AudiBlog.nl

Wereldpremière van Audi: Start-Stop automaat i.c.m. automaatbak

1.6 TDI Start-Stop i.c.m. automaat 2009410011_0001

Audi is het als eerste gelukt de Start-Stop-functie met de automatische versnellingbak S tronic te combineren. Deze techniek is voor de Audi A3 1.6 TDI (105 pk) en de 1.4 TFSI met 125 pk vanaf november beschikbaar (Duitsland).
Het Start-Stop-systeem schakelt de motor uit zodra de Audi tot stilstand is gekomen en de bestuurder het rempedaal ingetrapt houdt. Bij het loslaten van het rempedaal, start de motor weer.

Met 4,2 liter diesel (1.6 TDI) en 5,3 liter super (1.4 TFSI) en een uistoot van 109 resp. 124 gram/km overtuigen beide A3 modellen in het verbruik, zonder dat de prestaties daaronder lijden. De viercilinder diesel heeft een bij 4.400 t./min een vermogen van 77 kW en houdt bij 1.500-2.,500 t/min constant 250 Nm op de krukas. De sprint van 0-100 km/u doet de A3 in 11,7 seconden en de topsnelheid ligt bij 194 km/u.

De A3 TFSI met een vermogen van 92 kW heeft een maximaal koppel van 200 Nm tussen 1.500-4.000 t/min paraat en een topsnelheid van 203 km/u. de sprint van 0-100 km/u doet hij in 9,3 seconden.

Beide modellen hebben een energie-terugwinsysteem dat bij remmen en uitrollen energie weer opslaat. In de accu tussentijds opgeslagen, wordt deze bij het versnellen weer aan het boordnetwerk teruggegeven. Zo wordt de dynamo ontlast en wordt brandstof bespaard.
Vooral in stadsverkeer zullen de voordelen van het nieuwe systeem duidelijk zijn.

Source: Audi AG

Hier het persbericht;

World premiere: Audi combines start-stop function with automatic transmission

· Convenience and efficiency combined

· Use in Audi A3 1.6 TDI and 1.4 TFSI

· Innovations from Audi’s Modular Efficiency Platform

Ingolstadt – Thanks to the synergetic impact of technologies from the Modular Efficiency Platform coupled with Audi’s technological expertise, the start-stop system is now being offered in conjunction with an automatic transmission. The A3 1.6 TDI with 77 kW (105 hp) and the 1.4 TFSI with 92 kW (125 hp) combine – for the first time – the start-stop function with the innovative S tronic dual-clutch transmission.

The start-stop system turns the engine off as soon as the vehicle comes to a stop; the engine stays off as long as the driver depresses the brake pedal. As soon as the driver removes their foot from the brake pedal, start-stop turns the engine back on – quietly, conveniently and quickly.

In addition to impressive driving performance, these A3 models sip an exemplary 4.2 liters of diesel per 100 kilometers (56.00 US mpg) (1.6 TDI) or just 5.3 liters (44.38 US mpg) of premium unleaded (1.4 TFSI). This means that the A3 1.6 TDI emits just 109 grams of CO2 per kilometer (175.42 g/mile). With regard to the A3 1.4 TFSI, emissions amount to 124 g/km (199.56 g/mile).

The A3 1.6 TDI is powered by a four-cylinder TDI, which delivers 77 kW (105 hp) at 4,400 rpm from a displacement of 1,598 cc and – between 1,500 and 2,500 rpm – steadily transmits 250 Nm (184.39 lb-ft) of torque to the crankshaft. In conjunction with the S tronic, the TDI propels the three-door A3 from 0 to 100 km/h (0 to 62.14 mph) in 11.7 seconds en route to a top speed of 194 km/h (120.55 mph).

 The A3 1.4 TFSI delivers 92 kW (125 hp) from a displacement of 1,390 cc; its maximum torque is 200 Nm (147.51 lb-ft) between 1,500 and 4,000 rpm. In conjunction with S tronic, this vehicle accelerates from 0 to 100 km/h (62.14 mph) in 9.3 seconds and tops out at 203 km/h (126.14 mph).

Also standard in both A3 models is an on-board energy-recovery system. During braking and coasting phases, this intelligently controls the alternator to recover energy, which is temporarily stored in the battery. This energy is then fed back into the electrical system during acceleration – thus reducing the load on the alternator. That saves fuel. The energy-recovery system and the start-stop system unleash their potential in particular in urban-driving conditions – precisely where most customers drive every day.

Audi will begin selling the A3 1.6 TDI and the A3 1.4 TFSI as a three-door and as a Sportback in November 2009. Prices for the 1.4 TFSI remain unchanged at €23,700 (3-door) and €24,600 (Sportback). The new 1.6 TDI with S tronic will sell at a base price of €25,500 for the 3-door and €26,400 for the Sportback.


Gerelateerd nieuws