AudiBlog.nl

Porsche met vier fabrieksauto’s aan de start van Le Mans

Porsche doet komend raceseizoen opnieuw mee aan de wereldwijde GT-programma’s. Dat heeft de raad van bestuur aangekondigd tijdens het motorsportgala ‘Night of Champions’ waarbij het internationale succes van de Porsche teams en -coureurs in het seizoen 2018 werd gevierd. Tijdens het gala maakte Porsche ook een aantal nieuwe ontwikkelingen bekend.

Tijdens de 87ste editie van de 24-uursrace op Le Mans neemt Porsche opnieuw met vier auto’s deel. Twee Porsche GT-teams die ook deelnemen aan de FIA WEC en de IMSA WeatherTech Championship zijn elk verantwoordelijk voor twee 510 pk sterke GT-racers uit Weissach. De auto met startnummer 91 wordt bestuurd door Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frédéric Makowiecki. In de Porsche met startnummer 92 strijden de titelverdedigers Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor. Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber rijden met startnummer 93. Achter het stuur van de 911 RSR met startnummer 94 zitten de jonge Sven Müller, Mathieu Jaminet en Dennis Olsen. Net als in 2018 zal ook het veld van klantenteams die het tijdens de GTE-Am-klasse tegen elkaar opnemen weer uitgebreid zijn. Voor het eerst in de geschiedenis van het FIA World Endurance Championship markeert de 24 uur van Le Mans de seizoensfinale van het kampioenschap.

Ploeg met klasse

Porsche streeft naar continuïteit in zijn team van fabrieksrijders. Alle rijders die in 2018 deel uitmaakten van de ploeg, hebben ook een contract voor 2019 gekregen. Hetzelfde geldt voor alle Porsche Young Professionals. De enige nieuwe toevoeging aan de ploeg is Porsche Junior Jaxon Evans, de 22-jarige Nieuw-Zeelander die regerend kampioen is van de Porsche Carrera Cup Australië. In totaal bestaat de ploeg 2019 momenteel uit 24 coureurs.

Voortzetting van fabrieksinzet in de VS

In het IMSA WeatherTech Championship racet Porsche ook in 2019 met twee 911 RSR’s. De samenwerking met Team Core Autosport is met nog eens drie jaar verlengd. De Porsche met startnummer 911 wordt vooralsnog gedeeld door Nick Tandy en Patrick Pilet. Tijdens de lange afstandsraces in Daytona, Sebring, Watkins Glen en Petit Le Mans vult Frédéric Makowiecki het duo aan. In de zusterauto met nummer 912 vormen Earl Bamber en Laurens Vanthoor de vaste bemanning. Mathieu Jaminet wordt als derde rijder toegevoegd tijdens de langeafstandsklassiekers.

Ondersteuning van klantenteams

Porsche blijft ook de klantenteams tijdens de wereldwijde GT3-raceserie intensief ondersteunen. Hierbij wordt voor de eerste keer de nieuwe 911 GT3 R ingezet. In totaal heeft Porsche Motorsport 45 exemplaren van deze racer aan klantenteams verkocht.Titelverdediging op de NürburgringHet succesvolle team Manthey-Racing gaat ook in 2019 weer voor de winst tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring. Het team stuurt twee exemplaren van de nieuwe 911 GT3 R naar het circuit die door Porsche worden ondersteund. Het winnende kwartet van 2018 blijft ongewijzigd: Richard Lietz, Frédéric Makowiecki, Patrick Pilet en Nick Tandy zijn achter het stuur van de racer te vinden. In de zusterauto vult Earl Bamber het winnende trio Michael Christensen, Kévin Estre en Laurens Vanthoor aan. Daarnaast ondersteunt Porsche een aantal andere teams met rijders en technische en strategische ondersteuning.

Wereldpremière van een succesvolle racer

De Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport beleeft op 3 januari 2019 zijn wereldpremière tijdens de ‘Roar before Daytona’ testritten. De opvolger van de Cayman GT4 Clubsport is de eerste in serie geproduceerde racewagen die is gebouwd met duurzaam gefabriceerde onderdelen. Zo zijn de voorklep, portieren en de achterspoiler vervaardigd uit een bio-composiet vezelmateriaal. De nieuwe racer rijdt drie weken later zijn eerste race tijdens de 24 uur van Daytona. De GT4 completeert de clubsport-familie van Porsche Motorsport, die verder bestaat uit de 911 GT2 RS Clubsport en de 935.

Nieuw teamchef bij Porsche Motorsport

Fritz Enzinger is vanaf januari 2019 de nieuwe chef van Porsche Motorsport, dat naast GT Racing het komende seizoen ook Formula E zal omvatten. Tot nu toe was Enzinger verantwoordelijk voor het LMP1-project en was hij sinds februari 2018 ook de man achter de autosportactiviteiten van de Volkswagen Group. Frank-Steffen Walliser, sinds 2014 de vorige chef van Porsche Motorsport, wordt bij Porsche verantwoordelijk voor de 718 en 911 sportwagens.

Christian Ried wint Porsche Cup

De Porsche Cup, de trofee voor ‘s werelds meest succesvolle Porsche-privérijder, gaat dit jaar naar Christian Ried (39). De eigenaar/rijder van het team van Dempsey Proton Racing nam de bokaal in ontvangst uit handen van Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen van Porsche AG. Daarnaast kreeg Ried een Porsche cadeau voor zijn succesvolle prestaties in een Porsche 911 RSR. Met zijn tweede plaats verdiende Robert Renauer een prijs van € 30.000. De als derde geplaatste Fransman Julien Andlauer won € 25.000. De Porsche Cup wordt sinds 1970 uitgereikt en is gebaseerd op een idee van Ferry Porsche.


Gerelateerd nieuws

Leave a Reply