Zoek

Porsche maakt fabriek in Zuffenhausen klaar voor de toekomst

Porsche gaat haar fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen klaarmaken voor de toekomst. Dankzij een ingrijpende modernisering zal de volledig elektrische, volgende generatie van de Porsche 718 gebouwd worden op de traditionele assemblagelijn voor tweedeurs Porsche-modellen. Op deze lijn worden eveneens de modellen met boxer-motor gebouwd. In totaal investeert Porsche ongeveer €250 miljoen in de modernisering en verbouwing. 

“De modernisering van de productielijn voor sportauto’s vormt een belangrijke mijlpaal voor de fabriek in Zuffenhausen” zegt Albrecht Reimold, bestuurslid Productie & Logistiek bij Porsche. “Dankzij de verbouwing worden onder meer de efficiëntie en kwaliteitsstandaarden verbeterd en is het mogelijk om zowel modellen met een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving naast elkaar te bouwen. Dit betekent een nieuw hoofdstuk in de productie van sportauto’s.”

Doel van de grootschalige modernisering is het doorvoeren van verbeteringen in het productieproces waarbij ook lessen uit de productie van andere modellen worden toegepast. Zo wordt bij de productie van de Porsche Taycan al veelvuldig gebruik gemaakt van automatisch geleide voertuigen (AGV’s), oftewel volledig geautomatiseerde en onbemande transportvoertuigen. Hiermee wordt zowel de capaciteit als flexibiliteit vergroot. Daarnaast wordt geïnvesteerd in kwaliteitsbewaking en logistiek. Tevens zal de productie van de elektrische aandrijflijn van de toekomstige, volledig elektrische Macan  worden geïntegreerd in de huidige motorenfabriek. 

258874__high

Een overzicht van de belangrijkste verbeteringen:

Productie van sportauto’s met automatisch geleide voertuigen

Om de productie van toekomstige modellen mogelijk te maken wordt de productielijn voor tweedeurs-modellen uitgebreid. AGV’s vervangen de klassieke assemblagelijn en maken een flexibelere productie mogelijk, iets dat vooral in de toekomst van pas komt wanneer onder één dak zowel modellen met een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving gebouwd zullen worden. 

Verbetering van kwaliteitscontroles

Porsche heeft kwaliteitsstandaarden hoog in het vaandel staan, en gaat hierin opnieuw een stap verder. Vernieuwde assemblageprocessen en verbeterde kwaliteitscontroles vormen hiervoor de basis. Dit betekent onder meer dat er tijdens het productieproces veelvuldig controles plaatsvinden en er standaarden zijn waaraan iedere Porsche moet voldoen. Ook wordt een nieuwe lichtstraat geïnstalleerd die het uitvoeren van controles vergemakkelijkt. Daarnaast zijn de akoestische tests voor elektrische modellen verbeterd, en worden oppervlakte- en lekinspecties volgens een nieuw proces uitgevoerd.

258873__high 
 Uitbreiding van logistiek voor carrosseriebouw 

Porsche is al ruim een jaar bezig om de logistieke capaciteit voor carrosserie-onderdelen te vergroten, door onder meer een nieuw gebouw in gebruik te nemen recht tegenover het Porsche Museum waar voorheen het Porsche Centrum gevestigd was. De opleverdatum staat voor 2025 gepland, moderne magazijnstellingen (zogenaamde High-Bay racks) verdeeld over twee verdiepingen zullen de carrosseriedelen voor de tweedeurs- en Taycan-modellen overzichtelijk huisvesten. Eerder dit jaar heeft Porsche al een eenzelfde moderne magazijnstelling in gebruik genomen waar diverse voertuigonderdelen opgeslagen worden. Het nieuwe logistieke centrum heeft een opslagcapaciteit van ongeveer 35.000 vierkante meter. 

Productie van elektrische motoren wordt geïntegreerd in bestaande productielijn

Sinds 2016 worden V8-verbrandingsmotoren voor zowel de Cayenne- als Panamera-modellen in Zuffenhausen gebouwd. De productie van de elektrische motoren voor de nieuwe Porsche Macan Electric wordt geïntegreerd in de bestaande productiefaciliteit. Het is de bedoeling dat de nieuwe generatie van de Porsche Macan vanaf 2024 in de fabriek in Leipzig van de band rolt. 

Bron: Porsche

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen