Zoek

Audi A8 W12 test verslag Autoweek

Aanzien en prestige, dat is wellicht het belangrijkste bestaansrecht van een twaalfcilinder. In tijden dat CO2-uitstoot en verbruikcijfers steeds prominenter in de specificaties opduiken is ’t logisch dat diezelfde twaalfcilinder onder zware maatschappelijke druk staat.

De afgelopen jaren heerste onder auto-liefhebbers dan ook de vrees dat de V12 een uitstervend ras is. Maar het nobele soort kreeg steun uit onverwachte hoek. Landen waar we tot voor kort nog wat meewarig op neer keken, zijn nieuwe markten gebleken waar de nouveau riche op zijn beurt meewarig neerkijkt op alles wat minder dan twaalf cilinders heeft.

En omdat landen als China en Rusland zo onmetelijk groot zijn, besloten de fabrikanten van prestige-limousines de V12 in het gamma te hand-haven. Voor Europa zouden ze die kosten en moeite niet hebben hoeven doen, maar als de topmotor dan toch wordt gebouwd, mogen wij hem ook wel hebben. Goed nieuws dat ons vorig jaar al ter ore kwam middels de BMW 760i, en nu voegt Audi een vernieuwde W12 toe aan het gamma van de A8. En het is dan ook niet vreemd meer dat beide auto’s hun werelddebuut in Shanghai beleefden.

 Exclusief

Anders dan BMW behoudt Audi zijn twaalf-cilinder exclusief voor aan de verlengde versie van de auto en dat betekent dat we vandaag meteen kennismaken met de A8 L. Dertien centimeter is de A8 uitgerekt, tussen voor- en achteras en dus is ook de wielbasis dertien centimeter langer. De winst komt, net als de veertien centimeter bij de 7, volledig ten goede aan de beenruimte achterin, waar in dit soort auto’s immers meestal degene zit die het gelag heeft bekostigd. Door die enorme lengte kun je gemakkelijk wat verder achterover gaan zitten en dat elimineert meteen het verschijnsel dat de korte A8 door zijn coupé-achtige daklijn wat magertjes is met de hoofdruimte achterin. Standaard heeft de A8 L twee aparte stoelen achterin, met een middenarmsteun met allerlei opbergmogelijkheden. Maar wie bereid is voor een dergelijke limousine te betalen, zal het daar waarschijnlijk niet bij laten en gaat voor the whole package. Nou, en dat kan. Je kunt het zo gek niet bedenken of Audi levert het achterin de A8 L. We rijden de testkilometers met een afgeladen exemplaar en kunnen dan ook uit eerste hand meepraten over de luxe. De bijrijderstoel kan volledig naar voren, waarna een voetenbankje uit de rugleuning komt en de passagier rechts-achter met volledig gestrekte benen kan zitten. De zetels achter zijn in vele richtingen verstelbaar, en in ons geval voorzien van verwarming, koeling en allerlei massagefuncties, die met een afstandbediening in het middenvak zijn in te stellen. Zij- en achterruit zijn elektrisch te blinderen, net als het glazen kanteldak boven de achterstoelen. Een van de twee vakjes op schouder-hoogte tussen de stoelen is uit te voeren als koelkast, en de twee 10,2-inchschermen vormen de poort naar het multimedia-systeem, met dvd-speler, digitale televisie en internet. Wie liever op zijn smartphone, laptop of iPad rondsurft, kan dat doen met WLAN-Hotspot, waarbij via een simcard met dataverkeer via UMTS maximaal acht apparaten tegelijkertijd het net op kunnen. Dit mobiele internet maakt deel uit van de combinatie MMI touch, MMI navigatie en telefoonvoorbereiding (wat samen een kleine 6,5 mille kost).

 Genereus

Maar een rijkaard is natuurlijk genereus jegens zijn trouwe chauffeur en hecht dan ook waarde aan de leefbaarheid voorin. En ook daar is het allerminst afzien. De bestuurderstoel biedt ’n lage, sportieve zit en het dashboard is prachtig om de chauffeur heen gedrapeerd. Alle bedienings-organen zitten mooi gegroepeerd op de kolossale cardantunnel en de inmiddels bekende multifunctionele knoppen zijn uitgebreid met het touch pad waarop met de vingertop de bestemming kan worden ingevoerd. Wat voor een linkshandige bestuurder (zoals ondergetekende)overigens niet optimaal is, maar gelukkig doet negentig procent het met rechts.

En dan komen we bij de nieuwe W12, die uitsluitend in de verlengde A8 leverbaar is. Aan downsizen doen we nu even niet, integendeel. Het slagvolume groeide van zes naar 6,3-liter, en mede daardoor het maximum vermogen van 450 naar 500 pk en het koppel van 580 naar 650 Nm. Met als resultaat een 0-100 sprint in 4,7 seconde, en dat is precies een halve tel sneller dan de oude. Desalniettemin is de nieuwe W12 twaalf procent zuiniger. Dat is geen hocus-pocus, maar het gevolg van onder meer directe brandstofinspuiting (in plaats van multipoint injectie) en de achttraps tiptronic, die de oude zestraps-automaat verving. Het is mede die tiptronic die het heerlijk relaxte rijgedrag van de W12 op zijn cv mag zetten. Zelfs pedal to the metal, en dan krijg je toch serieuze krachten te verwerken, gaat alles heel erg soepel. Daarnaast heeft de A8 standaard het Dynamic Ride Control, wat onder meer elektronische sturing van de adaptieve luchtvering omvat. Zet de systemen op comfort, sport, automatisch of individueel, waarbij in het laatste geval veel parameters naar eigen smaak en inzicht te mixen zijn. Het totaalplaatje zorgt voor een uiterst comfortabele, maar als ’t moet toch vrij sportief aanvoelende en dankzij de vierwielaandrijving altijd neutraal sturende auto.

 Geen stumpers

De W12 mag dan voorbehouden zijn aan de A8 L, andersom is de lange versie niet per se trouw aan de W12. Vier andere, minder begrotelijke motoren komen in december, als de L naar ons land komt, op de lijst te staan. Zo zijn er de bekende 4.2 V8 FSI met 372 pk en de nieuwe 3.0 V6 TFSI met 265 pk. Ook komen er uiteraard diesels: de krachtigste wordt de 4.2 V8 TDI met 350 pk en een gigantische 800 Nm koppel, de V6 met drie liter slagvolume is goed voor 250 pk en 550 Nm. En zelfs daarmee zit dit slagschip nog steeds in ruim minder dan zeven seconden op de honderd. Hoewel we ons tijdens deze introductie concentreerden op de W12, was de nieuwsgierigheid te groot om niet ook even met de beide zespitters rond de kerk te rijden. Voor een uitgebreide analyse reden we te kort, maar je maggeloven dat het allerminst stumpers zijn. De verlengde Audi A8 komt net voor het einde van dit jaar naar ons land, prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Via: AutoWeek

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen