Zoek

In detail: de belangrijkste ontwikkelingen van de Audi A4 (B9)

Voordat de zesde generatie Audi A4 (de laatste met verbrandingsmotoren) zijn debuut maakt, is het goed om eens terug te blikken op het uitgaande model: de B9. Audi lanceert de vijfde generatie A4 in 2015 en in de afgelopen acht jaar heeft deze de nodige ontwikkelingen doorgemaakt. We duiken erin.

Design

Wanneer Audi in 2015 het doek trekt van de dan nieuwe A4, verruilt het model haar geronde, gladde vormen voor een aangescherpt, modern design. In vergelijking met zijn voorganger is de B9-generatie een beetje gegroeid; 3 cm in de lengte, 2 cm in de breedte om precies te zijn.

De wielbasis is 1 cm langer. De bagageruimte van de sedan is met 480 liter hetzelfde gebleven, maar de Avant biedt 15 liter (505-1.510 liter) meer dan voorheen. Ondanks dit alles is de vijfde generatie A5 tot 120 kg lichter en daarmee wendbaar en lichtvoetig.

Facelift

De A4 (B9) gaat gedurende zijn levensloop tot tweemaal toe onder het mes. Eerst in 2018 en een jaar later opnieuw. De eerste facelift blijft beperkt tot een stel nieuwe bumpers, (trapeziumvormige) uitlaten en een aantal opties, waaronder vernieuwde lichtmetalen velgen. In 2019 omvat de facelift naast bijgepunt bumperwerk een brede, platte grille, nieuwe led-koplampen en achterlichten.

Interieur

Meer ingrijpende wijzigingen vinden plaats binnenin de vijfde generatie A4. Het interieur lijkt wel naar een nieuw tijdperk getransporteerd te zijn, met name dankzij de introductie van de Audi Virtual Cockpit als vervanger van de analoge klokken. Het is in zekere zin een uitbreiding van het infotaimentsysteem middenin het dashboard.

De Virtual Cockpit is te bedienen met de MMI-draaiknop, al wordt deze bij de tweede facelift vervangen door stembediening en knop met haptische feedback. Het infotainmentscherm groeit tevens tot 10,1 inch. Zoals gebruikelijk biedt de A4 een comfortabele, ietwat sportieve zitpositie en profiteert men van hoogwaardige materialen voor een luxe, geavanceerde rijervaring.

Techniek

De Audi A4 (B9) is bij debuut verkrijgbaar met een selectie benzine- en dieselmotoren. De benzinemotoren zijn viercilinders, waarbij het vermogen rangeert van 150 tot 252 pk. Diesels zijn er met vier- of zescilinders; het vermogen varieert van 122 tot 272 pk.

Na de facelift stapt de Duitse autofabrikant over op een nieuwe strategie voor typenamen, waar cijfers (35, 40, 45, 50) en letters (TFSI voor benzine, TDI voor diesel) aangeven waar een bepaalde uitvoering in de line-up staat.

De facelift markeert tevens de introductie van mild-hybrid-techniek op de A4, de technologie verschijnt op vier motoren. Vanaf 2019 is de A4 overigens alleen nog verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak, met zeven of acht verzetten. Voorheen behoorde een handbak nog tot de mogelijkheden.

S4 en RS4

Niet te vergeten zijn tenslotte de high-performance S4 en RS4 varianten van de Audi A4. Aanvankelijk worden deze modellen geleverd met respectievelijk een 3.0 TFSI (354 pk, 500 Nm) en een 2.9 TFSI, goed voor 450 pk en 600 Nm.

Hoewel het vermogen van de RS4 hetzelfde is als zijn voorganger, heeft deze liefst 170 Nm meer koppel. En dat merk je bij het accelereren. Na de facelift vervangt de S4 zijn benzine- door een dieselmotor. Het gaat om een 3.0 liter V6 TDI met 347 pk en liefst 700 Nm koppel.

Een elektrische compressor voorkomt een turbogat. Quattro-vierwielaandrijving, een sportonderstel en een achttrapsautomaat zijn standaard op de high-performance modellen.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen