Zoek

Vreemde eend: de ‘Fetzenflieger’

Ondanks zijn lichamelijke beperkingen vierde Oostenrijker Otto Mathé grote successen met zijn zelfgebouwde auto met Porsche-motor: de ‘Fetzenflieger’.

Als gevolg van een motorongeluk kan Otto Mathé nog maar een arm gebruiken. Dat weerhoudt hem er niet van om te blijven racen. Als Mathé van twee naar vier wielen is overgestapt, verpandt hij zijn hart aan Porsche. Met zijn curieuze, zelfgebouwde racewagen, de ‘Fetzenflieger’, is Mathé halverwege de jaren ‘50 de held van het publiek.

Multitalent

Opgebouwd uit Volkswagen- en Porsche-onderdelen is de ‘Fetzenflieger’ technisch gezien een Formule 2-auto. Maar met een set spatborden, lampen, een tweede stoeltje en een reservewiel kan Mathé de auto echter vliegensvlug ombouwen voor deelname in andere raceklassen. De versnellingspook zit links, en om met zijn nog functionerende arm te kunnen schakelen, leunt Mathé tegen het stuur. Met deze rijstijl vergaarde de Oostenrijker grote bekendheid. Ondanks zijn fysieke belemmeringen hebben de beste coureurs regelmatig het nakijken als Mathé aan de start verschijnt

Backfire

Eerst kreeg de ‘Fetzenflieger’ een 1,5-liter Porsche-motor, die later vervangen werd door de beroemde Fuhrmann-motor uit een 356A Carrera GT. Met zijn extreem lage zwaartepunt, korte wielbasis en de motor vóór de achteras, heeft de auto een geweldige balans. Het gewicht bedraagt slechts 395 kilo, en met 130 pk gaat de ‘Fetzenflieger’ gemakkelijk 200 km/u. Opmerkelijk zijn de grote openingen in de motorkap. Het vereenvoudigt het wisselen van bougies, maar de carburateurs moeten tegen rondvliegend gruis worden beschermd met een doek. Zo nu en dan, als de motor last heeft van ‘backfire’, vat het doek vlam. Een spectaculair gezicht, als Otto Mathé op die manier in volle vaart voorbij racet.

Mathé gebruikte de ‘Fetzenflieger’ hoofdzakelijk voor races op onverhard en ijs. Tijdens een race in Zell am See brak Otto Mathé het ronderecord. Aangemoedigd door zo’n 3.000 toeschouwers legde hij de vier kilometer lange ijsbaan aan de voet van de Grossglockner af in 157 seconden – en zette zo Porsche’s fabrieksrijders Huschke von Hanstein en Richard von Frankenberg op achterstand.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen