Zoek

Porsche zet nieuwe kwaliteitsstandaarden met Inno-Space

Porsche bouwt al zeventig jaar sportwagens van het hoogste niveau die bekend staan om hun uitstekende kwaliteit. Het zal daarom niemand verbazen dat ongeveer tweederde van alle Porsches ooit gebouwd nog rijklaar en goedgekeurd is. Om ook in de toekomst zijn kwaliteitsmanagement te kunnen blijven ontwikkelen, heeft Porsche bij zijn fabriek in Leipzig de innovatieomgeving Inno-Space geopend.

De eerste noviteit wordt al deze maand getest: een ‘look and feel’-proef die gebruikmaakt van ‘augmented reality’. Aan het einde van dit jaar moet dat concept volledig zijn geïntegreerd in het Porsche productieproces. Met de proef kunnen afwijkingen van het gewenste afwerkingsniveau snel en betrouwbaar worden gesignaleerd, wat niet alleen tijd scheelt, maar ook de kwaliteit ten goede komt.

Augmented reality

De Inno-Space vormt een verbinding tussen het kwaliteitsmanagement zoals dat nu is en zoals dat in de toekomst gaat worden. Op deze manier kunnen de innovaties die worden bedacht en ontwikkeld relatief gemakkelijk worden overgeheveld naar het daadwerkelijke productieproces. Zo kan Inno-Space bijvoorbeeld de IT-omgeving van de Porsche-fabriek in Leipzig simuleren. Dat maakt het mogelijk om later de simulatie aan de echte IT-omgeving van de fabriek te koppelen, waardoor nieuwe ontwikkelingen op een gecontroleerde manier kunnen worden geïntegreerd.

“In de Inno-Space kunnen we vooruitstrevende concepten ontwerpen en testen zonder dat we daarmee het normale productieproces verstoren”, zegt Albrecht Reimold, die als directielid van Porsche AG verantwoordelijk is voor productie en logistiek. Een eigen IT-team, dat nauw samenwerkt met de kwaliteitsafdeling, is de drijvende kracht achter de gloednieuwe technologieën, apps en processen. Het team werkt samen met diverse universiteiten en start-ups. Een daarvan is GTV uit Dresden, dat samen met Porsche een ‘augmented reality’-applicatie (AR) heeft ontwikkeld voor kwaliteitscontrole.

‘Look and feel’-test

De ‘look and feel’-test is een goed voorbeeld van hoe nieuwe ontwikkelingen vanuit de Inno-Space worden uitgewerkt en toegepast. GTV werkte samen met de Fraunhofer-Gesellschaft aan een app voor tablets, waarin de CAD-informatie van diverse Porsche-modellen is opgeslagen. Als een medewerker aan de productielijn de tabletcamera op een onderdeel van een auto richt, wordt het CAD-beeld daar overheen geprojecteerd, waardoor fouten en afwijkingen meteen zichtbaar worden. Een ander voordeel van de app is dat de testprocedure rechtstreeks gedeeld kan worden met andere medewerkers of zelfs een andere productielocatie. Gedetecteerde afwijkingen worden bovendien opgeslagen in de centrale database van de fabriek, waarna ze wereldwijd door andere fabrieken te raadplegen zijn.

“De app stroomlijnt niet alleen het testproces, maar geeft ons nog veel meer voordelen”, zegt Andreas Schmidt, kwaliteitsdirecteur bij de Porsche fabriek in Leipzig en verantwoordelijk voor de implementatie van het AR-project. “Het feit dat de tablet is verbonden met een netwerk stelt ons bijvoorbeeld in staat om kwaliteitsproblemen snel via een videoconferentie met toeleveranciers te bespreken.”

Met innovaties zoals deze zet Porsche continu nieuwe stappen op het gebied van kwaliteitsmanagement en in veel gevallen zelfs de standaard voor andere fabrikanten. “Topkwaliteit is een essentieel onderdeel van onze merkidentiteit en wordt door onze klanten van ons verwacht”, zegt Frank Moser, Head of Corporate Quality bij Porsche. “De kwaliteit die Porsche levert is het resultaat van hard werken, een bijna obsessieve nauwkeurigheid en een passie voor het creëren van de perfecte sportwagen. Als het om kwaliteit gaat, letten wij zelfs op de kleinste details. Dat is de aanpak die hoort bij het merk Porsche.”

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen