AudiBlog.nl

De nieuwe R18 e-tron quattro | Net hetzelfde, maar toch zo anders!

Audi R18 e-tron quattro #7 (Audi Sport Team Joest), Marcel Fässler,

Niet zo erg verschillend, maar toch iets anders! Zo zou men nog het best de nieuwe Audi R18 e-tron quattro, die zal deelnemen aan het Wereldkampioenschap Uithouding (WEC) en de 24 Uren van Le Mans, nog het best kunnen omschrijven.

Het nieuwe prototype is een duidelijke evolutie van de wagen van vorig jaar. Een simpele blik op de voorkant is reeds voldoende om te begrijpen dat de ingenieurs bergen werk hebben verzet wat de aërodynamica van de wagen betreft. De nieuwe luchtcirculatie, zowel aan de buiten- als binnenkant (denk maar aan de pontons waar de radiators zitten) maar ook onder de proto, zorgt ervoor dat de R18 e-tron quattro in zijn 2015-versie minder last zal hebben van de luchtstroom, terwijl de wagen optimaal zal blijven gebruikmaken van de neerwaartse druk.

Audi R18 e-tron quattro #7 (Audi Sport Team Joest), Marcel Fässler, André Lotterer, Benoît Tréluyer

Terwijl de aërodynamica, het belangrijkste element is in de hedendaagse autosport, hebben de ingenieurs van Audi – vanaf nu onder leiding van Jörg Zander – natuurlijk ook oog gehad voor andere aspecten. Zo werd de ophanging verbeterd en werd een grote stap vooruit gezet wat betreft de aandrijving. Het mag duidelijk zijn dat de enige constructeur die er tot nu toe is in geslaagd om de 24U van Le Mans te winnen met een hybridewagen, graag nog even de enige zou willen blijven! Daarom besliste het merk met de ringen toe te treden tot een hogere klasse van energierecuperatie. Vanaf nu zullen er dan ook 4 megajoules in plaats van 2 worden gerecupereerd bij het remmen. Energie die vervolgens opnieuw kan worden gebruikt in een rondje op de omloop van La Sarthe. Hierdoor zal de kracht van de elektrische motor, die de voorwielen aandrijft, vanaf u 200 kW bedragen in plaats van 170kW, wat overeenkomt met een slordige 272 pk. Nog steeds gebruikmakend van een vliegwiel om energie op te slaan, heeft Audi het gebruik ervan verbeterd, waardoor nu 700 kilojoules kunnen worden opgeslagen, wat toch 17% meer is dan in 2014.

Trouw zwerend aan zijn politiek om het gewicht zo beperkt mogelijk te houden, is Audi er, ondanks de duidelijke verbeteringen in geslaagd om zijn LMP1 niet meer te laten wegen dan het minimum van 870 kg. Omdat het overstappen naar de 4MJ-klasse ook betekent dat het verbruik per ronde met 2,5% dient te worden verlaagd, werd ook gesleuteld aan de 4.0 V6 TDI om hem nog efficiënter gebruik te laten maken van zijn 558 pk. Als men beseft dat tussen 2006 (de eerste zege van een TDI) en 2014 het verbruik met maar liefst 38% werd teruggedrongen, dan kan men zich voorstellen welke lange weg reeds werd afgelegd. “Bij Audi geeft men geen geld uit aan autosport. Men investeert ten volle in toekomstige technologieën die in onze voertuigen zullen kunnen worden gebruikt”, bevestigt ook Chris Reinke, de verantwoordelijke van het LMP-project. “Zo is er onze hybride-diesel Q7 die recent werd voorgesteld op de Motorshow van Genève en die is uitgerust met de technologie die ons heeft geholpen om drie maal met een hybride proto Le Mans te winnen. Maar ook de nieuwe R8 is bijvoorbeeld gebouwd uit CRFP, een composiet waarbij versterkt plastic zit verweven in het carbon. Dit hebben we eerder ook gebruikt bij onze prototypes. Autosport is en blijft een fantastisch laboratorium voor de toekomstige Audi’s die u nog op de weg zal tegenkomen.”

Belgian Audi Club


Gerelateerd nieuws