Zoek

Audi 3.0TFSI motor gegevens officieel [update]

Audi introduceert een nieuwe 3,0 liter V6-motor met een vermogen van 290 pk, die dit najaar onder meer in de vernieuwde A6 zal worden geïntroduceerd. Bijzonder aspect aan de zescilinder is dat hij wordt uitgerust met een mechanisch aangedreven Roots-compressor in plaats van een turbocompressor.

Mechanisch aangedreven compressors zijn natuurlijk zo oud als de weg naar Rome, maar zijn lange tijd minder populair geweest, omdat de aandrijving vanaf de motor voor vermogensverlies zorgt. Audi heeft echter uitgedokterd dat de techniek in combinatie met directe benzine-injectie veel minder motorkracht hoeft te kosten, omdat de compressor achter de gasklep kan worden geplaatst, waardoor hij bij deellast en afremmen op de motor zo goed als geen weerstand ondervindt en de aandrijfverliezen gering zijn.

Voordeel van de techniek is, zoals bekend, het sneller beschikbaar zijn van extra inlaatdruk. De Roots-compressor blaast vanuit stationair toerental meteen zijn deuntje mee, waardoor bij wegrijden al een hoog koppel wordt geleverd. Al bij 2500 toeren levert de 3.0-V6 zijn maximum draaimoment van 420 Nm en die waarde houdt hij vast tot 4850 omwentelingen van de krukas. De compressor zelf draait maximaal 23.000 toeren. De motorinhoud van 2.995 cm³ wordt verkregen uit een boring van 84,5 mm (identiek aan 2.8/3.2-V6) en een krukasslag van 89,0 mm. De rotors kunnen per uur tot 1.000 liter lucht naar binnen halen en met een druk van 0.8 bar in de verbrandingsruimten verplaatsen.

De compressor is verder zo compact dat hij gemakkelijk tussen de twee cilinderbanken van de 90 graden V6 kan worden ingebouwd. Hij wordt daar met hulp van een gegroefde V-snaar vanaf de motor aangedreven. Omdat het inlaattraject achter de compressor erg kort is, wordt het koppel snel opgebouwd en ook de vermogensontwikkeling is volgens Audi uitermate sportief. De V6-motor draait maximaal 6500 toeren en haalt zijn maximum kracht van 290 pk al iets onder 5000 omwentelingen.

Door de voordelen op vermogens- en draaimomentgebied kon de transmissie ‘langer’ worden gemaakt, waardoor er ook qua verbruik met deze motor voordelen zijn te behalen. In bijna alle modellen waarin hij zal worden gebruikt (allereerst de A6, maar later ongetwijfeld ook in andere Audi’s) zal hij gemiddeld minder dan 10 liter per 100 km verbruiken. De hoge compressie van de motor van 10,5:1 draagt bij aan de efficiency van de motor. Het inspuitsysteem zorgt er voor dat de brandstof intensief wervelend de verbrandingskamers koelt zodat een eventuele klopnijging wordt onderdrukt.

Twee water- en luchtkoelers van aluminium, die met een gescheiden koelvloeistofkringloop verbonden zijn, zorgen ervoor dat de gecomprimeerde en daarmee verhitte lucht, weer wordt afgekoeld om het voor de verbranding noodzakelijke zuurstofgehalte, te verhogen.

Bovendien komt er voor de Audi S4 nog een sterkere uitvoering, naar schatting met ongeveer 350 pk. De motor voldoet al aan de pas volgend jaar van kracht wordende Euro 5 normen op emissiegebied.

De 3.0 TFSI is op tal van plaatsen hightech aangepast. Daar waar nodig is het e.e.a. versterkt om de hogere drukverhoudingen te weerstaan en alle draaidelen zijn zo gemaakt dat zij minimale weerstand hebben. De twee nokkenassen kunnen 42 graden worden versteld. Verder laten de luchtinlaatkanalen m.b.v. zogenaamde ‘Tumble Valves’ de instromende lucht wervelen en ondersteunen zo een optimale mix van brandstof en lucht.

Het inspuitsysteem is compleet nieuw ontwikkeld. Een Common Rail installatie met zesgats verstuivers, injecteert de brandstof met een druk van 150 bar in de verbrandingskamers.

Of de introductie van deze nieuwe V6-motor het einde van de huidige (minder krachtige en minder zuinige) 3.2-zescilinder betekent, kon door Audi nog niet worden bevestigd, maar dat lijkt voor de hand te liggen.

Bron: Audi

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen