AudiBlog.nl

Audi: lichter bouwen voor een brandstof dieet

Audi-Entwicklungsvorstand-Michael-Dick

Als je Michael Dick, ontwikkelingchef bij Audi wilt bezoeken, moet je eerst langs de beveiliging en moeten alle fotocamera’s en mobieltjes die kunnen fotograferen worden afgegeven. De basis voor deze voorzichtigheid wordt duidelijk bij de rit naar het ontwikkelingscentrum: diverse met zwarte afdekkingen lelijk gemaakte kleine auto’s kruisen de weg van de reporter – het kunnen voorserie auto’s zijn of conceptauto’s van de toekomstige Audi A1 en A2.

In een van de bovenverdiepingen ontvangt de bestuurder zijn bezoekers. Bij koffie, koekjes en een panorama tot op de Donau beantwoord hij de vragen van de reporter uitvoerig. “Wij hebben precies 30 minuten tijd”, zegt Dick met een vriendelijke maar duidelijke toon. Het concern in Ingolstadt lijdt naar zijn mening nog onder de gevolgen van de financiële crisis, maar men is er “met slechts 1 blauw oog” vanaf gekomen. “Wij zullen in 2009 natuurlijk minder auto’s verkopen. Wij gaan actueel van 920.000 eenheden uit”, verteld Dick in het interview. Doelstelling is om zo snel mogelijk weer 1 miljoen auto’s te verkopen, daarom zet Audi verstekt in op energie spaar technologieën.

Lichter bouwen als ‘kerncompetentie’

Het lichter bouwen beschouwt de 57-jarige Ingenieur als een van de kerncompetenties van de onderneming: “ons doel is, dat nieuwe modellen steeds en duidelijker lichter zullen zijn, als de laatste generatie – lichter bouwen zit in de genen van onze auto’s.” Reden: “door deze omkeer van de gewichtsspiraal is het mogelijk bij enkele modellen tot 200 kilogram aan gewicht te sparen. Zo daal het verbruik met ca. 1 liter op 100 kilometer”.

De modellen zullen in het vervolg ook kleiner worden met minder cilinderinhoud en minder cilinders. “Downsizing” heet deze brandstofbesparende technologie. “Dat betekend dat geblazen motoren met dezelfde vermogens, maar met minder cilinderinhoud tot inzet zullen komen”, verklaart Dick.

Lees verder op: focus.de


Gerelateerd nieuws