar anders dan het dak van de klassieke Targa modellen is het dak nu met een knopdruk te openen. Het dakpaneel glijdt dan volledig automatisch achter de achterzittingen weg. Porsche levert de nieuwe 991 Targa – net als z’n voorganger 997– in twee uitvoeringen en uitsluitend met vierwielaandrijving. De 911 Targa 4 heeft een 3,4-liter zescilinder boxermotor met 350 pk; de topuitvoering Targa 4S heeft een 3,8-liter motor met 400 pk.

De 911 Targa heeft een fascinerend vervolg gekregen. Met de wedergeboorte van de iconische targa-beugel, met innovatieve daktechniek, met het fascinerende gevoel van open rijden en een bijzonder hoge mate van comfort.

Witte muizen
De Nederlandse Verkeerspolitie neemt halverwege de jaren zestig de eerste Porsche Targa in gebruik, na sinds 1960 in de Porsche 356 Cabriolet het rijkswegennet te hebben beveiligd. Het is een 912, omdat de 911 volgens rijksinkopers te veel geld kost. De dienders halen de auto hoogstpersoonlijk op in Stuttgart. De ‘witte muizen’ uit Driebergen zijn wereldwijd de grootste fleetowner die Porsche ooit heeft gehad. Als de AVD in 1996 als gevolg van rijksbezuinigingen stopt met de inzet van het merk, heeft importeur Pon maar liefst 507 surveillance Porsches geleverd.

Oorsprong
Porsche deponeert in 1965 de naam ‘Targa’ bij een merkenbureau. Het is tot op de dag van vandaag een registered trademark van Porsche AG. De naam verwijst naar de beroemde stratenrace Targa Florio op Sicilië. Porsche sleepte daar meer overwinningen in de wacht dan welke fabrikant ook. Onder meer met de Nederlandse racelegende Gijs van Lennep achter het stuur.

De eerste schetsen
De eerste schetsen van de Targa stammen uit juli 1963. Designer Ferdinand Alexander Porsche – zoon van – is in eerste instantie maar matig enthousiast over zijn eigen ontwerp. Wat hem betreft past de achterzijde niet bij het vloeiende design van de coupé. Maar omdat de portieren, de achterschermen en het motordeksel één op één kunnen worden overgenomen van de Coupé, besluit Porsche voor de Targa te gaan zoals wij hem nu kennen.

‘Het is geen coupé en het is geen cabriolet. En er is ook nog eens geen naam voor’. Bij een voorpremière van het nieuwe concept in 1964 is niet elke dealer enthousiast over de verkoopkansen. Harald Wagner, Porsche-verkoopleider voor de Duitse markt, bedenkt de naam Targa tijdens een brainstormsessie. Nadat vele circuits als naam voorbij zijn gekomen – Sebring, Daytona, Le Mans en Monza vallen af – blijft de naam Targa zonder Florio hangen. Zowel de naam als het concept blijken een schot in de roos te zijn.

Prominente Targa-rijder: stripheld Rik Ringers
Misschien wel de meest bijzondere fan van de 911 Targa is stripheld Rik Ringers. De detective maakte in veel avonturen gebruik van een gele 911 met de bijzondere dakconstructie. Ter ere van 50 jaar 911 Targa heeft Porsche het Rik Ringers-avontuur ‘Spoken in de nacht’ opnieuw uitgebracht. Het fraaie, gebonden album is een echt collectors item omdat het in een oplage van 1.991 exemplaren is gedrukt en omdat het wordt geleverd inclusief een tekening waarbij Rik Ringers tussen de eerste en de meest recente 911 Targa staat. De exclusieve heruitgave van ‘Spoken in de nacht’ is uitsluitend verkrijgbaar via de Porsche Webshop: www.porsche.nl/webshop. De prijs bedraagt € 19,95.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen