AudiBlog.nl

Audi wereldleider in lichte bouwwijzen

tt-asf

Audi bouw sinds 15 jaar aluminium carrosserieën op de Audi Space Frame (ASF) bouwwijze. Op het gebied van lichte bouwwijzen geldt de bouwer uit Ingolstadt als wereldwijd leidend. Aluminium was al in de pioniersdagen van de auto’s een attractief materiaal voor carrosserieën, waarbij belangrijke elementen uit de vliegtuigbouw invloeiden.

Als in 1913 maakte NSU met het Typ 8/24 een model waarvan de koets compleet uit aluminium bestond. Tien jaar later droeg de Audi Typ K een experimentele gestroomlijnde huid uit dit materiaal. In de jaren 30 vormden specialisten van de raceafdeling van Audi Union aluminium in handarbeid, daaruit bouwden zij de carrosserieën en stroomlijngunstige bekledingen voor de spectaculaire race- en wereldrecordauto’s.

Bij Audi werd het thema licht bouwen in 1982 tot een strategisch project waarbij werd samengewerkt met een aluminiumfabrikant uit de VS.

Dit ontwikkelingswerk resulteerde in 40 Patenten en Patentaanmeldingen en een brede kennis van zaken. In 1985 presenteerde Audi op de Hannover-Messe de carrosserie van een Audi 100 uit aluminium, nog wel in conventionele schalenbouwwijze.

Ook de sportwagenstudies waaruit in de herfst van 1991 de Audi Avus Quattro en de Audi Quattro Spyder ontstond, hadden bekledingen van het lichte materiaal, waaronder zich nog een dragend raam bevond.

In 1993 stond op de IAA in Frankfurt een zilverglanzende Showcar met een ongelakte koets van gepolijst aluminium.

De modellen van vandaag de dag – de tweede generatie van de A8 en de sportwagen R8 en TT – documenteren de actuele stand van de lichte bouwwijze technologie van Audi. Het koetswerk van de actuele A8 weegt slechts 218 kilogram, de aluminium koets van de R8, waarvan het meedragende motorraamwerk uit ultra licht magnesium bestaat, brengt 210 kilogram op de weegschaal. Met de V10 motor, die 525 pk/ 386 kW vermogen heeft, weegt de gehele auto slechts 1610 kilogram. Hiermee heeft de R8 V10 slechts 3,1 kilogram per pk te bewegen.

De lichtere koets is ook uitgangspunt voor gewichtvermindering aan andere delen van de Audi, zoals bij onderstel of bij de tank. 100 kilo minder autogewicht betekent 0,3-0,5 liter minder verbruik per 100 km, dat evenveel is als en vermindering van acht tot elf gram CO2/km.

Tot op heden heeft Audi 550.000 auto’s met aluminium carrosserieën geproduceerd, daarbij komen nog ca. 9.000 Lamborghini.

Op het gebied van aandrijving en onderstel focust Audi ook op lichte bouwwijzen o.a. bij remschijven, remzadels, motorkappen en kofferkleppen, zijdelen of kapcomponenten.

Bron: ampnet


Gerelateerd nieuws