Zoek

Rijtest:Audi A1 1.6 TDI Ambition van AutoKopen

Audi staat niet bekend als een merk dat zich snel laat verleiden tot gekkigheden. Maar nu is er de A1. ‘The next big Audi’, zoals de Duitsers de auto zelf aanprijzen. Die moet het keurige imago van Audi een beetje opschudden. Niet te veel, want het blijft wel een Audi. Maar toch: een afwijkende kleur dakbogen en gekleurde ventilatieroosters in het interieur zagen we niet eerder bij het Duitse premiummerk. Is dat genoeg om op te vallen tussen concurrenten als de Mini en Citroën DS3? En is de A1 meer dan een Volkswagen Polo met vier ringen in de grille?

Allereerst even dit: als je in de markt bent voor een Audi A1, neem dan een paar regels in acht. Regel nummer 1: bestel altijd die dakbogen in een contrasterende kleur. Regel nummer 2: schaf een set fatsoenlijke lichtmetalen wielen aan. En als je toch bezig bent: neem een kijkje in de Audi accessoirebrochure en kruis als je durft de Competition interieurkit op de bestellijst aan. Dan levert Audi de auto af met interieurdelen die zijn uitgevoerd in racekleuren.

Als er een Audi is die zich leent voor dit soort fratsen dan is het de A1. De kleur Scubablauw metallic van de testauto staat ‘m goed maar in het rood of wit komt het ontwerp nog beter uit. Stoer, bonkig en hip, dat zijn de eerste woorden die naar boven komen bij het zien van de A1. De voorzijde is het sterkste deel van het ontwerp. De single frame grille is letterlijk weer een beetje bijgeschaafd, aan de bovenzijde zijn de hoeken afgerond – net als bij de nieuwe A7. Dat geeft de massieve grille wat meer dynamiek. Niet dat de A1 dat nodig heeft want de auto straalt een en al dynamiek uit. De achterkant oogt wel wat saai in vergelijking met de rest van de auto en zoals gezegd: pas regel 1 en 2 toe bij het bestellen. Een muisgrijze A1 op 15 inch stalen wielen met wieldoppen oogt veel te gewoon voor een premiumproduct.

HoogwaardigAls je in de A1 gaat zitten dan weet je het: deze auto stelt je niet teleur. Oké, het interieurontwerp is niet al te spannend en het geheel oogt wat grijs maar de gebruikte materialen zijn voor dit segment hoogwaardig en alles voelt ook zo aan. Het grootste gedeelte van het dashboard is overtrokken met zacht aanvoelend materiaal. De ventilatieroosters zijn naar wens te voorzien van een afwijkende kleur. Zeker doen, het geeft wat meer cachet aan het dashboard. Dat geldt ook voor het driespaaks sportstuur. Wat niet helemaal past bij het degelijke gevoel dat de A1 verder geeft is de aanwezigheid van kraakjes als je over slecht wegdek rijdt.

De stevige maar niet te harde stoelen bieden een goede ondersteuning en de stroeve stof zorgt er samen met dikke wangen voor dat je bij het betere bochtenwerk op je plaats blijft zitten. De zitpositie is uitgebreid in te stellen en de stoel kan ver genoeg omlaag om een sportieve rijhouding aan te nemen. Wel komen langere bestuurders met hun knie wel erg dicht bij de contactsleutel en staat het stuurwiel niet helemaal recht voor je neus. Je kunt het stuur wel lekker dicht naar je toe halen.

De bediening van de functies spreekt voor zich, al moet je soms wel even schakelen tussen de verschillende informatieschermen. Zo open je bijvoorbeeld het telefoonboek op het opklapscherm maar wordt de bel-actie weergegeven op het display in het instrumentarium. Dat kleurenscherm heeft toch al nauwelijks een functie. Het ziet er leuk uit maar een navigatiesysteem ontbreekt in de geteste uitvoering. In principe kun je het kleurenscherm tijdens het rijden (handmatig) inklappen.

Een Audi A1 koop je niet vanwege het enorme ruimteaanbod. Op de achterbank kunnen kinderen nog wel zitten maar de meeste volwassen niet. Vooral de hoofdruimte is krap bemeten, de beenruimte kan er nog wel mee door. De toegang tot de achterbank verdient ook al weinig punten, aan de bestuurderskant ontbreekt een walk-in systeem. Dat is op zich niet zo erg maar als je de leuning naar voren vouwt klapt ‘ie steeds weer terug, erg irritant als je spullen op de achterbank wilt neerleggen. De kofferbak is met 270 liter niet al te groot maar wel netjes afgewerkt en goed bruikbaar door de regelmatige vorm en goede toegankelijkheid. De achterklep beslaat namelijk de gehele achterkant van de auto tot aan de bumper. Naar wens is de laadruimte uit te breiden tot 920 liter, daarvoor klap je de achterbankzitting- en leuning om. Het is een nogal gammel systeem maar je creëert wel een mooie vlakke laadvloer.

Sportief

De A1 staat op het onderstel van de Volkswagen Polo en dat schept verwachtingen. De Polo heeft namelijk een prettig, uitgebalanceerd en volwassen onderstel. Dat zijn ook de kwalificaties die ik aan de A1 toedicht maar dan aangevuld met ‘sportief’. Dat laatste is gedeeltelijk op het conto van de Ambition-uitvoering te schrijven, die straffere veren en dempers heeft. Het maakt de A1 tot een heerlijke, volwassen rijdende auto met een fantastische wegligging. De auto helt nauwelijks over en is in lange doordraaiers niet uit zijn spoor te brengen. Als je echt woest gaat doen dan kun je onderstuur opwekken maar het ESP grijpt keurig in. Wat vooral indruk maakt is dat de auto zo stijf aanvoelt, er zit veel meer potentieel in de A1 dan de 105 pk sterke TDI eruit kan halen. Erg comfortabel is de A1 met sportonderstel niet, vooral de demping aan de achterkant is erg stevig. Korte richels in het wegdek worden bijna een op een doorgegeven aan de inzittenden.

De besturing werkt wat licht en zou wel iets communicatiever mogen zijn maar dat zijn slechts kleine smetjes op een prettige stuurinstallatie. De directe besturing volgt de bevelen van de bestuurder adequaat op. Je hebt nooit het gevoel dat je het niet onder controle hebt in de A1. Het maakt dat de totale rijkwaliteiten van de compacte hatchback op een hoog niveau staan en zich laten meten met die van auto’s uit een hoger segment. Alleen als de A1 snelheden bereikt die in Nederland al lang niet meer zijn toegestaan merk je aan het vager wordende stuurgevoel dat deze Audi geen ‘Autobahnracer’ is.

Schakelindicatie beachten

De test-A1 is voorzien van de 1.6 TDI-motor, voorlopig de enige dieselmotor die Audi levert in de A1. Voor de zakelijke markt een belangrijke uitvoering, die bovendien in de 20 procent bijtellingscategorie valt dankzij de CO2-uitstoot van slechts 103 g/km. De 1.6 is met 105 pk krachtig genoeg om de A1 vlot door het verkeer te laten bewegen. Zoals bij veel dieselmotoren gebeurt er onder de 1.500 tpm niet zo veel maar daarboven heb je – tot 2.500 tpm – de beschikking over 250 Nm koppel. Toch valt de motor niet dood als je verder doortrekt tot ‘het rood’ en dat maakt de TDI tot een soepele machine. Wel hoor je stationair en bij het optrekken nadrukkelijk dieselgeluiden de cockpit binnendringen. Op kruissnelheid is de motor en eigenlijk de gehele auto aangenaam stil.

De TDI is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een zesbak heeft de A1 door de bakverhoudingen niet nodig, de vijfde versnelling is eigenlijk al een overdrive. Het pookje voelt wat los aan maar schakelt voortreffelijk. De A1 is voorzien van een schakelindicator die met de incorrect vertaalde melding ‘schakelindicatie beachten’ duidelijk maakt dat je nu toch echt moet opschakelen. Soms komt de mededeling iets te vroeg. Als je constant 70 km/u rijdt dan verzoekt de boordcomputer je om de vijfde versnelling in te schakelen maar de motor laat brommend weten het hier niet mee eens te zijn. Om het verbruik te drukken rust Audi de A1 uit met een start/stop-systeem. Dat werkt prima maar als je wat langer stilstaat – bijvoorbeeld voor een open brug – dan slaat de motor na een tijdje toch weer aan. Het testverbruik van 5,9 l/100 km (1 op 16,9) is redelijk maar niet meer dan dat. Met een rustige rijstijl kun je makkelijk twee kilometer verder komen met een liter diesel maar de A1 nodigt hier nu eenmaal niet toe uit.

Het kost wat…

De Audi A1 1.6 TDI is er vanaf 23.150 euro. Daarmee nestelt ‘ie zich zo’n beetje tussen zijn belangrijkste concurrenten, de Alfa Romeo Mito, Citroën DS3 en natuurlijk de Mini. Dat bedrag is nog maar het begin, het geteste exemplaar kost de lieve som van 31.484 euro en dan heb je nog niet eens climate control, lederen bekleding of een navigatiesysteem. Je praat dan over een serieuze berg geld, waarvoor je bijna een gelijk uitgeruste 170 pk sterke Volkswagen Golf GTD of Alfa Romeo Giulietta MultiJet aanschaft, om maar eens twee sportief getinte dieselmodellen uit een hoger segment te noemen. Dat geeft te denken.

Audi gaat mee in de trend die jaren geleden door Mini is ingezet. De volwassen en sportief rijdende A1 laat nergens grote steken vallen. De A1 is hip genoeg om kopers bij Mini vandaan te lokken en serieus genoeg om de merkwaarden van Audi niet te veel geweld aan te doen. Dat kan ook in z’n nadeel werken want zijn belangrijkste concurrenten tonen op hun eigen manier net iets meer karakter. En dat is belangrijk in dit premiumsegment. Maar al die modellen hebben niet wat de A1 wel heeft: vier ringen in de grille. Dat is pas premium.

Meer foto’s en info: AutoKopen.nl

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen