AudiBlog.nl

Rijtest:Audi R8-R ABT (van Christian Abt zelf)

ABT R8-R FL

Tja, je hebt auto’s, Audi’s en droomwagens en droom Audi’s. En van die laatste soort is de ABT R8-R er een van. Velen dromen van een snelle auto, enkelen hebben er een, en enkele anderen mogen er eens in rijden.
En dat geluk trof AudiBlog onlangs bij het bezoek aan ABT in Kempten.
Een rijtest met een van de snelste Audi’s R8 met V8 motor.

Je voelt je net als op je verjaardag wanneer je een mooi cadeau krijgt als ik op de zadelbruine ABT R8-R afstap. Wat een indrukwekkende auto is dit zeg!
Dat de eigenaar (Christian Abt) er racesport genen in/aan heeft verplant, verbaasd mij niet.

ABT R8-R front

Het front heeft een markant designed ABT-gezicht gekregen en samen met de bijzonder mooie achterkant met zijn vier schuinstaande uitlaateinden, de achter Diffusor en de extravagante vaste achtervleugel, toont de gehele R8 een perfect afgestemd totaalpakket.

ABT R8-R LR

De speciaal voor de ABT R8-R ontwikkelde sideblades en drempels zorgen voor een perfect aerodynamische luchtgeleiding. Deze bodykit – die grotendeels uit koolstofvezel bestaat – is een lust voor het oog en past perfect op de bestaande koets. Zelfs de motorkap is van koolstofvezel gemaakt.
Zo ontstaat een perfecte  gewichtsbalans tussen de voor- en achteras.

ABT R8-R sideblades

Om meer vermogen te verkrijgen heeft ABT de motor van een compressor voorzien die duidelijk voor ‘meer druk’ zorgt. De 4.2 motor gaat daardoor van 420 pk naar een fenomenale 560 pk! Het maximale koppel gaat van 430 Nm (4500-600 t/min.) naar 600 Nm (4800-5800 t/min.) Sprintje van 0-100 km/u? Ach, dat gaat in slechts 3.7 seconden (standaardversie 4,6 seconden).
Topsnelheid – gelukkig geen afregeling – is voor de ABT R8-R 330 km/u.
De CO2 uitstoot (who cares) blijft gelukkig op het ‘af fabriek’-niveau 349 g/km.

ABT R8-R motor

Maar nu instappen en gaan we rijden, mijn feestje gaat beginnen!
Binnenin is het een en al mustangbruin leder, voelt erg goed aan en de stoel zit als gegoten. De schakelcoulisse is van aluminium en wil a la racesport bediend worden. Gaaf geluid bij het schakelen! “klak”- “klak” heerlijk.

ABT R8-R interieur

Starten gaat nog met de sleutel, en dan wordt het beest achter mij wakkergeschut. Tikje op het gaspedaal en de kreet van de motor is een soort “hooeeiii!! Krijg er kippenvel van..

We gaan op pad, via binnendoor wegen naar de testbaan van ABT, de Autobahn A7 😉
Opvallend is dat de R8 zich zo gemakkelijk langzaam en met lage toeren laat rijden, je kunt er zelfs langzaam mee boemelen. Eigenlijk is de R8 nu heel beschaafd en alledaags rustig.
Hehe, eindelijk bij de A7, een Hondarijder achter ons heeft al een poosje zijn camera op het stuur en denkt mogelijk een leuke ‘scoop’ te scoren (niet dus).
Mooi moment om hem eens proberen af te schudden en te zien hoelang dat duurt. Ik draai de oprit op geef plankgas en het is alsof ik afgeschoten word!
Ik moet heel snel schakelen (valt niet mee als je tiptronic gewend bent  😉 ) en als snel is de Honda een heel klein stipje in de achteruitkijkspiegel. Versnellen gaat de R8 bijzonder gemakkelijk af en binnen no-time zit ik op 290 km/u. Da’s hard zeg! En dat ging eigenlijk heel soepeltjes.

Ik kom tot de ontdekking dat de wegligging van de ABT R8-R nu heel anders is als op de binnenwegen, de schroefset van ABT is dus een perfecte synthese tussen alledaags gebruik en sportief/snel rijden. Even van het gas af, er is redelijk veel verkeer. Sommigen gaan toch nog direct aan de kant als zij de lage zwarte R8 met de LED-dagrijverlichting aan zien komen.

De Hondarijder is door dit oponthoud ook weer een beetje in beeld in de spiegel, wij nemen de afslag, hij erachteraan. De oprit weer op om terug richting Kempten te gaan.
Gelijk weer vol het gas er op en bye, bye Honda, haha. Weer lukt het om 290 km/u te rijden maar dan nemen wij onverwachts een afrit en dat ziet de Hondarijder dus niet en mogelijk is hij doorgereden tot in Oostenrijk om ons weer te spotten.

abt16_r8_heck

Nu gaat het tussen de landerijen door. De R8 stuurt heerlijk op de kronkelende landweggetjes. Soms even flink het gas er op, heuveltje nemen, zalig wat een Audi!
Even tijd voor een foto shoot en tijdens de stop even met het gaspedaal te spelen terwijl ik buiten sta. Daar gaat ie weer “hooeeii!!”, “hooeeii!!” zalig geluid!
Dat hoogfrequente compressorgeluid is overigens bewust zo gecreëerd door de ABT klanktechneuten.

abt19_r8

Mij wordt verteld dat ook de gaspedaalkarakteristiek is geoptimeerd zodat de motor fijngevoeliger gedoceerd kan worden. Vandaar dat ik met de R8 rustig kan cruisen en op bevel er een sportwagen van maak. Het onderstel Tunen is door de ‘Master Him Self’ (Christian Abt) gedaan.

De R8 ligt aan de voorkant 15mm en aan de achterkant 10 mm dichter bij het wegdek en heeft een ABT-schroefset. De vette 20” ABT-velgen met voor 245/30 – en achter 305/25 banden passen perfect in het totaalconcept dat ABT heeft samengesteld.
Nooit, noch bij stadsverkeer, noch bij landwegen of de snelweg, bleken zij ‘te hard’ te zijn. Complimenten aan ABT hiervoor.

Helaas is mijn feestje nu ten einde, we zijn weer terug op de thuisbasis, want vliegen deed ik nog nèt niet. Ik zie nu ook dat de ‘motorkap’-ontgrendeling van de R8, anders op de sleutel staat als bij de eigen Audi. Een leuk detail.

Audi R8 sleutel

De bodykit incl. wielen, en onderstelaanpassingen heeft een prijs van 46.000 Euro (Duitsland). De motorombouw kost 33.000 Euro (Duitsland).

Deze Abtsporter behoort definitief tot de snelste auto’s en kan het opnemen met Lambo’s en Porsches.

Danke Christian Abt

AudiBlog sluit zich van harte bij deze dankzegging aan de wand aan: bedankt Christian dat ik in je ABT R8-R mocht rijden. Deze dag staat voor altijd in mijn geheugen gegrift 🙂


Gerelateerd nieuws

1 reactie

Je kunt op dit moment niet reageren.