AudiBlog.nl

Special: AudiBlog bezoekt ABT (deel 1)

abt_logo

De tweede AudiBlog Special van dit jaar: AudiBlog bezoekt ABT in Kempten.
De firma bestaal al weer 113 jaar en heeft dus een lange traditie en daarmee een even lange reputatie opgebouwd. De laatste vijftig jaar ook als Tuner en veredelaar van o.a. Audi’s.

Op de parkeerplaats word ik al herkend en welkom geheten door Florian Büngener, verantwoordelijk voor de Pers- en PR-activiteiten bij ABT.

ABT Hoofdgebouw-a3191bab00

Het hoofdkantoor van ABT blijkt qua oppervlakte groter te zijn dan menigeen denkt. Verdeelt over het gebouw zijn er vele afdelingen gehuisvest.

abt02_Luftaufnahme-Abt_Gebaeude

O.a. verkoop, export, DTM, importeurcontacten, design en ontwikkeling. Er zijn ca. 160 medewerkers in dienst van ABT Duitsland. Alleen al 55 daarvan zijn altijd bezig met de motorsportactiviteiten van ABT Sportsline. Ook werken er nog twee medewerkers bij ABT Azië.

Op de begane grond zijn de algemene receptie, klantenbalies, wachtruimte en de showroom gehuisvest. In de showroom staan o.a. een Lamborghini Gallardo Spyder, een Audi R8, de Audi TTS (onder handen genomen door ABT) en enkele klassiekers te vinden.

Bijzonder is de Radeberger Pilsner ABT Audi A5 Cabriolet 2.0T die al eerder op AudiBlog is getoond.

Radeberger A5 Cabrio 2.0T.BLOG

ABT heeft op deze auto voor het eerst stiksel op leder toegepast. En nu prijkt het Radeberger logo ook op de hoofdsteunen. Ook voor het eerst heeft ABT voor deze Audi een logo in de naafkappen gefreesd. Dus elke nieuwe techniek en uitdaging gaat de firma aan.

showroom met wielenaanbiedingen.BLOG

De achter een zilver/zwarte TT opgestapelde ABT wielen zijn nieuw of gebruikt en worden aangeboden voor minder dan de nieuwprijs. Vele band/velg/maat combinaties zijn aanwezig of ergens anders opgeslagen. Bij interesse neemt u contact op met ABT via de website.

Via beveiligde deuren kom je in de werkplaats waar gewone en bijzondere auto’s staan. De bijzondere zijn de DTM-taxi’s. Een van deze taxi’s wordt ook door Manuel Reuter gebruikt om de TV-kijker een rondje mee te laten rijden tijdens de uitleg van Manuel over het betreffende circuit.

ABT DTM Taxi's

Tijdens DTM-weekends is het ook mogelijk – tegen betaling – een rit over het circuit mee te maken in deze supersnelle Audi’s. Het bijzondere aan deze taxi’s is dat zij van binnen zoveel mogelijk ‘opgeruimd’ zijn om plaats te maken voor de bijrijder/passagier. Alles wat maar verplaatst kon worden, huisvest nu in de kofferbak.
Leuk en opvallend detail zijn de Audiringen aan de binnenkant aan de passagierskant.

Audiringen deur DTM A4.BLOG

De gewone auto’s die in de werkplaats staan zijn de klanten auto’s. Een Q5 3.0 TDI die een oppepkuur heeft gehad (nu 272 pk) en ook wordt voorzien van een ABT bodykit.

Audi Q5 met ABT neus.BLOG

Zo staat daar ook een Audi RS6 Avant met NL-kenteken. De bezitter heeft heel slim een combinatie gemaakt van een vakantie in het mooie Allgäu-gebied en de optimering van zijn/haar Audi RS6. Dus die gaat zeker sneller naar huis als gekomen.

Nederlandse klant in Kempten.BLOG

Er staat nog een ‘doodgewone’ (zo lijkt het) Audi RS6 Avant in de garage. Deze RS6 Avant wordt klaargemaakt om in oktober aan de highspeed test op het circuit van Nardo (Italië) deel te nemen. Abt verwacht dat deze RS6 ongeveer 350 tot 360 km/u zal gaan halen. We zijn natuurlijk benieuwd!

RS6 Avant HJ-J Abt voor Nardo.BLOG

Elders de begane grond is ook de DTM werkplaats. Daar staan de 5 Audi’s A4 DTM van ABT Sportsline netjes in het gelid. Echter bijna volledig gestript tot op de rolkooi en de delen die daarmee verbonden zijn of niet verwijderd kunnen worden. Er blijft niet veel over zo.

De delen die van de DTM A4 af komen liggen netjes in stellingen tegenover de betreffende Audi. Zo is/wordt verwisseling uitgesloten. Als de stellingen leeg zijn, zit alles dus zoals het hoort, in/aan de A4.

Hier staan de auto’s van Tom Kristensen, Timo Scheider, Martin Tomczyk, Mattias Ekström en Katherine Legge in een superschone ruimte. Als de Audi’s weer gemonteerd zijn, worden zij met witte handschoenen helemaal afgetast om te zien of er niet ergens een lekkage is of zo.
Als dat wel het geval is, gaat de hele Audi weer uit elkaar.

Er wordt o.a. uitgelegd dat als de coureurs in hun Audi stappen, er een beschermplaat over de luchtkanaal/crashbox (eigenlijk een sterk verhoogde dorpel) wordt gelegd om te voorkomen dat de coureur ergens achter blijft haken en om er voor te zorgen dat er door te zware belasting geen scheuren in de koolstofvezel ontstaan want dat zou rampzalige gevolgen kunnen hebben.

Testruimte ABT MAHA.BLOG

In een ander gedeelte op de begane grond is de afdeling waar van de auto’s geen foto’s mogen worden gemaakt omdat zij in een ontwikkeling stadium verkeren en beelden daarvan nog niet voor de buitenwereld geschikt zijn. Ook is daar de ultra moderne testinstallatie die ABT samen met MAHA heeft ontwikkeld.

Deze installatie omvat twee ruimten: één voor motoren testen/ontwikkeling en één met een rollen testbank. Deze installatie is uniek omdat hier windsnelheden van meer dan 240 km/u kunnen worden opgewekt voor koeling van de motor en de testbank kan over 1000 pk aan.

ABT heeft dus duidelijk aan de toekomst gedacht bij de ontwikkeling van deze installatie.

Buiten op een afgesloten stuk terrein staan een aantal van de van de circuitpaddocks bekende ABT Sportsline trucks.

ABT trucks.BLOG

Op de eerste verdieping. De motorsportafdeling, d.w.z. vele auto’s waarmee ABT-coureurs  geschiedenis hebben geschreven.

Enkele ABT Audi's

De successen in motorsport van ABT zijn prominent in tot de nok gevulde prijzenkasten te zien. De bokalen etc. die na midden 2007 zijn gescoord, passen niet meer op deze etage en worden nu verzameld op de verdieping waar Hans-Jürgen Abt zijn kantoor heeft. Hieronder twee van de vele prijzenkasten.

2 vd vele prijzenkasten bij ABT.BLOG

Deel 2 volgt morgen zelfde tijd.


Gerelateerd nieuws