AudiBlog.nl

Audi Quattro Groep S met middenmotor (1986)

audi-quattro-002-gr-s-1

Hij staat daar maar treurig en te niksen. Met een achterspoiler waarbij die van de Audi Quattro E2 voor de Pikes Peak bergrace in het niets valt, en heeft vormen die misplaatst lijken in de Groep C van de toenmalige rally prototypen. Deze Audi zou een rally toekomst moeten hebben.

Dit is namelijk het antwoord op de Peugeot 205 Turbo 16 en de Lancia Delta S4 – of had het moeten zijn! Deze Groep S proto is gemaakt tegen de zin van de toenmalige VW-Audi directie in Ingolstadt. Maar Audi’s pogingen om ook een middenmotor rally auto te hebben waren noodzakelijk.

Hoewel Audi in 1982 te fabrikantentitel veroverde, wist men al snel dat de Quattro een verloren strijd zou strijden. Dit prototype was teveel gebaseerd op de gewone wegauto. Hoewel de motor niet het grootste probleem was, maar wel de gewichtsverdeling en de handling.
Het is dus het makkelijkste om gewoon een kortere auto te ontwikkelen. Dat werd de Sport Quattro. Het toegenomen vermogen maakte de auto echter zeer nerveus en de auto had veel onderstuur in de bochten.

Walter Röhrl vertelde dat de auto goed was op grote rechte stukken, maar in langzame korte bochten was er teveel onderstuur. Wij leerden van Peugeot naar een middenmotor concept over te stappen. Het testen van dit concept gebeurde in het toenmalig Communistische Slowakije.
De Desna testbaan bij Zlín werd de officiële thuisbasis van de middenmotor Sport Quattro. De auto’s werden vanuit Ingolstadt verplaatst in grote kratten die gelabeld waren met “Kenia tests” om de fabrieksspionnen, medewerkers en journalisten in het ongewisse te laten.
Desna was zo afgelegen dat er geen enkele foto naar buiten ‘lekte’ naar de media. Zelfs de lokale bevolking werd ‘stil’ gehouden tegen betaling.

De middenmotor testauto’s leken totaal niet op een Groep S prototype maar meer op een gewone Sport Quattro. Veel van de componenten inclusief de vijfcilindermotor kwamen rechtstreeks uit de gewone auto. De motor was enorm sterk en de auto had door de betere gewichtsverdeling een duidelijk betere handling.
Toen de auto eenmaal geschikt was voor het echte testwerk, werd uitgeweken naar een gravelcircuit bij Salzburg in Oostenrijk. Een probleem was echter dat iemand de pers getipt had en de testbaan was vol met journalisten.

audi-quattro-002-gr-s-3

Audi keerde de trucks om en er werd nu op een testbaan in Zuid Duitsland getest. Daar kreeg Walter Röhrl zijn eerste en enige test met de middenmotor Audi.
Walter benadrukte dat de indrukken die hij kreeg erg positief waren en hij was onder de indruk van de prestaties van de Audi. Deze auto was zoveel beter in de bochten ook al werden zij sneller genomen.
De vreugde zou echter van korte duur zijn want een getipte journalist maakte foto’s en publiceerde deze in een Oostenrijks blad. Toen Ferdinand Piëch deze foto’s onder ogen kreeg, plaatste dat hem in en zeer benarde positie en het gehele project zou gevaar kunnen lopen. En het kwaad geschiedde, VW-baas Carl Hahn sommeerde Piëch te stoppen met deze sportieve activiteiten en dat alle ‘officiële’ prototypen binnen 48 uur gesloopt moesten worden. Dit gebeurde dan ook onder toeziend oog van Ferdinand Piëch.
Walter Röhrl was zwaar teleurgesteld maar bleef bij Audi om nieuwe records te vestigen, o.a. bij de Pikes Peak bergraces.

audi-quattro-002-gr-s-2

Vele jaren na de ondergang van de Groep B en de Groep S categorie in de rallysport, bleek er nog een andere middenmotor rally Audi te bestaan. Hoewel er meer dan één is gebouwd, is er zeker één vernietigd en de overlevende auto staat nu in het museum. Onofficieel werd gezegd dat er drie exemplaren bestonden – dan is er dus één over.
Maar hoe kon deze dan overleven? Vermoedelijk zijn alle ‘officieel’ gebouwde auto’s vernietigd en daar heeft Ferdinand Piëch zelf op toegezien. Waarschijnlijk was er nog een auto die nog niet de status van ‘officieel’ had bereikt maar niemand wist van het bestaan er van. Mogelijk werd aan deze auto ergens anders (Neckarsulm?) gewerkt en daar wist Piëch ook niets van.

audi-quattro-002-gr-s-4

De auto in het museum in Ingolstadt heeft vederlichte deuren – een samenstelling van glaswol en andere composieten. De schakeltafel is een mix van Quattro E2 materiaal en van creatieve materialen. Maar veiligheid werd in deze auto klein geschreven.
De vijfpitter (1000 pk+) in het midden van de auto heeft de turbo duidelijk zichtbaar.
Het prototype doet meer denken aan een Le Mans racer dan aan een rallyauto. Als de Audi was ingezet, was het de beste rallyauto geworden van dat moment. Audi zou beter zijn geweest dan Peugeot.

Nog een aanvulling;
Er was namelijk naast het museum exemplaar ook een sport quattro body
met daarin een middenmotor Genaamd “Sport quattro S2” en die zat in de
bekende Kenia test kratten.
sqs2_1

sqs2_2

sqs2_3

sqs2_4

Foto’s MTM France


Gerelateerd nieuws