Turbo Time: Walter Röhrl geeft geschiedenisles

Niemand kent de Porsche 911 Turbo beter dan rallylegende Walter Röhrl. Hij kocht er 41 jaar geleden voor het eerst een voor zichzelf, en zijn eerste auto van de zaak bij Porsche was ook een Turbo. In het Porsche Experience Center aan de Hockenheimring blikt hij terug op zeven generaties van het iconische model.

De 930-generatie

“De voorvader van alle turbo’s was een technische revolutie in de autowereld. De eerste variant met 260 pk en een vierversnellingsbak was nog erg scherp wat betreft de vermogensontwikkeling, maar dat maakte het een fantastische uitdaging voor ervaren chauffeurs. Ook de visuele styling maakt grote indruk, met de brede wielkasten, de Fuchs-velgen en niet te vergeten de grote achterspoiler. In 1979 werd mijn droom werkelijkheid en kocht ik mijn eigen eerste 911 Turbo.”

De 964-generatie

“De Turbo van de volgende generatie had net als de laatste varianten van de 930-serie een cilinderinhoud van 3,3 liter. Hij was buitengewoon mooi, met zijn brede achterzijde, de hoge koplampen en de krachtige achtervleugel. Hij bood daarnaast een aanzienlijk verbeterde rijveiligheid met ABS en stuurbekrachtiging. De Turbo 3.6, met een volledig nieuw ontworpen motor en een vermogen van 360 pk, blijft tot op de dag van vandaag een ware droomauto.”

De 993-generatie

“De 993 Turbo maakt een grote stap voorwaarts met zijn vierwielaandrijving. Al vroeg tijdens de ontwikkeling zei ik dat het niet mogelijk was om een ​​auto met 408 pk te maken zonder vierwielaandrijving. Na vele testen hebben we toen gekozen voor de nieuwe viscokoppeling met variabele krachtverdeling naar voren in plaats van het oude principe met vaste verdeling. Vooral in combinatie met de nieuwe Weissach-achteras en de harmonieuze vermogensontwikkeling van de biturbomotor is de 993 Turbo gewoonweg fantastisch om te rijden en nauwelijks te verslaan als het gaat om rijdynamiek.”

De 996-generatie

“De volgende mijlpaal kwam met de nieuwe generatie: waterkoeling. De auto was technisch uitstekend. Zelfs de Porsche Carbon Ceramic Brakes (PCCB) uit de autosport waren leverbaar. De 996 was tot nu toe verreweg de beste Turbo ooit, maar het design van de nieuwe generatie was niet erg populair. Dat is naar mijn mening volkomen onterecht. Voor mij is de 996 Turbo misschien wel de geheime tip, vooral vanuit het perspectief van vandaag: het is nog steeds een zeer snelle sportwagen die volledig geschikt is voor dagelijks rijden, en dat tegen een redelijke prijs. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de versie met handgeschakelde versnellingsbak.”

De 997-generatie

“Met de 997-generatie maakte Porsche een grote stap voorwaarts op het gebied van visuele styling. Zelfs vandaag is de auto nauwelijks verouderd – hij belichaamt nog steeds de esthetiek van een moderne Porsche. Op technisch vlak werd de toenmalige magische limiet van 500 pk bereikt met de 997.2 Turbo, en de introductie van de PDK-transmissie met dubbele koppeling. Zelfs nu kan ik nog steeds niets negatiefs vinden en ik vind het altijd leuk om achter het stuur van een 997 Turbo te zitten. De afstelling van stuur, setup en remmen geeft een wonderbaarlijk analoog gevoel.”

De 991-generatie

“De nog bredere vleugels doen bijna denken aan de vleugels van de originele Turbo’s. En dan is er nog de verfijnde krachtverdeling van de vierwielaandrijving, de introductie van de achterasbesturing en natuurlijk het nog hogere vermogen. De 991 Turbo-modellen zetten een haast onwerkelijke hoge standaard op het gebied van rijdynamiek. Het reactievermogen, de balans en het enorme vermogen – het is gewoon ongelooflijk.”

De 992-generatie

“Eerlijk gezegd kon ik me gewoon niet voorstellen dat het mogelijk was om de ervaring van de vorige generatie verder te verbeteren. Maar als ik vandaag in Hockenheim met de 992 Turbo rijd, is dat echt fantastisch. Deze versie is weer in zoveel opzichten verbeterd dat het me bijna sprakeloos maakt. De 992 Turbo rijdt op het niveau van een supersportwagen, maar je kunt iedereen achter het stuur zetten zonder bang te hoeven zijn. Er is geen overstuur of onderstuur. Petje af voor de ontwikkelingsafdeling.”

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen

Hartkamer

Elke Porsche heeft dezelfde oorsprong: het ontwikkelingscentrum in Weissach, een stadje onder de rook van Stuttgart. Of het nu gaat om sportwagens voor op de

Lees verder »