AudiBlog.nl

Audi: mat op maat

•Gepatenteerde techniek voor matte graphics of letters in autolak
•Audi komt tegemoet aan personalisatiewensen van klanten
•Speciale laktechniek voor serieproductiemodellen

Audi gaat klanten de mogelijkheid bieden om af-fabriek matte graphics of letters in de lak van hun auto aan te brengen. Het innovatieve lakprocédé wordt op de #2, de special edition voor de Audi Q2, voor het eerst op grote schaal gebruikt. Audi heeft met dit lakproces een passend antwoord op de vergaande individuele wensen van klanten, zelfs bij auto’s die het merk in serie produceert.

Het lakprocédé is ontwikkeld door een team van de Technology Development-divisie van Audi in Ingolstadt. Eerst plakt een medewerker een sjabloon van dun plastic film op het gelakte onderdeel – in dit geval een zijpaneel van de Audi Q2. Vervolgens wordt met een speciaal ontwikkeld systeem het onderdeel onder vacuüm – vergelijkbaar met zandstralen – met een fijn poeder van gemalen glas bespoten. De blanke-laklaag wordt daardoor een paar duizendsten van een millimeter dunner dan op de rest van de auto waardoor het beoogde matte effect ontstaat. Dit verschil in oppervlaktestructuur zorgt ervoor dat het motief duidelijk zichtbaar is nadat het sjabloon is verwijderd. De #2, de speciale uitvoering van de Audi Q2 die binnenkort op de Nederlandse markt verschijnt, is voorzien van kruispatronen die op deze manier zijn vervaardigd.

Elke micrometer telt

Elk gelakt oppervlak aan de binnen- of buitenzijde van de auto is met het lakprocédé te individualiseren. Bij het gedeeltelijk matteren telt elke micrometer: de sproeikracht mag bijvoorbeeld niet te hoog zijn, anders zou de onderliggende laklaag worden beschadigd. Audi is er voor het eerst in geslaagd deze extreme precisie te combineren met volumeproductie.

Al in de zomer van 2016 bouwde Audi de eerste auto’s met gedeeltelijke mattering: 24 exemplaren van de ‘selection 24h’ editie van de Audi R8 Coupe V10 plus. De auto was een hommage aan de successen van de Audi R8 LMS-racewagen. De R8 trok de aandacht met zijn gematteerde ‘R8’-opschriften op de carbon zijpanelen. De gedeeltelijke mattering gebeurde toen nog met de hand. Vanaf dat moment heeft Audi het proces verbeterd, geautomatiseerd en het aanbrengen enorm versneld. Het matteren van een zijpaneel voor de Audi Q2 kost nu nog ongeveer een minuut. De medewerkers in de spuiterij van Ingolstadt kunnen moeiteloos ook grotere componenten verwerken: zo zijn de Audi-ringen aan de zijkanten van het speciale TT 20 Years-model eveneens gedeeltelijk gematteerd.


Gerelateerd nieuws

Leave a Reply