Audi A8 hybrid debuteert op IAA, marktintroductie in 2012

• Viercilinder benzinemotor in combinatie met elektromotor en lithium-ion accu

• Systeemvermogen van 245 pk, verbruik onder 6,4 l/100 km

• Uitsluitend elektrische aandrijving over korte afstand mogelijk

Audi toont op de IAA in Frankfurt (15-25 september) de productie-uitvoering van de Audi A8 hybrid. De serieproductie start in 2012. De Audi A8 hybrid heeft een aandrijflijn met een 2.0 TFSI-krachtbron, een elektromotor en een lithium-ion accu. Het systeemvermogen komt uit op 180 kW/245 pk en het maximale koppel op 480 Nm. Het gemiddelde verbruik bedraagt nog geen 6,4 l/100 km. De Audi A8 hybrid kan over een afstand van maximaal drie kilometer volledig elektrisch aangedreven en dus lokaal emissievrij rijden.

De Audi A8 hybrid is een zogenaamde parallelle hybride. De 2.0 TFSI-motor werkt samen met een schijfvormige elektromotor, die wordt gevoed door een lithium-ion accupakket. Het systeemvermogen van 180 kW/245 pk en het maximale koppel van maar liefst 480 Nm zorgen voor een sprint van 0-100 km/h in slechts 7,7 seconden en een topsnelheid van 235 km/h. Daarbij bedraagt het gemiddelde verbruik nog geen 6,4 l/100 km. De gemiddelde CO2-emissie ligt lager dan 148 g/km (voorlopige cijfers).

Uitsluitend elektrische aandrijving mogelijk

De Audi A8 hybrid biedt keus uit verschillende aandrijfmodi. In EV-modus ligt de nadruk op elektrische aandrijving. In deze stand kan de Audi A8 hybrid over een afstand van drie kilometer ( bij een constante snelheid van 60 km/h) gebruik maken van uitsluitend elektrische aandrijving. Daarbij is hij lokaal emissievrij. In D-modus worden de TFSI- en de elektromotor zo efficiënt mogelijk ingezet en in de S-modus wordt de maximale dynamiek van de aandrijflijn benut. Ook recuperatie- en boostfuncties zijn beschikbaar. Twee displays laten precies zien welke aandrijfmodus in gebruik is.

Lithium-ion accupakket

De Audi A8 hybrid beschikt over een lithium-ion accupakket dat slechts 36,7 kg weegt. Dit accupakket is op een veilige plaats in de kofferruimte ondergebracht. Het heeft een capaciteit van 1,3 kWh en levert een maximaal vermogen van 40 kW. De accu wordt gekoeld door lucht uit het passagierscompartiment of via een aan de airconditioning gekoppeld separaat koelcircuit.

Herkenbaar efficiënt

De efficiency van de Audi A8 hybrid komt ook op het conto van de lichtgewicht Audi Space Frame technologie. Daardoor behoort hij tot de lichtste limousines in zijn segment. Het hybride-model onderscheidt zich van de andere Audi A8-modellen door de tienspaaks lichtmetalen velgen met turbinedesign en de hybride-badges. De standaarduitrusting omvat onder meer metallic lak, automatische airconditioning met drie klimaatzones, LED-hoofdverlichting en een BOSE sound system. De Audi A8 hybrid wordt medio 2012 op de Nederlandse markt verwacht.

Audi Nederland

Gerelateerde artikelen