Zoek

Wat er komt kijken bij het exporteren van je Audi

Het is welbekend dat het invoeren van een auto geen eenvoudig en vooral ook geen goedkoop proces is, maar hoe zit het eigenlijk met het exporteren van je auto? Het is natuurlijk goed mogelijk dat je bijvoorbeeld voor je werk verhuist naar het buitenland. Wanneer je dan je geliefde Audi wilt behouden om daar te gebruiken, zal je een procedure moeten doorlopen om dit op legale wijze voor elkaar te krijgen. Vertaalbureau Fairlingo neemt je bij deze mee langs wat er zoal komt kijken bij het exporteren van je Audi.

Aanmelden bij het RDW

Je wilt natuurlijk geen motorrijtuigenbelasting blijven betalen in Nederland, terwijl je dat in het land van bestemming ook al gaat doen. Daarom moet je de registratie bij de RDW beëindigen. Hier moet je de auto aanmelden voor uitvoer. Zorg wel dat je op de hoogte bent van welke documenten noodzakelijk zijn om in het land van bestemming een kenteken te kunnen krijgen voordat je de auto voor uitvoer aanmeldt bij het RDW. Het is na beëindiging van de registratie aldaar namelijk niet meer mogelijk om een vervangend kentekenbewijs aan te vragen, mocht je dit nodig hebben voor de procedure in het buitenland.

Benodigde documenten voor aanmelding export

Wanneer je naar een RDW-keuringsstation of –balie gaat om de aanmelding te regelen, moet je verschillende zaken meenemen. Je hebt de tenaamstelling en het overschrijvingsbewijs van de auto inclusief tenaamstellingscode nodig, hoewel deze laatste twee niet noodzakelijk zijn als je in hoogsteigen persoon naar het RDW gaat om de aanmelding te regelen. Wat natuurlijk wel noodzakelijk is, is een geldig legitimatiebewijs. Ook moet je de kentekenplaten van je auto meenemen, deze worden namelijk ingenomen wanneer de auto aangemeld wordt voor export. Het is verstandig om dit allemaal zelf te regelen, zeker wanneer je in het buitenland een kenteken wilt aanvragen. Laat je iemand anders de aanmelding afhandelen, dan heeft deze een machtiging van jou als tekenbevoegde nodig.

Benodigde documenten voor registratie in het buitenland

Als je auto wordt afgemeld, krijg je een vrijwaringsbewijs. Dat is de bevestiging dat de registratie van de auto bij het RDW is beëindigd. Je krijgt ook het tenaamstellingsbewijs of de kentekencard van de auto. Je hebt één van deze twee plus het papieren kentekenbewijs deel II voor uitvoer, dat je ook krijgt van het RDW, nodig om je auto in het buitenland te kunnen registreren. Let op: wanneer je de auto uitvoert naar een land buiten de EU, dan moet je tevens naar de douane voor ‘aangifte ten uitvoer’.

Exporteren naar Duitsland

Verschillende landen hebben ook verschillende regels en procedures, en die kunnen we niet allemaal bespreken. Om een beeld te geven, nemen we Duitsland als voorbeeld. Ten eerste kun je met witte kentekenplaten naar Duitsland toe rijden, als dat je land van bestemming is. Daar moet je auto gekeurd worden bij een TÜV of DEKRA erkend bedrijf. Heb je een Certificat Of Conformity (COC) ofwel Certificaat van Overeenstemming (CVO) van de fabrikant, dan is een volledige keuring om aan te tonen dat je auto aan de toelatingseisen voldoet niet nodig. Is je APK dan ook nog eens minimaal een half jaar geldig, dan hoeft er enkel op afwijkende keuringspunten gecontroleerd te worden. De eerder genoemde COC-verklaring wordt ook gebruikt om je wegenbelasting te bepalen, omdat deze in Duitsland afhankelijk is van de uitstoot van je auto.

Je auto opnieuw verzekeren

Je moet je auto ook verzekeren in Duitsland. Zorg hierbij dat er geen gat zit tussen je het einde van je Nederlandse verzekering en het begin van je Duitse verzekering. Je kunt een speciale uitvoerverzekering afsluiten die twee weken geldig is. Dit geeft je de tijd om te bepalen of je aan alle verplichtingen kunt voldoen alvorens een definitieve verzekering af te sluiten. De witte kentekenplaten zijn wel noodzakelijk om de speciale uitvoerverzekering geldig te laten zijn.

Naar de Duitse RDW

Na het volbrengen van de keuring moet je je auto aanmelden bij de Duitse RDW, de Zulanssungsstelle, die ook wel Straßenverkehrsamt wordt genoemd. Daarbij heb je de COC-verklaring nodig, een bewijs van inschrijving in een Duitse gemeente, je verzekeringsnummer, het TÜV-rapport met de keuringsbewijzen, rijbewijs én je paspoort, en de rekening of koopovereenkomst van de aanschaf van de auto. Het kan handig zijn om van zo’n certificaat een vertaling in het Duits te laten maken, om de procedure een handje te helpen. Is dit allemaal geregeld, dan krijg je je kentekenplaat. Helaas krijg je er niet altijd twee, in welk geval je er zelf een bij moet laten maken. Je krijgt wel ook de welbekende Duitse keuringssticker voor op de kentekenplaat. Met twee geldige Duitse kentekenplaten op je Audi kun je geheel legaal de Duitse wegen op.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen