AudiBlog.nl

Audi virtual reality headset helpt bij configuratie auto

Audi virtual reality headset

* Audi integreert virtual reality in verkoopproces
* 3D-headset: tot in detail configureren en bekijken van Audi’s
* Nog dit jaar bij de eerste Audi-dealers

Met de ‘Audi VR experience’ presenteert Audi een nieuwe stap in de integratie van digitale technologie in de verkoop van auto’s. Bij dealers kunnen klanten via een virtual reality headset hun favoriete Audi-model tot in detail configureren en bekijken. De weergave is uitermate realistisch. Audi is de eerste fabrikant die deze technologie toepast.
Met de virtual reality headsets kunnen klanten nieuwe Audi-modellen levensecht in 3D en inclusief geluid beleven. Het blikveld is zeer breed en de weergave uitermate realistisch – de gebruiker voelt zich het middelpunt van elke scène. Zo is het mogelijk om virtueel achter het stuur van een geconfigureerde auto plaats te nemen of een kijkje te nemen in de kofferbak. Een speciale camera volgt daarbij het bewegingspatroon van het hoofd. Op basis daarvan wordt de weergave aangepast. Met de headset zijn alle Audi-modellen op te roepen, inclusief individualiseringsopties zoals kleuren, bekleding, afwerking en infotainment. Op deze manier kunnen Audi-dealers ook modellen demonstreren die niet in de showroom staan.

Audi VR Experience, Audiverkoop

Akoestische informatie
In de headset is een koptelefoon van Bang & Olufsen geïntegreerd. Hiermee is een brede range aan ‘akoestische informatie’ over te brengen: van het sluiten van de autodeuren tot en met de mogelijkheden van het Advanced Sound System. Zelfs de stem van de verkoopadviseur wordt via de B&O koptelefoon weergegeven.

Nog dit jaar in gebruik
De eerste Audi-dealers krijgen nog dit jaar de beschikking over deze nieuwe ‘verkooptool’. Het is nog niet bekend wanneer de Nederlandse dealers met de headsets gaan werken. Op termijn wordt het overigens ook mogelijk dat de headsets buiten dealervestigingen worden gebruikt. Een verkoopadviseur kan een headset dan bijvoorbeeld gebruiken bij de klant thuis.

Digitale voortrekkersrol
Audi maakt al langer gebruik van virtual reality in het verkoopproces. Met ‘Audi City’ presenteerde het merk in 2012 compacte vestigingen waar bezoekers op levensgrote schermen hun droomauto op ware grootte kunnen configureren. Er zijn nu Audi City’s in Londen, Berlijn en Beijing. Moskou volgt nog dit jaar. Diverse modules van Audi City hebben inmiddels hun weg gevonden naar 16 Audi ‘pilot-dealers’. Met succes: dit jaar worden nog eens 200 dealerbedrijven op deze manier gedigitaliseerd.


Gerelateerd nieuws