AudiBlog.nl

Rijden zoals een Porsche rijdt

Innovatieve elektrische techniek en traditionele Porsche waarden: gaan die twee dingen samen? Absoluut, denkt Stefan Weckbach, die verantwoordelijk is voor de Taycan. Volgens hem luidt de eerste volledig elektrische Porsche een nieuw tijdperk in, maar is hij tegelijk een echte sportwagen.

Mijnheer Weckbach, tot nu toe zijn elektrische auto’s qua verkopen nauwelijks succesvol geweest. Introduceert Porsche de Taycan te vroeg?

“Ik denk dat de tijd rijp is. Porsche houdt zich al heel lang bezig met elektromobiliteit. Ferdinand Porsche introduceerde bijvoorbeeld al in 1900 de Lohner-Porsche, een elektrisch voertuig met een actieradius van 50 kilometer. Sinds 2010 hebben we hybridevarianten in ons modellengamma en in 2013 kwamen daar plug-in hybrides bij. Bovendien lieten we met de 918 Spyder zien wat er mogelijk is als je een atmosferische V8 aan twee elektromotoren koppelt. De Taycan is de volgende stap.”

Hoe ziet de elektrische strategie van Porsche er precies uit?

“Elektrificatie is een belangrijk onderdeel van onze productstrategie. Die rust op drie pilaren: pure sportwagens met verbrandingsmotoren, hybridevoertuigen en volledig elektrische auto’s. Daarmee bedienen we alle aspecten van de markt en kunnen we aan alle wensen van onze klanten voldoen.”

Is het mogelijk om de Taycan klassieke Porsche waarden mee te geven?

“Het was vanaf het begin duidelijk dat een elektrische Porsche de sportiefste auto in zijn segment moest zijn, zoals alle Porsches dat zijn. En dat zie je terug in het weggedrag van de Taycan. Qua ontwerp is hij uiteraard duidelijk een Porsche, want ook in onze nieuwste modellen zit dat klassieke design-DNA. Verder voldoet de Taycan aan de hoogste eisen op het gebied van materiaalgebruik en kwaliteit, zoals onze klanten dat van ons gewend zijn.”

Wat voegt de Taycan toe aan de klassieke Porsche waarden?

“Ik denk dat hij op bepaalde gebieden de ultieme Porsche is. Neem de batterij. Die ligt onder de vloer van de auto en geeft de Taycan een nog lager zwaartepunt dan de 911. Combineer dat met zijn optimale gewichtsverdeling en je hebt een auto die in de basis al buitengewoon sportief is.”

Huidige elektrische sportwagens verliezen wat van hun kracht na meerdere keren hard accelereren…

“Maar de Taycan niet. De motoren die wij hebben gekozen staan garant voor topprestaties, ook op de langere termijn. De Taycan kan meerdere keren achter elkaar vol accelereren of langere tijd op hoge snelheid rijden zonder kracht te verliezen. Ook hebben we een slim koelsysteem ontwikkeld, dat alleen koeling stuurt naar onderdelen die het nodig hebben. Op die manier voorkomen we de opbouw van hitte en kan de aandrijflijn optimaal blijven presteren.”

Om echt bruikbaar te zijn hebben elektrische auto’s een grote actieradius nodig en dus grote, zware batterijen. Dat extra gewicht is niet goed voor de prestaties. Hoe hebben jullie dat opgelost?

“In theorie heb je alleen een grote batterij nodig om een elektrische auto een fatsoenlijke actieradius te geven, maar dat kan bij de Taycan niet omdat hij anders te zwaar zou worden. We hebben dus gekozen voor een ‘intelligent performance’-aanpak. De elektromotoren van de Taycan zijn heel licht en efficiënt, waardoor ze minder stroom verbruiken en we dus kleinere, lichtere batterijen kunnen monteren. Daarbij hebben we de luchtweerstand van de Taycan verregaand geoptimaliseerd en echt voor ieder duizendste deel van de Cw-waarde gevochten.”

Porsche gaat zijn eigen weg door te kiezen voor een 800 Volt-architectuur. Waarom is dat?

“Een elektrische Porsche moet niet alleen snel zijn, maar ook snel laden. Doordat de Taycan gebruikmaakt van een 800 Volt-systeem is hij na vijftien minuten aan de lader weer klaar voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. In vergelijking met de systemen die momenteel worden gebruikt, is dat de helft sneller. Ook zorgt het hoge voltage ervoor dat we het elektrische systeem van de Taycan kleiner en lichter kunnen maken, met onder meer dunnere kabels.”

Zijn er extra veiligheidsmaatregelen nodig door het hogere voltage?

“Nee, een 800 Volt-systeem is daarin niet anders dan het 400 Volt-systeem dat al langer wordt gebruikt in elektrische auto’s en plug-in hybrides.”

Zijn er genoeg plekken waar eigenaren hun Taycan kunnen opladen?

“Porsche werkt momenteel samen met andere autofabrikanten om een snellaadnetwerk langs de belangrijkste Europese verkeersaders op te zetten. In 2020 zullen er reeds vierhonderd laadstations operationeel zijn. We werken bovendien aan een voltagebooster waarmee de Taycan ook opgeladen kan worden bij 400 Volt-stations.”

Wat zijn uw persoonlijke ervaringen met de Taycan?

“We testen de Taycan al geruime tijd en hebben ontzettend veel kilometers gemaakt. Wat gelijk opviel was dat zelfs de allereerste prototypes al dat typische Porsche-rijgedrag hadden. Ze waren zo sportief en reageerden zo direct op het ‘gaspedaal’ dat we ons gelijk thuisvoelden.”

Wanneer gaan we de Taycan op de openbare weg zien?

“Porsche introduceert het model eind 2019. En ik kan verklappen: De Taycan is niet zomaar een elektrische auto. Hij is een echte Porsche.”


Gerelateerd nieuws

Leave a Reply