AudiBlog.nl

Audi Q7: nieuwe motoren en 8-versnellingen voor kracht & efficiëntie

Audi spendeert de Q7 drie nieuwe V6-motoren en een achttraps-tiptronic versnellingsbak. De nieuwe 3.0 TFSI met compressor V6 komt er in twee vermogenstrappen. In de basisversie heeft deze 272 pk (200 kW) en 400 Nm maximaal koppel tussen 2.250-4.750 t/min. Hiermee sprint de Q7 in 7,9 seconden van 0-100 km/u en bereikt een Vmax van 222 km/u (met luchtvering 225 km/u).
De sterkere uitvoering biedt 333 pk (245 kW) en 440 Nm koppel tussen 2.900-5.300 t/min. Voor de sprint van 0-100 km/u vergaan 6,9 seconden. Vmax ligt bij 243 km/u (245 km/u).

Beide varianten van de 3.0 TFSI hebben een Normverbruik in de EU-cyclus van 10,7 liter/100 km. Vergeleken met de voorganger-motoriseringen, de 3.6 FSI en de 4.2 FSI, is het verbruik met 1,4 resp. 2.0 liter per 100 km teruggebracht. Dat is een reducering van ca. 12 en 16 procent.

Daarbij komt de nieuw ontwikkelde 3.0 TDI van de tweede generatie, die 20 kg lichter is als de voorgangermotor. Slechts het vermogen is identiek. Zij bedraagt 240 pk (176 kW). Tussen 1.750-2.500 t/min is 550 Nm aan koppel beschikbaar. De V6-diesel brengt de Q7 in 7,9 seconden naar de 100 km/u en tot een Vmax van 215 km/u (218 km/u). Het Normverbruik bedraagt 7,4 liter/100 km, dat is 1,7 of 19 procent minder dan voorheen. De CO2-emmissie bedraagt 195 gram/km.
Het nieuwe start-stop-systeem schakelt bij stilstand de motor uit.

Audi biedt ook van de V6-TDI een tweede uitvoering aan: de 3.0 TDI Clean Diesel. Deze haalt nu al de uitlaatgas-normwaarde Euro-6 van 2014 en de strengste voorschriften van de VS. De Clean Diesel heeft eveneens een vermogen van 240 pk (176 kW), en verbruikt bij dezelfde Vmax. en hetzelfde koppel, in doorsnee echter meer brandstof: 8,4 liter/100 km,

Ook bij de 4.2 TDI is het verbruik door het 2000 bar inspuitsysteem en verminderde innerlijke wrijvingen van 9,9 liter naar 9,2 liter/100 km gezonken. Bij onveranderd 340 pk (250 KW) heeft de V8-diesel een koppel van 800 Nm tussen 1.750-2.750 beschikbaar. Sprintje 0-100 km/u doet de V8 in 6,4 seconden, topsnelheid is 242 km/u.

Audi zet in alle zes- en achtcilinder modellen een nieuwe automaatbak in. De achtstraps-tiptronic verlaagt het brandstofverbruik met ca. vijf procent. De acht verzetten houden ook de toeren-sprongen bij het schakelen klein, de motor loopt dan steeds in de buurt van het ideale punt.

Bron: Audi AG


Gerelateerd nieuws