Zoek

Rijtest: Audi A1 1.6TDI Ambition

Downsizen is tegenwoordig een modewoord. Om het milieu zo min mogelijk te belasten, krijgen auto’s steeds kleinere motoren, die veelal dankzij turbo’s (en directe injectie) toch tot geweldige prestaties komen, terwijl het brandstofverbruik verbazend laag blijft. Maar je ziet ook een verschuiving naar kleinere auto’s. Tot nu toe was BMW het enige premium merk dat met Mini in de compacte klasse acteerde. Audi is de volgende en komt precies op tijd met de A1.

Direct dringt de vraag zich dan op of de A1 een echte Audi is. Daarmee bedoelen we of de kwaliteit even onberispelijk is als van de grotere modellen. Het antwoord is ja. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan. De A1, die, als we alleen naar de maten kijken, in het rijtje met de VW Polo, Opel Corsa, Peugeot 207, Ford Fiesta en Renault Clio thuishoort, is wel een stuk duurder met zijn prijs vanaf 17.500 euro. Voor een Audi niet veel, maar wel zo’n vijf mille duurder dan het voornoemde vijftal. Maar dat is de doelgroep van Audi niet. Dat zijn de klanten van Mini. Die Mini is te koop vanaf 16.999 euro.

Voor onze wekelijkse rij-impressie reden we met de A1 Ambition met 1.6 TDI dieselmotor. Basisprijs 25.150 euro. Maar met Pro Line Business, 17-inch lichtmetalen velgen, dakgoten in contrasterende kleur, Xenon plus verlichting, volautomatische airco en nog wat ander klein spul kwam de prijs op 33.893 euro en dat was wel even slikken.

Klasse

Met zijn dakbogen in contrasterende kleur (Daytona grijs op wit carrosserie) en zijn fraaie 17-inch wielen die de wielkasten goed opvullen, is de A1 een hippe auto. Het is geen extravagante auto. Strak, modern, maar geen frivoliteiten. Tijdloos eerder. De afwerking staat op het bekende hoge peil van Audi. De kwaliteit straalt er vanaf. Leuk zijn de LED-lampjes (in Pro Line Business pakket) onder de koplampen. Zo is de A1 direct herkenbaar.

Het is dat de A1 natuurlijk kleiner is dan een A4 of A6, laat staan een A8, maar als je in deze nog geen 4 meter lange creatie uit Ingolstadt zit, heb je echt het idee in een veel duurdere auto te zitten. De afwerking is klasse, zeker in deze klasse. Het is van uitzonderlijk hoog niveau. Bijna perfecte afwerking, mooie, hoogwaardige materialen en uitstekende ergonomie. Maar de A1 blijft natuurlijk een compacte auto en dat wordt (pijnlijk) duidelijk als je plaats wilt nemen op de achterbank. Als de stoelen in de achterste stand staan, kunnen alleen niet al te grote kinderen mee. De laadruimte varieert van 270 liter tot 920 liter en dat is helemaal niet slechts, gezien de afmetingen van de A1.

Power

Voor mensen die heel veel kilometers moeten maken, is de diesel de meest economische oplossing. Hij is namelijk ongelofelijk zuinig en diesel is nu eenmaal een stuk goedkoper dan benzine. De 1.6 TDI-motor in onze testwagen is goed voor 77 kW/105 pk en een maximum koppel van 250 Nm en dat maximum koppel wordt al bij 1.500 toeren bereikt en blijft tot 2.500 toeren op hetzelfde hoge niveau. Gezien dat toerental heeft het geen zin om de motor veel toeren te laten draaien. Hij heeft heel veel power ‘onderin’ en dan is de acceleratie indrukwekkend. In 10,5 seconden wordt de sprint van 0 naar 100 km/uur afgewerkt en bij 190 km/uur vindt de A1 het wel genoeg. En dan komt de volgende verrassing bij de pomp. Het fabriekscijfer van 1 op 25,6 halen we niet, maar de 1 op 20,7 is ook heel mooi. Zelden komen we tot zo’n laag verbruikcijfer.

Juiste balans

Wil je een auto een beetje sportief laten rijden, dan loop je snel het risico het onderstel net iets te straf af te stellen. In die valkuil is Audi niet gevallen. Bij de A1 is een juiste balans gevonden tussen comfort en sportiviteit. De meeste oneffenheden worden keurig gedempt zonder dat dit voor een zweverige wegligging zorgt. Je hebt veel gevoel in het stuur, de besturing is lekker scherp en op hoge snelheid blijft de A1 betrouwbaar en veilig aanvoelen. In de bochten treedt wel enig onderstuur op, maar dat is simpel te corrigeren. ESP is standaard en de remmen doen zonder mankeren hun werk.

Conclusie

De A1 is geen goedkope auto, maar je krijgt wel echte Audi-kwaliteit. A1-kwaliteit, zullen we maar zeggen. De A1 is om door een ringetje te halen. Hij rijdt bovendien prima. Is lekker sportief, zonder teveel aan comfort in te boeten. Een harmonische auto dus.

Via: Oestgeest Witte Weekblad

Reacties zijn gesloten.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen