AudiBlog.nl

Rijtest: Audi A5 Sportback met de 3.0 TDI quattro S tronic

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (6)

Helemaal actueel: de rijtest met de Audi A5 Sportback 3.0 TDI, maar nog actueler is de combinatie van deze motor met de S tronic bak. Deze A5 Sportback is Phantom black pareleffect lak uitgevoerd. Het interieur is in maanzilver/zwart met zilver stiksel, een mooie combinatie.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (8) combi valconaleder
Het interieur is bekleed met Valcona-leder een heel aparte combinatie dat zwart met maanzilver leder.

De A5 Sportback lijkt de gulden middenweg tussen een coupé en een hatchback. De wielbasis is dezelfde als bij de A4 maar de auto is 28mm breder, iets langer en 36mm lager dan de A4 limousine.
Verder heeft deze A5 Sportback een ‘Full Option’ lijst aan boord zo te zien:
MMI navigatie Plus, lekker dikke 19” wielen, elektrisch verstelbare voorstoelen, opberg- en lichtpakket, Audi Music interface, een sportonderstel met demperregeling, Dynamic steering, Audi drive select (de A5 Sportback is met deze optie een perfect instelbare reislimousine), multifunctioneel sportstuur met 3 spaken, stoelverwarming voor, comfortsleutel, parkeerassistent advanced, grootlichtassistent, 3-zonen airconditioning en een state of the art Bang & Olufsen Sound System. Zo, een lekker volgeladen Audi dus!

Ideaal, maar tegen een deftige optieprijs, de “Multi Media Interface” (MMI). Dit systeem koppelt handig het audio-, navigatie- en communicatiesysteem. MMI beschikt over drie sleufjes voor SD-geheugenkaartjes  ( tot 32GB SD-HC per kaartje mogelijk ) en heeft een zeer goed functionerende Audi Music Interface, voor aansluiting van Ipod, USB, mini Usb en Jack plug.

Deze Audi heeft geen glas/schuifdak zodat de ruimte boven het hoofd optimaal blijft. Binnenin is goed te merken dat Audi moeite heeft gedaan om ruimte te maken, hoewel het nog ‘geen zee van ruimte’ geworden is.
Handig, brilvakje in het dashboardkastje.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (16) brilvakje in de klep

Achter mijzelf zitten (ben 1.81m) op de achterbank is toch een verrassing: er is voldoende been/knieruimte over. Ook de haren strijken niet langs de dakhemel en dat valt erg mee ondanks de slanke vorm en Coupélijn van de auto.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (9) voldoende plaats

Maar nu rijden. Starten en de motor loopt bijna onhoorbaar. Even de automatische (hand)rem activeren ( Hold assist  € 89,- meer prijs), dat is een zinvolle optie omdat de auto bij stoplichten toch wegkruipt en nu blijft hij mooi staan. Bij het gas geven om weg te rijden laat de rem automatisch los.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (15) rem op automatisch

Bij het wegrijden val mij ook op dat de uitlaat een lekker sportieve bromtoon laat horen, dat vind ik wel gaaf.
De S tronicbak schakelt ongemerkt verder op, geen schokje, niets. Het sturen met deze Sportback gaat heel anders dan ik gewend ben, dank aan de optie Dynamic steering. Het lijkt wel een kart zo direct als de koets van richting veranderd bij langzaam (stadsverkeer) rijden. Een kleine stuurbeweging heeft direct effect. Ik mag dat wel!

Even de provinciale op. Bij het links afslaan bij een stoplicht merk ik dat Audi’s Sportdifferentieel de auto toch een heel ander stuurgedrag geeft in vergelijking met een ‘gewone’ quattro. Het lijkt warempel wel of hij vierwiel besturing heeft of echt op rails loopt! Dat gaat dus echt soepeltjes zo.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest

Even een foto shoot. Ik kies een leuke spot uit, vlakbij koeien met dezelfde kleurstelling en huid als het interieur van deze A5. Ze kijken vreemd op, maar zijn wel nieuwsgierig en de dames knikken instemmend, zo lijkt.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (1)

De wagen maar even in een stukje bos gezet, zo is mooi de led-verlichting te zien.
Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (5) feest led drl

Het blijft toch een feest een Audi met led-verlichting te zien. Verderop maar even de Audi beter bekeken, de motorruimte ziet er bekend uit.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (12) makkelijk te beladen

De kofferbak is groter dan die van de Audi A4 Limousine maar gelijk aan de A4 Avant en door de enorme achterklep zeer goed te bereiken/beladen. Als de achterbankleuningen zijn neergeklapt, kan er een speciale mat op de bodem worden gelegd die zorgt voor een mooie effen en afgedekte bodembedekking (optie).

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (14) grote achterklep

Van opzij heeft de Sportback eigenlijk wel een imposante achterklep maar ‘Form follows Function’ zeg ik maar. In gesloten toestand zie je aan de achterkant van de Audi de klep nauwelijks.
Verder schat ik in dat menigeen de A5 Sportback toch eventjes voor een aparte A4 aanziet, maar ja het is een kruising tussen de prachtige Coupe en de A4 Avant.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (10) mooi zonder stijl

Even wennen zijn de overigens mooie, stijlloze ramen in de deuren. Bij het sluiten van de deur grijp ik automatisch naar iets wat er niet (meer) is ( raam zonder sponning). Wel een mooi gezicht zo.

Audi A5 SB 3.0 TDI S tronic rijtest (17) ruit zakt

Ook de achterramen zakken een beetje naar beneden als het portier wordt geopend, na het sluiten van de deur is het “doep!” als zij weer sluiten.

Voor mij ook nieuw, de stuurkolom ontgrendelknop. Deze zit lager dan voorheen bekend.

Zo, einde rijtest, ik stap uit en sluit de Audi met de afstandbediening af, even voelen… deur gaat weer open, weer op slot…..voelen deur weer open. Ach ja! Deze heeft de comfortsleutel optie, Haha!

Deze testrit werd mogelijk gemaakt door:

Autohaus Helmich voor Audiservice & goedkopere Audi onderdelen als in Nederland. Verzending ervan geen probleem!

Voor vragen: audi@helmich-emmerich.de
website: Helmich-Emmerich


Gerelateerd nieuws

1 reactie

  1. jantje says:

    De coupe heeft toch wat meer design naar mijn mening des al niet te min blijft het een mooie auto.

    M.vr.gr. Jantje

Je kunt op dit moment niet reageren.