Luchtspiegeling: Porsche 911 RSR van Lego in de woestijn

Tomek Makolski is een Poolse fotograaf die gewapend met Lego en een lens onze beeldvorming beïnvloedt. In het huidige digitale tijdperk waarin de meeste beelden maar kortstondig onze aandacht krijgen, gebruikt Makolski zijn creaties om ons – de kijker – een moment van bezinning te geven.

Je herinnert je ongetwijfeld nog één van Makolski’s eerdere werken. In 2017 maakte de Poolse fotograaf een aantal sfeervolle nachtshots van zijn geboorteplaats Warschau, waarin hij vervolgens een optisch levensgroot ogend 911 GT3 RS Lego-model verwerkte. De serie oogstte veel lof door de combinatie van professioneel camerawerk met slimme montagetechniek achteraf. Het resultaat was een reeks speelse beelden die zich onderscheidden van de meer bekende autokiekjes op de social media-kanalen.

Droomauto

Zelf is Makolski ook een groot autoliefhebber en coureur. Regelmatig neemt hij deel aan trackdays en draait hij zijn hand er niet voor om om ‘even’ tien uur te rijden naar één van zijn favoriete bergpassen. Bovendien is hij een liefhebber van Porsche. “In mijn ogen als autoliefhebber is Porsche een bijzonder merk,” verklaart de 29-jarige fotograaf. “Ik ben in 1990 in Polen geboren en tijdens mijn jonge jaren zagen we daar maar zelden een Porsche, waardoor het altijd een droomauto gebleven is. Dankzij mijn werk heb ik in verschillende modellen kunnen rijden en Porsche is zonder twijfel mijn favoriete sportwagenmerk.”

In zijn drukke schema van portret-, mode-, food- en lifestylefotografie heeft de autosector altijd een speciale plek. Wanneer Makolski niet voor Formule 1-teams en grote autofabrikanten aan het werk is, blijft hij graag experimenteren. Toen Porsche en Lego de nieuwe 911 RSR op de markt brachten, greep Makolski deze gelegenheid met beide handen aan om weer eens iets nieuws te proberen. Hij reisde af naar Dubai en schoot een aantal locaties dat zowel contrasterend als versterkend werkte voor de RSR.

Authentieke lichtinval

Het resultaat is een prachtige collectie statische en actiebeelden, inclusief de onscherpte van beweging en zelfs zo nu en dan een vlam van onverbrande brandstof uit de uitlaat. Maar het meest pakkende element in alle beelden is – naast de droogte en het hete zwarte asfalt – de authentieke lichtval die Makolski zo accuraat heeft gecreëerd. “Ik heb de auto in een studio in Warschau geschoten en daar de juiste lichtinval toegepast,” licht de fotograaf toe. “Het was voor dit project essentieel om dat licht precies zo te vormen als het op locatie was, alvorens de beelden verder te kunnen bewerken.”

Spelen met de verbeelding

Na dit succesvolle tweede project is Makolski vastbesloten om door te gaan op dit pad van creatieve fotografie, waarbij de echte en denkbeeldige wereld nagenoeg naadloos in elkaar overgaan. “Vandaag-de-dag krijgen beelden maar enkele seconden aandacht alvorens ze in de vergetelheid geraken. Ik wil die aandacht van de kijker graag langer vasthouden, en hem wat langer over mijn beelden laten nadenken, om de foto te analyseren alsof ze onderdeel zijn van een collectie in een museum. We creëren tegenwoordig zoveel content dat het moeilijk is om iets te maken dat meer impact heeft. Daarom hou ik ervan om met de verbeelding van mensen te spelen.”

Gerelateerde artikelen

nl Nederlands
X