Zoek

Wie draait op voor de kosten van de R8?

Wie opdraait voor de kosten van de Audi R8 die afgelopen zaterdagmiddag (16/8) vanaf de Milandweg ter hoogte van Woerdense Verlaat in het water belandde, is nog niet bekend.

De Audi R8 wordt grondig geïnspecteerd. FOTO BRAM GEBUYS ,,Dat moet juridisch gezien nog worden uitgezocht,” zegt Ton Westdijk, directeur van Van Beynum Autoschade BV, waar gisteren werd begonnen met het opnemen van de precieze schade.

Aan de buitenkant van de Audi R8 is overigens niet veel te zien. Volgens Westdijk betreft het vooral waterschade. Eerder schatte Westdijk het schadebedrag al ‘op een slordige twee ton’.

Het is moeilijk direct te bepalen voor wie de rekening is, aangezien de bestuurder tijdens de proefrit een snelheidsovertreding heeft begaan. Hij verklaarde tegenover de politie 130 km per uur te hebben gereden waar 80 is toegestaan.

Volgens Paul de Waal, woordvoerder van de BOVAG, is de schade die tijdens een testrit ontstaat, altijd in te vorderen via de verzekering van de garagehouder.

,,Tenzij de bestuurder dus een of meerdere verkeersovertredingen begaat,” aldus De Waal. ,,Als je echter ‘netjes’ rijdt en toch een ongeluk krijgt, vallen de kosten onder de bedrijfsverzekering van de garage. De auto waarmee de testrit wordt gereden maakt namelijk onderdeel uit van de bedrijfsvoorraad van de zaak.”

Volgens dealers uit het Groene Hart komt een ongeluk tijdens het maken van een proefrit niet vaak voor. Het zit natuurlijk in een klein hoekje, maar het beleid dat de meeste dealers volgen, voorkomt een hoop narigheid. Verkoper Hans Roos, werkzaam bij Renault in Gouda, voert altijd een standaard stappenplan uit als een klant een proefrit wil maken.

,,Allereerst kijk ik de mensen aan. Ik ben bijna zestig en ervaring telt. Als ik denk dat mensen alleen voor de lol willen rijden, ga ik eerst een serieus gesprek over de prijs aan. Daarnaast controleer ik of het rijbewijs geldig is en laat ik de klant een zogenaamd testritformulier invullen. De laatste maatregel is meerijden tijdens de testrit.”

Ook Gerhard Oldenhage van Autobedrijf Boon in Alphen werkt op deze manier. ,,In principe mag iedereen een proefrit maken. Ook wij werken met formulier en controleren het rijbewijs. En zeker, ervaring telt. Als ik mijn vraagtekens heb bij een knul van 19 die in een auto van 35.000 euro wil rijden, begin ik eerst een gesprek over de prijs. Ongelukken gebeuren gelukkig zelden.”

Bron: AD

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen