AudiBlog.nl

Gewoon doén

Als je actief wilt worden in de autosport, dan bestaat daar geen gebruiksaanwijzing voor. Je kunt dus wel gaan karten… maar je kunt ook gaan voor de Porsche Racing Experience!

Waar het in de verhalen meestal meteen over gaat, is lef. Of regen. Of allebei, zoals vandaag op het Circuit Paul Ricard, een kleine vijftig kilometer ten oosten van Marseille. Janine Lissautzki houdt haar walkietalkie omhoog en drukt op de spreektoets. Klikklak, en dertig medewerkers langs de baan en in de pits zijn één en al aandacht. Lissautzki (32) is projectleider van de Porsche Racing Experience bij Manthey-Racing, waar men terechtkan voor een professionele coureurscursus, met alle service die daarbij hoort. De medewerkers komen grotendeels van Manthey-Racing, het meest succesvolle Porsche-raceteam ter wereld. De aandelen daarvan zijn voor 51 procent in handen van Porsche AG.

Ruim vier maanden geleden is Lissautzki begonnen met de planning voor de beginnerscursus Level 1. Daar moest ze een chef-monteur voor strikken en instructeurs en ingenieurs voor inroosteren, terwijl ze ook de coördinatie had over de levering van 21 Porsches 911 GT3 Cup. Ze heeft veel moeten organiseren, investeren – en dan regent het dus. Daar waren ze nu niet direct voor gekomen, op deze eerste praktijkdag; de zestien deelnemers die gespannen wachten tot ze aan de bak moeten al helemaal niet. Ze zijn afkomstig uit Duitsland, Dubai, Frankrijk, Ierland, Japan, Noorwegen, Hongarije en de VS, en allemaal willen ze in slechts vijf dagen de basisbeginselen van het racen onder de knie krijgen.

Lissautzki staat in de pitsstraat, met stralend blauwe ogen, natte blonde haren en een krachtige stem: “Baan vrij voor de start.” Het regent niet meer. Het asfalt is alweer bijna droog, alleen in de geultjes in de pitsstraat staat nog een plets water. De donkerblauw met zwarte wolken trekken over, de hemel klaart op. Een snelle blik op de cursisten, en daar tovert de projectleidster een glimlach tevoorschijn. Alles onder controle: “Go!”

Stoomcursus met veel praktijk

De deelnemers staan klaar. Ook Kevin Woods uit San Francisco, een 47-jarige ex-medewerker van Google. Zijn helm werkt als een afweerschild, maar zijn ogen verraden nerveuze concentratie. Het geluid van stemmen wordt gemixt met dat van motoren. Instructeurs, monteurs en assistenten staan voorovergebogen over de coureurs in de auto’s, om de zolen van de raceschoenen droog te wrijven en hun riemen vast te sjorren. Woods steekt zijn duim omhoog. Zijn instructeur Felipe Fernández Laser maakt het veiligheidsnet vast aan de rolkooi. Dat net moet er in het ergste geval voor zorgen dat de coureur niet met stoel en al uit de auto wordt geslingerd. Dat hadden ze op dag één al geleerd, want die stond in het teken van de theorie: een inleiding in de voertuigtechniek.

Woods is geheel in zichzelf verzonken en zegt geen woord. Hij is nu helemaal geconcentreerd op de 5842 meter van de baan, in gedachten bezig al een hele ronde te rijden, de handen stevig om het stuurwiel geklemd. “De Signes aan het einde van de Mistral Straight kun je vol nemen”, zegt Laser. De Signes, een flauwe bocht naar rechts, vernoemd naar de vroegere woonplaats van circuitbaas Paul Ricard, is er volgens de coureurs eentje van de meer uitdagende soort. Gas erop houden of toch maar even liften? Dat moet ieder voor zich bepalen. Maar het is mogelijk – als je het durft. Woods zal hem vol nemen. Alleen niet nu, niet op de tweede dag al.

Talenten scouten uit principe

Met de Driving Experience biedt Porsche al jaren circuitcursussen aan. De Porsche Racing Experience is daar in het najaar van 2017 bijgekomen – “een mogelijkheid om onder professionele begeleiding met autosport te beginnen”, zegt Frederic Klein. Samen met zijn Canadese collega Paul Gregor leidt hij het project Porsche Racing Experience en de ‘Belevenis klantenrensport’. Autosporttalent ontdekken en vooruithelpen, ook onder de klanten van Porsche, is een principe van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart. Dat heeft al wereldkampioenen en winnaars van Le Mans opgeleverd. Alleen: talent is één ding, zonder wilskracht, inzet en uithoudingsvermogen lukt het niet. De Porsche Racing Experience wil hobbycoureurs voorbereiden op hun eerste raceseizoen, onder meer door het behalen van de internationale racelicentie D op Level 1. Trackwalks, fysiotherapie, mental coaching en les in de voertuigtechniek, het hoort er allemaal bij. Net als de safetycar-training, de inhaalmanoeuvres en de race ter afsluiting.

Uitzonderlijk getalenteerde kandidaten maken hun nationale racedebuut op Level 2, bijvoorbeeld in de Porsche Sports Cup of in de Porsche GT3 Cup Challenge. Niet iedereen haalt dat; of je je ervoor kwalificeert bepaalt alleen het team van de Racing Experience. Op Level 3 ten slotte heeft Porsche een complete begeleiding en coaching op het programma. Daarmee kunnen de gelukkigen instappen in nationale of internationale raceklassen als de Porsche Carrera Cup of de Porsche Mobil 1 Supercup.

Waarom hij er hier bij is? “Ik wil mijn rijvaardigheid steeds verder verbeteren”, zegt Woods na een paar ronden achter de Porsche van zijn instructeur. In het verleden heeft hij veel gekart. Nu wil hij meedoen op Level 2, een volledig raceseizoen in Duitsland of Zwitserland. Maar het liefst rijdt hij races in de VS, waar hij veel tijd doorbrengt met zijn gezin. Dat heeft hij nu voor een week verruild voor zijn Porsche-familie: Porsche Junior-coach Felipe Laser, fabrieksrijder Sascha Maassen en de voormalige F1-coureur Christian Klien uit Oostenrijk.

Woods heeft al bekenden onder de rest van het deelnemersveld, zoals de Japanner Shintaro Akatsu, een 56-jarige zakenman met drie woonadressen, waarvan één in Tokio. Net als Woods doet hij de cursus Level 1 vrijwillig voor de tweede keer. “Het programma is zeer intensief”, zegt hij. “Als je maar weinig tijd hebt, is er geen betere manier om de grenzen van een racewagen te leren kennen.” Circuitervaring heeft Akatsu al. Feeling voor de auto is iets wat hij telkens opnieuw mee in het verkeer brengt, thuis onder meer met een Porsche 918 Spyder.

Hoofdingenieur Felix Stiller (28) pakt zijn laptop van het dak van de auto en loopt terug naar het tijdwaarnemershuis. Daar beoordeelt hij rap de data die de racewagens uitspuwen: watertemperatuur, oliedruk, remdrukopbouw. “De Racing Experience is de beste manier om van hobbyist een serieuze coureur te worden”, zegt hij. De meeste weekends van het jaar brengt hij door op circuits over de hele wereld. Laser zit naast hem achter vier monitors en legt zijn eigen referentieronde over die van Woods heen. De deelnemers leren het meest van de praktijk. “Kevin heeft ervaring met de Cup-auto en een geweldige pace”, vindt Laser. “Hij voelt de auto zeer goed aan.” Maar vandaag lijkt hij het heilige vuur te missen. “Iets langzamer de bocht in en sneller eruit. En zo weinig mogelijk sturen”, adviseert Laser zijn cursist. Woods weet het en knikt.

Virtuele voorbereiding

Het mythische van Porsche is moeilijk in woorden te vatten, maar je kunt tenminste proberen het te beleven. Van de deelnemers aan de Experience zijn er maar weinigen die ooit in een Cup-auto hebben gezeten, vandaar dat ze de VR-bril die het team hen van tevoren had opgestuurd ten zeerste wisten te waarderen. Met virtual reality is de lichtgewicht éénzitter met de vele knoppen op het stuurwiel perfect te simuleren.

Dan voegt Mark Webber zich bij het gezelschap. De voormalige F1-ster en wereldkampioen endurance racing is tegenwoordig merkambassadeur voor Porsche. Met de deelnemers heeft hij gesprekken over hun carrière. Woods verheugt zich er nu al op. “Hij is echt een voorbeeld, heeft in de racerij zo’n beetje alles bereikt. Ik vertrouw hem voor de volle 100%.” Hij wil Webber best vertellen wat zijn eigen ambities zijn, maar hij zal toch vooral goed naar de man luisteren.

Het is vrijdagmiddag, dag vijf, 14,8 °C. De uitloopstroken, zwartgeblakerd van de remsporen, kleuren blauw en rood. Samen met de rood-wit geverfde curbstones ontstaat zo een opmerkelijke harmonie. De toplaag van het asfalt heeft bijzondere eigenschappen met uiteenlopende wrijvingsweerstanden, waardoor de wagens bij een rijdersfout gefaseerd worden afgeremd. Dat maakt het Circuit Paul Ricard tot een van de veiligste banen in Europa.

Nu is het moment aangebroken waar Woods, Akatsu en de veertien andere deelnemers zo hartstochtelijk naartoe hebben gewerkt. Hen wacht een uitdagende bocht. De race kan beginnen.


Gerelateerd nieuws