Audi regulier onderhoud en veelvoorkomende problemen

AudionderhoudEr zijn vele modellen Audi’s. Het maakt nogal wat uit of je in een kleine A1 rijdt of in een . Gemeenschappelijk voor alle Audi’s en in feite alle auto’s zijn natuurlijk de kleine en grote onderhoudsbeurten. Wat wordt er dan door de garage gedaan en welke problemen komen vaak bij de diverse Audi’s voor? Bosch Car Service gaat hierop in dit artikel.

Het verschil tussen een kleine en grote beurt vervaagt de laatste jaren bij steeds meer automerken. Vaak houden garages en eigenaren de al decennia gangbare intervallen aan van 15.000 kilometer voor een kleine beurt en 30.000 voor een grote. Sommige mensen hanteren tijdsintervallen: een maal per jaar een kleine beurt en om het jaar een grote. Tenzij je erg veel kilometers per jaar rijdt. Het instructieboekje van je Audi kan je er alles over vertellen.

Kleine beurt:
Een kleine beurt heeft als hoofdbestanddeel het verversen van de motorolie en het oliefilter. Voor het overige vinden er hoofdzakelijk controles plaats. Van de dashboardverlichting tot aan de bandenspanning en het -profiel. En goede monteur slaat daarbij niets over; hij zal ruim dertig punten nalopen. Even de werking van alle verlichtingsonderdelen checken, ruitenwisserrubbers controleren, werking van alle sloten, plus de spanning van de V-snaren en de dikte van de remschijven voelen. Dan het uitlaatsysteem op ondichtheden nalopen. Kortom: alles wat vaak gebruikt wordt checken. Een echte vakman smeert ook even alle deurscharnieren. Dan niet te vergeten het bijvullen van de vloeistoffen, zoals de ruitensproeier-, de rem- en de koelvloeistof.

Grote beurt:
Bij een grote beurt komt minstens alles van de kleine beurt weer aan bod. Plus het vervangen of reinigen van het luchtfilter. Het motormanagement wordt uitgelezen, want daaruit kunnen diverse niet onmiddellijk waarneembare storingen gemeld worden. Sommige handelingen, zoals de bougies of de distributieriem vervangen (vaak om de 120.000 kilometer), zijn aan forse intervallen gekoppeld. Die zaken komen dus zeker niet elke beurt voor.

Frequent voorkomende storingen
Elk autotype kent zijn typische problemen, dus ook Audi. Soms zijn deze gelieerd aan bepaalde bouwjaren, zoals de lamellenkoppeling van de eerste S4’s, de Haldex-problemen van Quattro’s, de stabilisatorstangrubbers van de A3 en de turbo van de 1.8T. Andere problemen komen breder voor. Bijvoorbeeld de relais van de richtingaanwijzers. Verder hapert de elektrische hoofdsteunverstelling geregeld vanwege te weinig gebruik. Schakelaren van de cruise control van Audi hebben een matige reputatie. Ook de schakelaar van het rempedaal is geregeld defect, waardoor je remlichten niet werken of je cruise control het niet meer doet.

Motorische problemen
Loopt je motor onregelmatig, dan zal waarschijnlijk een vacuümslang lekken. De rubber slangen van de carterontluchting kunnen broos worden. Bij de V8-motoren zweten de klepdekselpakkingen geregeld. Je ruikt dat meteen omdat de olie op het spruitstuk drupt. De nokkenaskeerringen lekken soms ook maar daar merk je niets van. Bij het vervangen van de distributieriem komen er overigens altijd nieuwe in.

Overige aandachtspunten
De automaten van typen met hogere vermogens zijn zwak en reparatie is erg prijzig. Stuurt je auto aan één kant zwaar dan is het stuurhuis stuk. Een rondje internet leverde nog de volgende redelijk vaak tot vaak voorkomende mankementen op: trillende remschijven, kapotte motorkapdrukveren, defecte achterbankmechanismen, dito aircocompressoren en afgebroken hoedenplankhouders.

Al met al lijkt dit overzicht nogal veel storingen op te sommen, maar bedenk dat je zo’n overzicht voor elk automerk kunt maken. Audi heeft in ons land een marktaandeel dat schommelt rond de vier procent en bovendien kent het merk een trouwe schare vaste klanten. En zeg nou zelf: als de auto van je favoriete merk buitensporig vaak storingen vertoont, dan stap je toch over op een ander merk? En dat gebeurt dus vrij weinig.

Gerelateerde artikelen

Teken van leven

Zijn passie voor patina leverde Ron Szasszer een versleten 356 Speedster op. En hij sloot een vriendschap met coureur Edward Parlett, die er bijna een

Lees verder »