AudiBlog.nl

De geschiedenis van Porsche begint elektrisch

Ferdinand Porsche was als tiener al gefascineerd door elektriciteit. Al in 1893 installeerde de toen 18-jarige ingenieur een elektrisch verlichtingssysteem in het huis van zijn ouders. De eerste voertuigen van zijn hand waren ook elektrisch. De elektrische aandrijving is diep geworteld in het DNA van Porsche.

Ferdinand Porsche ontwierp in 1898 de Egger-Lohner C.2 Phaeton. Het voertuig werd aangedreven door een elektromotor met 5 pk waarmee het elektrische koetsje een topsnelheid bereikte van 25 km/u. Porsche ontwikkelde in 1900 de elektrische wielnaafmotor voor fabrikant Lohner die op de Expo in Parijs werd gepresenteerd. Met 2 x 2,5 pk was een topsnelheid van 37 km/u te behalen. De reden van Lohner om een voertuig met een elektromotor te ontwikkelen was toen zo actueel als nu: het milieu werd volgens de fabrikant vanwege de massamotorisering ‘meedogenloos bedorven’ door het grote aantal benzinemotoren.

Porsche ontwierp in hetzelfde jaar ook ‘s werelds eerste hybride auto, de ‘Sempre Vivus’. De ingenieur breidde het bereik van de auto uit door niet een batterij als energiebron te gebruiken, maar in plaats daarvan een verbrandingsmotor in te zetten die een ​​generator aandreef om zo de wielnaaf van elektrische energie te voorzien. De Lohner-Porsche toonde aan waarom elektrische mobiliteit de afgelopen decennia jammerlijk mislukte: ondanks zijn bescheiden vermogen woog de auto bijna twee ton. Het gebrek aan infrastructuur en het beperkte bereik maakten vele tientallen jaren een einde aan elektromobiliteit.

Het idee werd meer dan honderd jaar later nieuw leven ingeblazen met de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen. Die zijn geschikt voor gebruik in voertuigen en voldoen zo aan de steeds strengere wettelijke uitstooteisen. Elektrische aandrijfsystemen kwamen opnieuw in beeld. De Cayenne S Hybrid effende in 2010 bij Porsche de weg voor elektromobiliteit. De 380 pk sterke Panamera S Hybrid was als eerste volledige hybride in de luxe autoklasse in 2011 zelfs de zuinigste Porsche ooit met een brandstofverbruik van 6,8 l/100 km (NEDC). In datzelfde jaar testte Porsche drie volledig elektrische Boxster E-modellen.

Panamera en Cayenne Turbo S E-Hybrid: topmodellen met twee harten

Twee jaar later liep de Panamera S E-Hybrid opnieuw voorop in het segment als ‘s werelds eerste plug-in hybride – nu met 306 kW/416 pk en een puur elektrisch bereik van 36 kilometer. In de tweede Panamera-generatie omarmde Porsche elektrische prestaties in alle modelvarianten. De booststrategie – overgenomen van de 918 Spyder – maakte sportwagenprestaties mogelijk, maar dan gecombineerd met een hoog rendement. 

De derde generatie van de plug-in hybride aandrijving van Porsche, de Turbo S E-Hybrid, was nu de standaarduitrusting in de topversies van de Panamera en Cayenne. De modellen combineerden uitzonderlijke prestaties met maximale efficiëntie: een 4.0-liter V8-motor en een elektromotor genereerden een systeemvermogen van 500 kW/680 pk. Deze versies waren de sportiefste voertuigen in hun respectieve segmenten, met dank aan hun hybride aandrijving.

911 GT3 R Hybrid: eerste raceauto met gedeeltelijk elektrische aandrijving

Zelfs in de moderne tijd was het voor Porsche volkomen vanzelfsprekend om elektrische auto’s in een heel vroeg stadium naar het circuit te brengen. Porsche bracht de 911 GT3 R Hybrid in 2010 naar de Nürburgring als de eerste racer met een gedeeltelijk elektrische aandrijving. De 911 GT3 R Hybrid werd aangedreven door een 4.0-liter zescilinder boxermotor met 353 kW die werd ondersteund door twee synchrone elektromotoren op de vooras met een vermogen van elk 60 kW. Bij het remmen dienden de twee elektromotoren als generatoren en wonnen zij kinetische energie terug


918 Spyder: recordbreker op de Nürburgring Nordschleife

Porsche gebruikte de resultaten van de 911 GT3 R Hybrid 2013 voor de krachtige 918 Spyder. Die reed het bestaande ronderecord voor productieauto’s op de Nordschleife aan gruzelementen met een rondetijd van 6:57 minuten. Het innovatieve plug-in hybride systeem vertrouwde op drie motoren: een hoogtoerige 4.6-liter V8-motor zonder turbo met 447 kW en twee elektrische motoren aan de voor- en achterzijde die samen 210 kW leverden. Het resultaat was een systeemvermogen van 652 kW/887 pk en 1.280 Nm koppel. Een lithium-ionbatterij maakte een elektrisch bereik van maximaal 31 kilometer mogelijk. 

919 Hybrid: winnaar in uithoudingsvermogen

Met de 919 Hybrid besloot Porsche in 2014 opnieuw in te stappen in de LMP1-klasse. In 2015 behaalde Porsche de eerste van drie opeenvolgende Le Mans-overwinningen. Porsche rondde dit hoofdstuk van zijn motorsportgeschiedenis eind 2017 af met zes WK-titels. De 919 Hybrid was de meest complexe racewagen die Porsche tot op heden had ontworpen en gebouwd. Veel componenten van deze succesvolle racer vonden hun weg naar productiewagens zoals de Panamera Turbo S E-Hybrid.


Gerelateerd nieuws