AudiBlog.nl

Distributieriem, wat is zijn functie en zorg voor periodieke vervanging.

De distributieriem staat bij velen bekend als dat onderdeel dat echt niet kapot mag gaan. Breekt deze riem, dan loopt de motor in de soep, zo is wel bekend. Maar wat doet die riem nu precies? En is het mogelijk om hem zelf te kopen en te vervangen?

De werking

De belangrijkste riem van je motorblok verbindt de krukas en de nokkenas met elkaar. Dit zijn aan de bovenkant de nokkenas met de kleppen, die de inspuiting van brandstof en lucht regelen. Aan de onderkant ligt hij om het tandwiel van de krukas, waar de zuigers aan vast zitten. De krukas is weer verbonden met de versnellingsbak en geeft de rotatie door aan de aandrijving. De riem draait over tandwielen die aan de zijkant van het motorblok zitten gemonteerd. Vaak drijft hij ook nog enkele motoronderdelen aan, zoals de dieselpomp.

Periodiek vervangen

Omdat een distributieriem (vooral vroeger) kon breken door slijtage hebben autofabrikanten besloten dat hij periodiek vervangen moet worden. De periode verschilt per type auto en staat aangegeven in het onderhoudsboekje. Het lastige met het laten vervangen door een garage is dat het monteren relatief veel tijd en dus geld kost. Dit komt door het uitbouwen van andere onderdelen en door de zorgvuldigheid waarmee het klusje moet worden geklaard. Er zijn ook wel handige mensen die zelf de sleutels oppakken. In dat geval is het kopen van het juiste type distributieriem de eerste stap.

Kopen en zelf vervangen

Dankzij het internet is het mogelijk om extra voordelig de juiste distributieriem te kopen. Zo is er bijvoorbeeld een site als Mijnautoonderdelen.nl, die voor je op zoek gaat naar de goedkoopste verkoper. Je vult er je kenteken in en hij vindt automatisch welke onderdelen er bij jouw auto horen.
Heb je je onderdeel binnen, dan kan de klus beginnen. Zorg dat je goed voorbereid te werk gaat. Onthoud: het belangrijkste is dat de tandwielen bij de nieuwe riem exact zo staan als bij de oude. Veel succes!


Gerelateerd nieuws