Zoek

AudiBlog.NL Rijtest A4 Limousine 2.7 TDI Multitronic.

Vanmorgen vroeg bij de dealer afgesproken om een proefrit te maken met de A4 2.7 TDI met Multitronic versnellingsbak.

Bij aankomst zag de A4 er behoorlijk bevroren uit. De kleur, ijszilver past eigenlijk wel met de staat waarin ik hem aantrof, compleet met ijsafzetting bedekt.
Dit zou gelijk een mooie gelegenheid zijn om te checken hoe snel de auto binnen warm wordt.
De ruiten waren al goeddeels schoongekrabd door de dealer.
Met de afstandsbediening de A4 ontgrendelt, de spiegels klappen daarbij vanzelf weer in de ‘rijstand’ Instappen, zitten, hé dat zit lekker! (Alcantara).
Het lederen multifunctioneel sportstuur voelt zoals altijd lekker dik aan.
Meteen viel mij op dat de deurscharnieren nu een stuk kleiner zijn dan bij de vorige A4’s.

Eerst maar even rondkijken in de A4 wat er zoal anders geworden is.
Hmm, de achterruit lijkt me smaller (lager) in vergelijk met mijn A4 van 2005.

Mooi dashboard, klokkenwinkel is anders. De wijzers ‘hangen’ in ruststand recht naar beneden.
Het interieur is overwegend in zwart uitgevoerd. Smaken verschillen (gelukkig) zeg ik maar. Even de MMI uitproberen want een beetje muziek bij het werk is wel leuk.
Ik had geen ervaring met het MMI systeem. Wat gaat dat makkelijk zeg! Zodra je de functies van de respectievelijke knoppen weet, is het echt simpel.
De handrem is vervangen door een wipschakelaar. Veel makkelijker zo en zeker een aanrader als je de A4 met automaatbak besteld.

Starten, ja da’s even anders als bij mijn eigen A4 modeljaar 2005.
De dikke sleutel in de sleuf steken, op de rem trappen, op de sleutel drukken en dan start hij pas.
Opvallend stil is de 2.7TDI. Ondanks de kou is de motor nauwelijks te horen. Spiegels even goedzetten en rijden.
Hmm dat gaat lekker! Ondanks de 1900Km op de teller, rijdt hij al lekker soepel.
Het interieur van de A4 is behoorlijk snel op temperatuur en van ‘tocht’ waarover mijn vriendin altijd klaagt als de airco in mijn A4 aanstaat, is niets te bekennen. Deze A4 heeft ook het 3 Zone Aircosysteem met indirecte beluchting. Het Alcantara bleek eigenlijk nu best koud dus even de stoelverwarming uitproberen. Zo! Da’s lekker zeg!

Wat mij direct opvalt, is de zeer directe besturing van de A4.
Even een stukje provinciale weg om wat gas eh.. diesel te geven. De Multitronic pakt lekker op en dat is een groot verschil met de Tiptronic die ik heb. Eigenlijk wel prettig rijden. Nu een stuk hobbelige landweg om het onderstel te testen. De wagen staat op nu op winterbanden (225/50×17).

Het Audi (normaal) Sportonderstel komt best stevig over maar echt oncomfortabel is het absoluut niet.
Ik had de radio uitgezet om te horen of er ongewenste geluidjes van de A4 hoorbaar zouden zijn. Niet dus.
Wel kwam ineens de Verkeersmelding door de speakers terwijl de radio uitstaat! Daar is wel over nagedacht vind ik want het is toch belangrijk om te weten.

Deze A4 is voorzien van het Audi DVD-Navigatiesysyteem i.c.m. het Audi parking system advanced. Inclusief de benodigde Camera, net boven het achternummerbord.

Maar hoe werkt dat ding nou eigenlijk? Dacht ik. Even in z’n achteruit. Hé het MMI-scherm gaat aan en toont de weg achter de A4 met wat lijnen.
Al snel had ik door dat de rechte lijnen het verlengde van de auto weergeven en de oranje lijnen de voorspelde beweging bij het manoeuvreren weergeven.

Als de auto n.l. stil staat en ik draai aan het stuur, zie ik de lijnen krommen en verschuiven. Even uitproberen hoe het parkeren gaat. Een slachtoffer was snel gevonden. Een Mercedes SL en een Opel Vectra met een niet al te grote parkeerruimte ertussen.
De eerste keer had ik toch zoiets van, “als dat maar geen krassen waar dan ook oplevert”. Maar de twijfel bleek ongegrond!

Op de lijnen vertrouwend kon ik de A4 tot op 4cm van de stoeprand parkeren.
Maar… als het nu donker is, hoe zit het dan met die camera?
Bij terugkomst bij de dealer zag ik dat zij een soort doorrit hebben in het pand waarvan de deuren in het midden dicht zijn. Lekker donker dus.

Onverwacht het resultaat. Langzaam op het MMI-scherm kijkend en naar achteren rijdend de donkere ruimte ingereden. “Het lijkt wel of het steeds lichter wordt daarbinnen!” dacht ik nog.

Even gekeken of niet iemand behulpzaam het licht voor mij had aangedaan. Nee dus.
De camera kan zich dus aanpassen aan het licht achter de A4. Mooi spul!
De ruimte maar weer voorzichtig uitrijden dacht ik, maar de A4 kwam niet van zijn plek! Dat bleek dus de zgn. Audi hold assist te zijn. Nog zo’n makkelijk iets. Op het BIS is te lezen wat je moet doen om hem uit die blokkering te krijgen. Een kind kan de was doen.

Ook is het mogelijk de akoestische parkeerhulp op het MMI-scherm weer te geven. Of alleen akoestisch of i.c.m. de camera.
Zo zie je ook exact waar het gevaar object waar je tegen aan zou kunnen komen, zich bevindt.

Helaas moest ik hem weer afgeven want ik had hem best willen houden.

deze testrit werd mede mogelijk gemaakt door:

Autohaus Helmich voor Audiservice & goedkopere Audi onderdelen als in Nederland.
Verzending ervan geen probleem!

Voor vragen: audi@helmich-emmerich.de
website: http://www.helmich-emmerich.de/audi2003/

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen