AudiBlog.nl

Rijtest: Audi A4 Limousine 2.0 TDIe

A4 2.0 TDIe  linksvoor

De eerste rijtest van AudiBlog voor het jaar 2010.
Dit model met de naam Audi A4 2.0 TDIe is nog maar net op de markt en is aangepast aan de actuele trend om ook steeds meer zuinigere modellen in de portfolio te hebben. De “e” staat voor efficiëntere Audi modellen, waarbij de balans tussen verbruik en prestaties nog verder geoptimaliseerd is. Deze modellen van Audi kenmerken zich door een geringer verbruik en verminderde CO2 emissie in vergelijking tot de standaard versie.

Eerst even wat basisgegevens van deze A4 2.0 TDIe:
– De kleur is Spericblue metallic
– Interieurkleur “Atrium” zwart
– De motor heeft iets minder pk’s meegekregen om het meest efficiënte verbruik te kunnen realiseren n.l. 136 pk
– Trekkracht is voor deze A4 ruim voldoende: 320 Nm
– Handgeschakelde 6-bak met een met 5% langere as-overbrenging, dat zorgt voor een lager toerental in alle versnellingen
– Bestuurdersinformatiesysteem met schakelindicator en efficiencyprogramma, deze ondersteunt de bestuurder met zuinig rijden door het geven van schakeladvies en bespaartips
– Onderkant van de auto is met panelen nu zo goed als geheel dicht gemaakt
– Kleinere luchtinlaatopening in de grill (betere aerodynamica)
– Start-stop-systeem
– Energieterugwinning systeem dat werkt bij het afremmen
– De kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt omgezet in elektriciteit en in de accu opgeslagen

20mm dichter bij wegdek
– 20 mm verlaagde carrosserie en speciaal gevormde carrosseriedelen voor een verminderde luchtweerstand
– Brandstofbesparende lage rolweerstand banden in 205/55 R16
– De 2.0 TDIe motor heeft een CO2 uitstoot van 119 g/km en kreeg daarvoor het A-label
– Het gemiddelde ECE-verbruik is vastgesteld op slechts 4,6 l/100 km
– Gewicht van deze A4 limousine is 1.475 kg en de Avant versie komt op 1.535 kg.

Daarnaast zijn de mooie “6-arm”- design lichtmetalen velgen (7Jx16) standaard op dit e-model.

Audi A4 2.0 TDIe zijkant

En wat heeft de gereden A4 2.0 TDIe nog meer aan opties.

Het Pro Line Business pakket:
– Xenon plus verlichting
– Audi parking system achter
– Servotronic
– Blanke sierlijsten

Sportstoelen met Atrium interieurkleur
– Sportstoelen voor met stoffen bekleding
– Achterbank neerklapbaar in 1/3-2/3 delen
– Automatisch dimmende binnenspiegel
– Aluminium inleg hologram
– Lichtpakket
– Licht- en regensensor
– Opbergpakket
– Driespaaks multifunctioneel sportstuur in leder

De consumentenprijs is v.a. euro 37.750 en inclusief al het lekkers van hierboven komt dat op een totaal van euro 45.509.

LET OP !! Door de CO2 reducerende maatregelen heeft de A4 2.0 TDIe in zowel de Limousine als de Avant versie 300 kg minder trekgewicht. Het maximale aanhangergewicht is dus vastgesteld op 1300 kg.

En zijn een aantal opties niet bestelbaar voor deze versie van de A4, bijvoorbeeld: Audi lane assist al dan niet i.c.m. Audi side assist, Audi parking system advanced, Comfortstoelen vóór met klimaatregeling, Dynamic steering, Elektrisch verstelbare voorstoel(en) etc. uw dealer kan u daarover uitgebreid informeren of u gebruikt de carconfigurator op de site van Audi Nederland.

Zo, genoeg droog geschrijf, we gaan op weg.

Even de stoel en spiegels goed instellen, gordel om en starten maar. De motor loopt direct al rustig en vibratievrij valt mij op. Het schakelen gaat erg soepel en de versnellingspook glijdt dan ook lekker in de juiste positie.
Bij het eerstvolgende stoplicht moet worden gewacht dus pook in zijn vrij en koppelingpedaal op laten komen…. en stil is het is de A4 (radio stond ook niet aan). Heerlijk die stilte! Maar ik realiseer mij ook gelijk dat er nu dus niets verbruikt word, en dat is een leuke gedachte.
‘Groen!’ Zodra het koppelingpedaal zelfs maar licht wordt ingetrapt, start de motor onmiddellijk en ondertussen heb ik de pook al in de 1 dus geen enkele vertraging bij het wegrijden.

Op de provinciale weg eens even kijken wat het BIS mij zoal te melden heeft, oeps! ik had al op moeten schakelen kan ik lezen, toch wel even wennen zo. Met 80 km/u en met de versnelling in zijn 6 (toerental ca. 1.350 t/min) blijkt deze zuinige A4 een verbruik te laten zien van slechts 3,5-4,1 l/100 km. Zozo!

Al drukkende op de menuknop rechts van het stuur, kan ik ook kiezen voor een schakelindicatie stip in het BIS. Deze vrij grote stip is groen van kleur als in de juiste versnelling wordt gereden. Hij wordt groter als je moet opschakelen en veranderd naar geel als je dat te laat doet. Ben je veel te laat, wordt de stip rood en krijg je daarna weer de mededeling dat op de schakelindicator gelet moet worden. Wil je hier helemaal niet mee lastig gevallen worden, dan kun je de functie gewoon uitschakelen.

Bij het volgende stoplicht moet er weer gestopt worden. Het start-stop-systeem doet zijn werk weer. Ondertussen heb ik even de al oude reflex weer om even aan de pook te voelen of deze in zijn vrij staat, kort daarop slaat de motor hierdoor dus ook weer aan. Iets om in de gaten te houden.

De snelweg op. Lekker cruisen in ‘6’ met 100 km/u op de teller laat een verbruik zien van 3,6-4,1 l/100 km. Ook dat is lekker om te registreren als je zuiniger onderweg wilt zijn.
En nu maar even uitproberen wat de ‘e’ bij 120 km/u verbruikt. Met de Cruisecontrol aan en over een afstand van 25 kilometer, geeft het BIS 5l/100 km aan.
extra verbruikmeter
In het BIS is ook een display te kiezen waarop te zien is wat er extra aan brandstof wordt per uur.  Normaal zie je bijvoorbeeld dat de airconditioning een beetje aan meerverbruik laat zien. Die je het raam een stukje open, komt er een mededeling bij dat de aerodynamica verstoort wordt: dus meerverbruik. Achterruitverwarming aan zetten levert een zelfde reactie in het BIS op.
Je wordt dus op alle mogelijke manieren ondersteunt om zuinig(er) te kunnen rijden.

De snelweg af en lekker de binnenstad van een grote stad door. Maar nu eens voor mijn plezier.
Stoplicht na stoplicht moet er gewacht worden, optrekken, afremmen, voorrang verlenen, overstekende personen, al met al geen ideale verbruiksronde. Maar, ook dat hoort thuis bij het gebruik en zeker verbruik van een auto.

Even een parkeerplaats op en een kleine pauze waarin ik lekker met de MMI kan gaan spelen. Ik wil de verkeersinformatie zien en kies files, je krijgt dan een uitgebreide opsomming van alle files te zien (en dat waren er op deze dag extreem veel) en wat de bijvoorbeeld de oorzaak is.
verkeersinfo
Ik kies er 1 uit, nu krijg ik meer informatie te zien en de mogelijkheid door/verder te kiezen en naar de kaart te gaan.

file-verkeersinfo

Dan zie je de bewuste weg en precies waar het probleem zich voordoet.
Ook zie ik dan een rijbaan versmallingbordje op de display of een verboden in te rijden bordje. Dus ‘weg afgesloten’.
Wat mij opvalt, is ook de rest van de info op het plaatje: wegennummers, pompstations, openbaar vervoer plaatsen, Audidealer etc. Heel informatief allemaal.

car setup

Een andere knop geeft toegang tot de instellingen van de Audi. In te stellen zijn bijvoorbeeld alle tonen (in frequentie en volume) en dat zijn er best een heleboel. Ook de ruitenwissers kunnen in de servicestand worden gezet en is het mogelijk het chassisnummer in de display op te roepen.
Verder bijvoorbeeld nog in te stellen: de tijd dat de verlichting bij gebruikmaking van de Coming Home/Leaving-functie ingeschakeld blijft, ook de ruiten kunnen via de MMI permanent worden vergrendeld, kortom, bijna teveel om op te noemen.

Na weer de nodige kilometers te hebben gemaakt op provinciale- en snelwegen wordt het tijd om deze zuinige Audi weer terug te brengen naar de importeur Pon in Leusden.

Conclusie:
Deze Audi A4 2.0 TDIe is voor de gemiddelde Nederlander van buitenaf niet als “e”-model herkenbaar, dus niemand ziet dat u milieubewust en lekker zuinig onderweg bent. De motor is zuinig en stil.
geen e aanduiding
Sturen met de servotronic en het schakelen van de versnellingsbak gaat perfect.
Het is een op en top Audi, perfecte afwerking, mooie materialen en met goed doordachte details en oplossingen.
Het rijden met de 2.0 TDIe is zeker geen straf. De wagen is zeker in staat een stevig sprintje te trekken als de bestuurder dat nodig acht en de tussensprint van 80-100 duurt slechts 1 seconde langer dan dat de normale 2.0 TDI er over doet.
Audi's kroonjuwelen
En tot slot nog de kroonjuwelen van Audi – de ledverlichting – zijn aan de voor en achterkant aanwezig.

Gemiddeld testverbruik van deze Audi A4 in “e”-versie gedurende deze dag: 5,2 l/100 km.

Met dank aan Audi Nederland


Gerelateerd nieuws

2 reacties

Je kunt op dit moment niet reageren.