De Côte d’Azur: betreed een wereld van waanzinnige panorama’s, met verbrand rubber en opgespoten grind

De Côte d’Azur staat bekend om zijn fantastische weer, ontzagwekkende bergen, azuurblauwe wateren en pittoreske dorpjes. Maar onder die romantische deken schuilt een wereld van spannende slingerroutes, verbrand rubber en opgespoten grind die het hart van iedere coureur sneller laat kloppen. Een waar paradijs voor iedere autoliefhebber; een plek waar de moderne autosport en de magische Monte Carlo Rally elkaar kruisen.

Zuid-frankrijk 2

Op naar de Col de Turini

Je wordt wakker in het middeleeuwse Vence, eet een croissantje, drinkt een espresso en leest de ochtendkrant. Je zweet alle stress eruit in de sauna en schiet daarna iets comfortabels aan. Nu kan de lol beginnen.

Je start met een 31 kilometer lange achtbaanrit naar de top van de Col de Turini, een hoge bergpas in de Franse Alpen. Na een rustige rit over gebroken asfalt beland je op de D70 tussen Sospel en la Bollène-Vésubie. Het is stil op de weg. Aan weerszijden bevinden zich grote groepen sparren en coniferen. Ze belemmeren het uitzicht en dwingen je je blik op de weg te houden. Niets duidt op de restanten van de meest iconische delen van de Monte Carlo Rally.

Zodra je de weg verlaat, verschijnt vanachter de bomen een indrukwekkende klim van 34 vinnige kronkels. Het makkelijke deel van de rit ligt achter je. Nu betreed je het hol van de leeuw. Talloze stoere haarspeldbochten belagen je. Iedere bocht onthult de restanten van verbrand rubber en opgespoten grind. Met het zweet op je rug en een kleine 30 kilometer per uur wring je jezelf door de nauwe bochten, terwijl je de constante nabijheid van de rotswand probeert te negeren. Dit deel van de baan vraagt van zelfs de meest ervaren coureurs volledige focus.

Zuid-frankrijk 3

Maar jij mag van geluk spreken. De zon schijnt. De lucht is blauw en het wegdek is droog. Maar dat is niet vanzelfsprekend. In de winter krijgt de Col de Turini te maken met extreme weercondities. IJs, regen en sneeuw veranderen de 25 kilometer slingerende weg in een verraderlijk stuk asfalt. Zelfs voor de best bewapende coureurs is dit een ware uitdaging. De baan, in januari volledig bedekt met sneeuw, betekent voor veel coureurs het einde van hun kans op een overwinning in de Monte Carlo Rally.

Tijdens de nacht snijden talloze lichtstralen door de donkere deken van de Franse Alpen. Het avondprogramma van de ‘Monte Carlo’, ook wel bekend als ‘De nacht van de Lange Messen’ is voor veel deelnemers het verschil tussen een overwinning of een nederlaag.

De Monte Carlo Rally

Prins Albert I van Monaco richtte in 1911 de Monte Carlo Rally op. In januari van dat jaar vertrokken 23 auto’s vanuit verschillende locaties binnen Europa. Winnaars werden niet gekozen op snelheid, maar op basis van het comfort, de elegantie en de conditie waarin de auto arriveerde.

In de hoogtijdagen haalde het evenement gegarandeerd de voorpagina van de krant (1950-1970). Het was in die periode de meest beroemde race in de hele rallysport, een race waar alleen de allerbeste wonnen. In 1968, het jaar waarin veel technische beperkingen werden opgeheven, waren het Vic Elford en David Stone die Porsche het allereerste kampioenschap op de rally van Monte Carlo bezorgden.

Zuid-frankrijk 4

Je wordt niet zomaar een racelegende in Monte Carlo. Je moet hard werken en enorm vasthoudend zijn om een plekje tussen de race-reuzen te bemachtigen. Walter Röhrl, een van de meest succesvolle coureurs in de geschiedenis van de Monte Carlo Rally, won de race viermaal, met vier verschillende teams. “De echt goede coureurs hebben dode vliegen op hun zijruiten,” zei hij ooit tegen een verslaggever van een krant.

Een lager tempo

Jij doet alles op een lager tempo. Je neemt de tijd om verliefd te worden op het romantische landschap van de mediterrane Alpen. Als je na een uitdagende klim de bergpas bereikt, neem je uitgebreid de tijd om te pauzeren. Je stopt bij restaurant Les Trois Vallées en neemt plaats aan een schattig rond tafeltje met een rood-wit geblokt tafelkleed. Het hangt er vol met rally-memorabilia. Je bestelt een groot stuk bosbessentaart en een vers glas bessensap dat je snel soldaat maakt. Gevuld en opgeladen vervolg je de reis. Je rijdt de laatste paar kilometers richting Menton, langs de Route des Grandes Alpes. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om nog heel even terug te keren naar de rustige landweggetjes van de Côte d’Azur, voor een overdosis aan zintuiglijk genot.

Zuid-frankrijk 5

Dit artikel is gepubliceerd op Discovered by Porsche. Ontdek meer artikelen op discovered.porsche.nl. 

Gerelateerde artikelen