AudiBlog.nl

367 pk en 280 km/u voor Audi RS 3 Sportback

Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro

* Na de AutoRAI te bestellen, vanaf € 68.000*
* Meest krachtige vijfcilinder productiemotor in RS-historie
* Keramische schijfremmen later dit jaar als optie leverbaar

Audi introduceert met de nieuwe RS 3 Sportback de meest krachtige compacte auto die in ons land in het premiumsegment te koop is. Een auto die bovendien is uitgerust met de meest vermogende vijfcilinder productiemotor ooit in de Audi RS-historie.
Met een prijs vanaf € 68.000* introduceert Audi in juni de sterkste premium hatchback van dit moment. Een vermogen van 270 kW/367 pk en 465 Newtonmeter aan koppel – dat al bij slechts 1.625 tpm beschikbaar is en aanhoudt tot 5.550 omwentelingen – bezorgen de Audi RS 3 Sportback een spurt van 0-100 km/u in 4,3 seconden. Daarmee is hij drietienden van een seconde sneller dan zijn voorganger. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 250 km/u en is op speciaal verzoek te verhogen tot 280 km/u, een unicum in de klasse van de compacte sportwagens. En dan is er natuurlijk die kenmerkende sound van de legendarische 2.5 TFSI vijfcilinder, die mede dankzij twee vlinderkleppen in het RS-uitlaatsysteem via het Audi drive select systeem door de bestuurder te ‘componeren’ is.

Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro

Vijfvoudig ‘Engine of the Year’-winnaar
Audi kan bogen op een lange traditie van krachtige vijfcilindermotoren. Gedurende de jaren ’80 zorgden ze voor de aandrijving van Audi’s rallyauto’s, toerwagens en productiemodellen. Ook het eerste RS-model van Audi, de RS 2 uit 1994, vertrouwde op de kracht van vijf cilinders.
In de nieuwe RS 3 Sportback verbruikt de 2.5 TFSI – vijfvoudig ‘Engine of the Year’-winnaar in zijn klasse sinds 2010 – in de NEDC-cyclus gemiddeld 8,1 liter brandstof per 100 kilometer. Dat betekent een besparing van tien procent ten opzichte van zijn voorganger dankzij onder andere energieterugwinning en een start/stop-systeem.

Nog sneller
De zeventraps S tronic-transmissie schakelt nog sneller dan de variant in het voorgaande model. Hij werkt naar wens als automaat of ‘handgeschakeld’ via de pook of de paddles achter het stuurwiel. De S tronic brengt het vermogen van de 2.5 TFSI via quattro permanente vierwielaandrijving, nu voorzien van een nieuw ontwikkelde lamellenkoppeling op de achteras, over op alle vier de wielen. Waarbij afhankelijk van de rijstijl en het gripniveau tussen de 50 en 100 procent van het beschikbare koppel naar de achteras kan worden gedirigeerd.

Gecontroleerd driften
Het quattro-systeem wordt gecombineerd met torque vectoring, waarbij in bochten op basis van intelligente software de binnenste wielen wordt afgeremd voor extra grip. Dit systeem is op alle fronten ontworpen met het oog op maximaal rijplezier. Launch control garandeert bij een staande start optimale grip bij minimaal doorslippen van de wielen. De besturing van de Audi RS 3 Sportback is zeer direct. Op ondergronden met weinig grip kunnen bestuurders de auto desgewenst zelfs in een gecontroleerde drift dirigeren.

Koolstof-keramische remschijven
Ook het chassis van Audi’s compacte vijfdeurs is maatgevend. Vergeleken met de A3 Sportback is de koets van de RS 3 Sportback met 25 millimeter verlaagd. De progressieve besturing, het speciale RS-sportonderstel en de optionele Audi magnetic ride adaptieve dempercontrole zijn specifiek voor de RS ontwikkeld. De RS 3 Sportback staat op 19 inch wielen met 235/35 banden. Vóór krijgt de auto standaard geventileerde 370 mm composiet remschijven (310 mm achter). Als optie zijn vanaf dit najaar koolstof-keramische remschijven (eveneens 370 mm ) op de vooras leverbaar, een primeur voor het compacte premiumsegment.

Opvallende RS-designfeatures
Het Audi RS 3 Sportback-pakket wordt afgerond met opvallende designfeatures voor het exterieur en interieur. Uiterlijk is de RS 3 Sportback bijvoorbeeld direct te herkennen aan de bredere wielkasten vóór vanwege het grotere wielspoor, evenals aan sportief gestylde bumpers (achter met geïntegreerde hoogglans zwarte diffuser), ‘dikke’ dorpels, ovalen uitlaatpijpen en de optionele stylingpakketten met hoogglans zwarte en mat aluminium accenten. Verder zijn de koetswerkkleuren Nardo grijs en Catalunya rood nieuw, waarvan de laatste exclusief is voorbehouden aan de RS 3 Sportback.

Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro

Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro

In het interieur krijgt het RS-karakter glans door ondermeer de RS-emblemen op het lederen sportstuurwiel, de schakelpook, de dorpellijsten en in het informatiesysteem voor de bestuurder. Verder zijn sportstoelen met Leder Fijnnappa/Velvet standaard. Optioneel kan worden gekozen voor S sportstoelen met ruitpatroonbekleding en geperforeerd leer. Later dit jaar wordt het aanbod verder verbreed met RS-kuipstoelen met geïntegreerde zijairbags en een koolstofvezel schaal (goed voor een gewichtsbesparing van ruim 7 kilogram per stoel vergeleken met de standaard sportstoel).

Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro

Riante uitrusting plus Pro Line Plus
Af-fabriek voorziet Audi de RS 3 Sportback van een riante basisuitrusting. Standaard krijgt het nieuwste lid van de RS-familie ondermeer de zeventraps S tronic-automaat, quattro permanente all-wheel-drive, torque vectoring, launch control, progressieve besturing en het speciale, met 25 mm verlaagd RS-sportonderstel. Zaken als Parkeerhulp plus, cruise control, diefstalalarm en Audi Sound zijn eveneens standaard aan boord terug te vinden.

Daarnaast kunnen Audi RS 3 Sportback-kopers voor een meerprijs van € 4.500 kiezen voor het Pro Line Plus-pakket. Daarmee krijgt de auto aanvullend:

MMI navigatie plus
achteruitrijcamera
B&O Soundsystem
LED koplampen
Audi Connect
lichtpakket
licht- en regensensor inclusief dimmende binnenspiegel

De Audi RS 3 Sportback is na de AutoRAI 2015 te bestellen bij de Audi-dealer en wordt vanaf juni 2015 leverbaar. Prijzen beginnen bij € 68.000*.


Gerelateerd nieuws