AudiBlog.nl

Le Mans 24h: Audi opnieuw podium finish

audi_motorsport-090614-podium-le-mans

– Derde plaats voor de debuterende Audi R15 TDI
– Onverwachte problemen beroven Audi kans op overwinning
– Duidelijke verbinding met de 24h van Le Mans

Elf maar gestart, elf maal in opeenvolgend op het podium: Audi gaat door met haar imposante resultaten tijdens de 24h van Le Mans. Na drie opvolgende overwinningen moest Audi Sport Team Joest genoegen nemen met een derde plaats in de mogelijk zwaarste race ter wereld.
“Als je de 24h van Le Mans vijf maal opeenvolgend en acht maal in het geheel wint, gebeurt dat niet door toeval, “verklaart Audi AG Chef Rupert Stadler. “Wij weten hoe moeilijk het is om op Le Mans te winnen. Ook Peugeot had drie pogingen nodig om te winnen. Wij zullen volgend jaar terugslaan. Audi zal geen steen op het andere laten om er voor te zorgen dat de Le Mans winnaars bokaal in 2010 weer in handen van Audi komt”.

Vanwege de aanzienlijk hogere temperaturen tijdens de race dan tijdens de kwalificatie op donderdagavond, en de daarmee gepaard gaande andere gripniveaus, klaagden alle Audirijders tijdens de openingsuren van de race over massief onderstuurgedrag van de R15 TDI. Dit werd zaterdagavond gecorrigeerd door een ander voor body deel te monteren met een andere aerodynamische configuratie. “onze auto was echt goed na deze veranderingen,” verklaarde Le Mans recordwinnaar Tom Kristensen.

Echter, een ander fenomeen stak vroeg de kop op en dat was onbekend sinds de test op Sebring in maart en gedurende het gehele testprogramma: de intercoolers gemonteerd in de sidepots van de drie Audi R15 TDI werden zo vuil dat zij met regelmaat moesten worden schoongemaakt. Doordat de intercooler temperaturen ook opliepen, moest ook af en toe het motorvermogen worden teruggeschroefd.
De drie Duitsers Lucas Luhr, Mike Rockenfeller en Marco Werner moesten helaas na 6,5 uur racen opgeven omdat Lucas de controle over de R15 verloor door een hobbel in de extreme snelle ‘Porsche bochten en sloeg daardoor achterwaarts in de bandenstapels. De stewards verhinderden om veiligheidsredenen de terugreis naar de pits van de Audi R15 TDI.

audi_motorsport-090614-audi-1-en-3-finishlijn

Timo Bernhard (Duitsland) en de twee Fransen Romain Dumas en Alexandre Prémat vielen sterk in het klassement terug door problemen met de hogedruk injectiepomp. Iets wat normaliter een zeer betrouwbaar onderdeel is gebleken. De pomp werd vervangen maar was echter zeer slecht bereikbaar en daardoor ging er vel tijd verloren.
Dit resulteerde in slechts 1 competitieve Audi R15 TDI met Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish van het Audi Sport team Joest die echter wel de leidende Peugeots constant onder druk bleef zetten totdat zondagmorgen de ophanging rechtsachter vervangen moest worden en dat kostte deze auto 4 ronden. Op het laatst hebben de winnaars van vorig jaar slechts hun derde positie verdedigd tegen de op de vierde plaats rijdende Aston Martin.

Bron: Audi Motor Sport


Gerelateerd nieuws

1 reactie

  1. JLD says:

    Nog een geluk dat die arrogante  Audi’s technische problemen kregen…hebben ze een prima ekskuus om hun nederlaag te vermommen…..Reedst meer dan 2 jaar zijn de Peugeots én veel sneller zijn én betrouwbaarder..3 x pole op even zoveeljaar zegt genoeg……dus zelfs zonder die pannes waren die gruwelijke TDi’s nog flink te kakken gezet…’Voorsprong door Techniek?’ Ha….ha….haPrima werk Peugeot…geef ze de volgende manches weer flink op hun duitse donder…

Je kunt op dit moment niet reageren.