AudiBlog.nl

Limited Edition: de ABT R8 GT R: circuitsport op de weg (+video) [UPDATE]

Zeker, een Audi R8 is geen lamme bak, maar snel wordt hij pas echt, als de sporter door ABT Sportsline veredelt is. Dan wordt hij een echte model-atleet, die niet alleen kracht bezit, maar ook geen grammetje vet teveel aan het lijf heeft.
Bij de op 25 stuks gelimiteerde oplage van de R8 GT R gingen de ingenieurs en designers nog een consequente stap verder: de ervaringen uit de motorsport vloeiden in de vormgeving, alle componenten zijn consequent op een lichter maken en een optimale gewichtsverdeling getrimd.

UPDATE:
Get your free ABT R8 GTR screensaver
here

Zo zijn de motorkap, voor- en achter onderbumper, de verstelbare achtervleugel of de achterklep van Carbon, zelfs de achterklep-rand, de buitenspiegels en de deurbekledingen zijn van dit materiaal gemaakt. De zijruiten zijn van Makralon, dit high-tech-Polycarbonaat spaart niet alleen gewicht, maar staat ook bekend om haar stevigheid. Het resultaat: de ABT R8 GT R is meer dan 100 kilogram lichter dan de standaard-versie.

Hoeveel racesport het team, dat onder andere ook de actuele winnaar in het DTM en de ADAC GT Masters voortbracht, werkelijk op de straat brengt, wordt duidelijk door de details: Recaro racestoelen, 4-punts-gordelsysteem, RVS-rolkooi met gordelbevestiging, hand-brandblusser of het ABT sportstuur in Carbon – de ABT-mensen hebben aan alles gedacht.
“De R8 GT R is een compromisloze racewagen voor de straat, hij biedt maximale prestaties”, stelt Christian Abt vast. De succesvolle motorsporter tekent voor de ontwikkeling van het bijzondere voertuig en is van het resultaat overtuigd.

“Het is aan te bevelen met de GT R ook af en toe op het circuit te rijden, daar levert de wagen bijzonder veel plezier”, aldus de voor de techniek verantwoordelijke bedrijfsleider van ABT. De verstelbare front splitter en achtervleugel maken een circuitsport-inzet mogelijk: ABT coureurs-overall, helm, race- en handschoenen behoren eveneens tot de zinvolle GT R optie-uitrusting zoals een On board videosysteem en de uitgebreidere gegevens-module.

De doorgetrainde sporter heeft een enorm vermogen-potentiaal: in plaats van de standaard 525 pk (386 kW) heeft de 5.2 FSI in de ABT R8 GT R geweldige 620 pk (456 kW) en daarmee is de lichte auto extreem snel onderweg: de topsnelheid ligt bij 325 km/u, van 0-100 km/u duurt slechts 3,2 seconden, de 200 km/u bereikt de GT R in slechts 9,9 seconden.

Om de kracht op de straat dan wel op het circuit over te kunnen brengen, zijn een in hoogte verstelbaar ABT-sportonderstel en verstelbare dempers in de ABT GT R standaard. De keramische rem-installatie met de gemodificeerde remblokken zijn op het enorme vermogens-potentiaal van de supersporter afgestemd.

De extreem lichte ABT CR-velg rondt het pakket af. Aan de vooras zijn die in de maat 9-18 inch bevestigd, aan de achteras in 11×18 inch. De ABT GT R is een unieke auto, dat maximaal rijplezier levert. Het is voor de inzet op de limiet geconcipieerd: van de gewicht-geoptimaliseerde uitlaatgas-installatie tot aan de speciale ABT Titanium laklaag – de liefde voor de motorsport zit bij ABT in elk detail.

De nieuwe ABT R8 5.2 GT R – Gegevens en feiten

ABT MOTORTECHNIK
Motor: 5.2 FSI, V10, 5.204 ccm Hubraum

Leistungssteigerung: ABT POWER
Leistung: 620 PS/456 kW (Serie: 525 PS/386 kW)
ABT TECHNIK
Modifizierte Einzelradaufhängung an Doppelquerlenkern (Vorder- und Hinterachse)
ABT Sportfahrwerk (höhenverstellbar)
ABT Dämpfer (einstellbar auf Zug-/Druckstufe)
ABT Keramikbremsanlage mit modifizierten Bremsbelägen
ABT Sportabgasanlage (Edelstahl)
ABT Titanium Speziallackierung
ABT KAROSSERIE
ABT Frontschürze (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Heckschürze (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Seitenschweller (gewichtsoptimiert)
ABT Heckflügel (gewichtsoptimiert, verstellbar, CFK)
ABT Heckklappe (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Türverkleidungen (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Abrisskante am Heck (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Motorhaube (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Außenspiegel (gewichtsoptimiert, CFK)
ABT Frontplatte (verstellbar)
ABT SPORTFELGEN UND BEREIFFUNG
Vorderachse: ABT CR, 9×19 Zoll, 8,2 kg
Hinterachse: ABT CR, 11×19 Zoll, 10,2 kg
Pneus: Michelin Sportcup (235/35 ZR 19 bzw. 305/30 ZR 19)
ABT INNENRAUM
ABT Überrollbügel (Edelstahl, inkl. Gurtbefestigung)
ABT Sportlenkrad (CFK)
Recaro Rennsitze
4-Punkt-Gurtsystem für Rennstreckeneinsatz
Mittelkonsole, Schalteinheit, Armaturenbrett, Verkleidungen, Heckablage, Himmel,
B-Säulenabdeckung aus Alcantare
Handfeuerlöscher (Aluminium)
ABT ZUBEHÖR
Motorabdeckung (CFK)
ABT Equipment (Fahreroverall, Helm, Rennschuhe, Rennhandschuhe)
Professionelles Onboard Videosystem (Chasecam)
Erweiterbares Datenmodul (Video- und Daten-Overlay)

Voor meer informatie: ABT Sportsline


Gerelateerd nieuws