AudiBlog.nl

De Auto Union Silberpfeile starten weer in Monte Carlo

? Jacky Ickx en Hans-Joachim Stuck aan het stuur van de Motorsport-legenden
? Auto Union Typ C en D donderen door het Vorstendom
? Twee speciale ritten bij de ‘Grand Prix de Monaco Historique’ op 1 en 2 mei

Van fans van de historische Motorsport zullen in het eerste mei-weekend de harten wel sneller gaan slaan. Het gaat er om, getuige van een zeer bijzonder moment te zijn, want twee legenden komen weer bij elkaar: de Auto Union Racewagen uit de 1930-er jaren en de parel in de racesport jaarkalender – Monte Carlo. Sinds 1937 donderen weer een keer twee Auto Union Silberpfeile door de smalle straatjes van het vorstendom – bij de Grand Prix de Monaco Historique op 1 en 2 mei.
Geheel in stijl worden de “Titanen” door voormalig Formule 1 coureur Jacky Ickx en Hans-Joachim Stuck bestuurd.

Voor Hans-Joachim Stuck betekend dit optreden veel: “Het is voor mij een zeer emotioneel moment, in de auto van mijn vader in Monte Carlo te mogen rijden. Als ik aan het geluid van de 16-cilinder tussen de huizen denk, huiver ik nu al.” Het was Hans Stuck, die het eerste grote succes voor de nieuw opgerichte Auto Union raceafdeling in 1934 binnenhaalde. In de door Ferdinand Porsche ontwikkelde 16-cylinder-middenmotor-racewagen scoorde de “Bergkoning“  niet alleen al bij de start wereldrecords op de Avus in Berlijn. Hij won de meeste races van het seizoen en werd “inofficiële Europakampioen“.

In de Auto Union Typ D Doppelkompressor zet Jacky Ickx zijn helm op. Deze racewagen toont het laatste ontwikkelingsstadium van de Auto Union raceafdeling. 1939, na een reglementswijziging vanaf het seizoen 1938 met een limitering van de cilinderinhoud op 3 liter, zou deze auto weer 485 pk hebben en de twaalfcilinder in deze Silberpfeil naar een topsnelheid van 330 km/u opdrijven.
Er zal nauwelijks een ervarener coureur in de Motorsportscene te vinden zijn als Jacky Ickx ook bekend onder de nickname “Mr.Mans” die o.a. 6-maal de 24u van Le Mans won. Totdat Tom Kristensen met een Audi R8 en R10 zijn zevende Le Mans-overwinning binnenhaalde.
Jacky beschouwd het mogen rijden met de historische racewagen Auto Union Typ C als een groot voorrecht.

De Auto Union racewagens zijn tijdens twee speciale ritten verenigd, die voor enkele ronden op zaterdag 1 mei ‘s middags en op zondag 2 mei in de na-middag gestart zullen worden.

Bron: Audi


Gerelateerd nieuws