Audi RS 6 Avant GT: de overtreffende trap in sportiviteit + video

  • Motorkap en spatborden van koolstofvezel, speciale 22 inch wielen
  • Instelbaar onderstel, high-performance banden en geoptimaliseerd quattro sportdifferentieel voor extra sportiviteit
  • Exclusiviteit gegarandeerd: slechts 660 exemplaren

De nieuwe Audi RS 6 Avant GT is de kroon op de RS 6 modelreeks en vormt Audi Sport’s overtreffende trap in sportiviteit. Als ‘limited edition’ vertrouwt de auto op vele exclusieve details, zoals een indrukwekkende dakspoiler, nieuwe diffuser en markante 22 inch wielen. Hoogwaardige kuipstoelen, een nieuwe kleurcombinatie en een individuele badge met het productienummer op de middenconsole behoren tot de exclusieve interieuraccenten. Speciaal voor de RS 6 Avant GT heeft Audi Sport een handmatig instelbaar onderstel en een doorontwikkeld quattro sportdifferentieel ontwikkeld. De biturbo V8 levert liefst 463 kW/630 pk en bouwt tussen 2.300 en 4.500 tpm een indrukwekkend koppel van 850 Nm op. De eerste exemplaren van de Audi RS 6 Avant GT worden in het tweede kwartaal van 2024 afgeleverd.

Het idee achter de Audi RS 6 Avant GT vindt zijn oorsprong in de RS 6 GTO concept, die in 2020 door twaalf stagiaires van Audi Design werd gebouwd. De legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO racewagen uit 1989 diende daarbij als voorbeeld. Het nieuwe front van de RS 6 Avant GT is direct afgeleid van de RS 6 GTO concept. Door de Singleframe-grille en luchtinlaat in hoogglans zwart, de imposante front-splitter en de verticale ‘blades’ in de voorbumper oogt de auto nog lager en breder. Voor het eerst past Audi Sport GmbH een geheel uit koolstofvezel opgetrokken motorkap toe. Datzelfde lichte materiaal wordt ook voor de spatborden gebruikt. Door de luchtroosters achter de grote 22 inch velgen wordt de luchtdruk in de wielkuipen gereduceerd en krijgen de remmen een betere koeling. 

Het zijaanzicht van de RS 6 Avant GT wordt bepaald door de speciale 22 inch zesspaaks velgen en carbonelementen in de side-skirts en buitenspiegels. Aan de achterzijde heeft de auto zwarte emblemen, een aangepaste achterklep en een gewijzigde diffusor die de auto door de centrale verticale reflector een nog breder aangezicht geeft. De achterspoiler is nagenoeg identiek aan die van de RS 6 GTO concept. Voor een nog lager en krachtiger silhouet ontbreken dakrails op de RS 6 Avant GT.

Exclusieve kleurcombinaties

Optioneel is de Audi RS 6 Avant GT leverbaar in twee speciale kleurstellingen: Arkonawit in combinatie met een livery van zwart, grijs en rood plus velgen in hoogglans wit (net als bij de historische Audi 90 quattro IMSA GTO uit 1989), of zwart-grijze accenten en zwarte velgen in combinatie met de carrosseriekleur Nardogrijs of Mythoszwart. In het zwarte interieur zijn tal van details in koperkleur en rood uitgevoerd, zoals de stuurwielrand, zijkant van de middenconsole, middenarmleuning, deurpanelen en vloermatten met RS 6 GT logo’s. De naar wens en zonder meerprijs te kiezen RS-kuipstoelen zijn bekleed met leer en de microvezelstof Dinamica, met in de hoofdsteunen het RS 6 GT logo geborduurd. De bekleding is afgewerkt met rode stiksels en koperkleurige buitennaden. Het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen zijn afgewerkt met Dinamica. Exclusief detail: de individuele genummerde badge met het productienummer in de middenconsole.

‘Next level’ prestaties

De Audi RS 6 Avant GT heeft een motorvermogen van 463 kW/630 pk, de maximale trekkracht bedraagt 850 Newtonmeter. Dat is 22 kW (30 pk) en 50 Nm méér dan de standaard RS 6 Avant. De GT accelereert in 3,3 seconden naar 100 km/u (een verbetering van 0,3 sec.), vanuit stilstand naar 200 km/u neemt 11,5 seconden in beslag (-0,5 sec.). De topsnelheid is begrensd op 305 km/u. Om die prestaties kundig te kunnen beteugelen, wordt de RS 6 Avant GT geleverd met keramische remschijven.

De 4,0-liter TFSI-motor is gekoppeld aan een achttraps tiptronic-transmissie, die nu nog sneller schakelt. De RS 6 Avant GT beschikt over de nieuwste, zeer lichte en compacte variant van het zelfsperrende tussendifferentieel. Die verdeelt de aandrijfkrachten in een 40:60 verhouding over de voor- en achteras. Zodra een wiel doorslipt, wordt automatisch meer vermogen gestuurd naar de as met de meeste tractie – vóór tot een maximum van 70 procent, achter tot 85 procent. Het verbeterde tussendifferentieel zorgt voor nog meer rijdynamiek, een voelbaar beter bochtgedrag en minder onderstuur in het grensbereik.

Uniek: manueel verstelbaar onderstel

Speciaal voor de RS 6 Avant GT kreeg het quattro-sportdifferentieel op de achteras een andere overbrenging, waarbij de focus nog meer ligt op levendige rijeigenschappen. In het rijprogramma ‘dynamic’ profiteert de bestuurder van een sportief-neutraal en zeer nauwkeurig rijgedrag. Uniek voor de RS 6 Avant is het mechanisch verstelbare onderstel, waarmee de auto 10 mm lager op het asfalt staat dan de standaard RS 6 Avant. Het handmatig instelbare onderstel biedt een optimale spreiding tussen sportiviteit en comfort. Dankzij de stuggere vering, de in drie standen instelbare schokdempers en dikkere stabilisatorstangen – vóór +30 procent, achter +80 procent – ligt de RS 6 Avant GT in bochten nog stabieler op de weg. Het benodigde gereedschap en de handleiding voor het verstellen van het onderstel wordt bij de auto meegeleverd.

Standaard staat de RS 6 Avant GT op high performance Continental SportContact 7-banden in de maat 285/30 R22. Deze banden bieden zowel op droog als op nat asfalt duidelijk meer grip, zodat de auto bij hoge bochtsnelheden nog minder gevoelig is voor onderstuur. De banden zorgen bovendien voor een 2 meter kortere remweg bij een noodstop vanaf 100 km/u.

In tegenstelling tot de reguliere Audi RS 6 Avant, wordt de GT-versie niet op de productielijn in Neckarsulm geassembleerd, maar worden de gelakte carrosserieën van de 660 exemplaren naar Böllinger Höfe getransporteerd, voor handmatige eindassemblage, waarvoor zeven specialisten zijn geselecteerd. 

Meer details, specificaties en prijzen van de Audi RS 6 Avant GT worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.

Bron: Audi

Gerelateerde artikelen