Zoek

Audi Cross Cabriolet quattro: verantwoord genieten

Leusden, 14 november 2007 – Audi introduceert op de Los Angeles Autoshow (16-24 november aanstaande) de Cross Cabriolet quattro. Dit studiemodel combineert de goede eigenschappen van een SUV met de sportiviteit van een cabriolet. Dankzij de TDI-motor met ultra-low emission technology is de Cross Cabriolet quattro niet alleen bijzonder krachtig, maar zou hij ook aan de toekomstige, zeer strenge EU 6 emissie-eisen kunnen voldoen.

De tweedeurs Audi Cross Cabriolet quattro heeft net als de Audi A4 en A5 een in lengterichting geplaatste motor. De auto heeft een lengte van 4,62 meter en een breedte van 1,91 meter, afmetingen die vergelijkbaar zijn met een auto uit het B-segment. Hij is echter 1,63 meter hoog en heeft een riante wielbasis van 2,81 meter. Daarbij heeft het studiemodel alle typische Audi cabrioletkenmerken zoals een A-stijl met aluminium afwerking en een stoffen dak dat in slechts 17 seconden kan ‘verdwijnen’. Een stoffen dak is lichter dan een stalen cabriodak, neemt minder plaats in als hij wordt neergeklapt én de auto is ook met het dak dicht direct herkenbaar als cabriolet. Andere opvallende uiterlijke kenmerken van de Cross Cabriolet quattro zijn de koplampen met LED-techniek, de stevige ‘schouderlijn’ en de grote 21-inch lichtmetalen velgen.

Vooruitstrevend op alle fronten

Het vooruitstrevende karakter van de Audi Cross Cabriolet quattro zit in het unieke carrosserieconcept, maar ook in zijn geavanceerde techniek. Het studiemodel beschikt over de meest recente 3.0 TDI. Deze dieselmotor is uitgevoerd met het ultra-low emission system. Dankzij de nieuwste commonrail-techniek met piezo-injectoren, een inspuitdruk van 2000 bar, een geoptimaliseerde turbo én een zeer effectief uitlaatgasrecirculatiesysteem heeft deze motor al een zeer efficiënte (en dus) schone verbranding. Door het dieselpartikelfilter en door het biologisch afbreekbare additief AdBlue aan de zogenaamde DeNOx-katalysator toe te voegen, wordt de uitstoot van schadelijke gassen en dan vooral die van NOx verder beperkt. Dankzij deze technologie zou de 3.0 TDI nu al kunnen voldoen aan de strenge emissie-eisen (EU 6), die in 2014 van kracht worden.

De 3.0 TDI, die in dit geval is gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie, toont bovendien aan dat ‘schone techniek’ prima samen kan gaan met sportieve prestaties en een laag verbruik. Dankzij het vermogen van 176 kW/240 pk en het indrukwekkende koppel van 500 Nm van de 3.0 TDI, is de Cross Cabriolet quattro goed voor een topsnelheid van 240 km/h, een sprint van 0-100 km/h in maar 7,2 seconden en een gemiddeld verbruik van slechts 7,3 l/100 km.

De dynamiek van quattro

Het spreekt voor zich dat het studiemodel is voorzien van quattro vierwielaandrijving. Dat is hier gekoppeld aan het dynamisch onderstel voorzien van lichtgewicht multilink-ophangingen vóór en achter, waarover ook de nieuwe A4 en A5 beschikken. De sportieve eigenschappen ervan worden verder versterkt door schokdempers met CDC (continuous damping control) waardoor hun instelling met een druk op de knop te veranderen is. De bestuurder heeft daarbij de keuze uit diverse settings zoals Comfort, Sport en Off-road. De rijhoogte van de Cross Cabriolet quattro is eveneens met een druk op de knop aan te passen. Dat biedt voordelen bij terreinrijden, maar doordat de achterzijde van de auto apart te verlagen is, wordt in- en uitladen vergemakkelijkt. Bovendien is de hoogteverstelling te gebuiken om de in- en uitstap van passagiers makkelijker te maken. Bij snelheden boven 80 km/h beweegt de carrosserie automatisch naar de laagste stand ten behoeve van een lager zwaartepunt en een zo laag mogelijke luchtweerstand. De Audi Cross Cabriolet quattro heeft duurzame keramische remschijven voor een krachtige remwerking.

Persoonlijke set-up dankzij Audi drive select

Dankzij Audi drive select is de Cross Cabriolet quattro in diverse opzichten naar persoonlijke voorkeur instelbaar. Met dit systeem is bijvoorbeeld de karakteristiek van motor, versnellingsbak en schokdempers in te stellen. Daarbij zijn drie basisinstellingen beschikbaar: Dynamic, Sport en Efficiency. In de laatste stand staat een zo laag mogelijk verbruik centraal. Daartoe wordt bijvoorbeeld de airconditioning uitgeschakeld en komt er een perfecte samenwerking tussen de adaptieve cruise control en het navigatiesysteem tot stand. De cruise control maakt gebruik van informatie van het navigatiesysteem en remt dan bijvoorbeeld vroegtijdig af voor bijvoorbeeld een scherpe bocht. In de Efficiencystand is een brandstofbesparing van 20% ten opzichte van de Dynamicstand mogelijk.

Aangenaam en ruim

Het interieur van de Audi Cross Cabriolet quattro heeft vier afzonderlijke, ruime zitplaatsen. Het dashboard is naar de bestuurder gericht. Diverse functies zijn eenvoudig te bedienen via het MMI-systeem, dat is uitgevoerd met een draaiknop en een ‘touchpad’. Het navigatiesysteem is te gebruiken in combinatie met Google Earth, niet alleen om een bestemming te kiezen, maar ook om die bestemming letterlijk in beeld te brengen. Via een koppeling met internet kan het navigatiesysteem ook data van verkeersinformatie- en meteorologische diensten in de routeplanning meenemen.

De inzittenden van de Audi Cross Cabriolet quattro kunnen genieten van muziek in zijn puurste vorm dankzij het Bang & Olufsen sound system inclusief internetradio voor de ontvangst van talloze stations. Dit geluidssysteem maakt het mogelijk om waardeoordeel over de uitgezonden muziek te geven. Vervolgens zoekt het intelligente systeem alleen nog naar muziek die bij de smaak van de bestuurder en/of inzittenden past. Zo ontstaat een hoogst persoonlijk virtueel radiostation.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen