Zoek

Audi: op koers naar de doelstelling

Rupert Stadler: Audi heeft de juiste producten en met de 8 nieuwe model varianten die er in 2009 aankomen, zal het helpen de economische storm van 2009 te doorstaan.

Hoe gaat het met de afzet?

Vanaf januari t/m september waren de verkopen perfect. Oktober en november waren niet zo slecht, maar wij zijn natuurlijk wel bezorgt over de verkopen in 2009. Wij verwachten onze doelstelling van 1 miljoen Audi’s af te zetten in 2008 te bereiken.

Zijn premium merken zoals Audi in een betere positie dan de volume merken?

Ik geloof dat Audi op dezelfde manier getroffen zal worden als de volume merken. Autofabrikanten worden beïnvloed door de weerstand van de kopers om nu aan te schaffen.
Auto’s zijn een kapitale investering en dat telt veel meer in een premium segment als in het volume segment. Maar wij gaan nog niet bij de pakken neerzitten, wij moeten werk gewoon doen.

Heeft Audi de plannen voor 2009 gewijzigd a.g.v. de financiële crisis?

In zaken moet je sensoren hebben wat er buiten gebeurt en proberen een stap op de komende ontwikkelingen voor te blijven. Natuurlijk zullen wij onze broekriemen volgend jaar aan moeten halen.

Hoe staat het met de lange termijn strategie?

Onze strategie 2015 staat voor een groei met een gedefinieerd portfolio. Het is gedefinieerd met het zijn van een premiummerk en onze intrede in het kleine autosegment.
Wij willen dit o.a. doen met onze Audi A1 in drie- en vijfdeurs varianten. Wij investeren in nieuwe technologieën en willen gestaag groeien.

Komt er een andere Audi A2?

Dat is de reden waarom wij een ruimte hebben gelaten tussen A1 en A3. Wij zijn er van overtuigd dat er ruimte is voor een product met een goed DNA. Maar dat zal in het volgende decennium zijn want wij zijn niet in staat simultaan aan alles te werken.

Gaat Audi meer doen in potentiële groeimarkten?

Natuurlijk, verkopen in China gaan erg goed, maar wij hebben ook nog Australië, Taiwan, Thailand en India. Wij zijn daar jaren geleden gestart en hebben daar ook al enig succes geboekt. Wij zullen zeker uitberieden, maar dat zal de neergang in Europa en de VS niet compenseren.

Wat denkt u dat er met de Russische markt gaat gebeuren?

Dit jaar zullen wij nog in Rusland groeien hoewel de groei de laatset manden wat afvlakte. Rusland is de sterkset afzetmarkt voor onze 12-cilinder Audi A8 en wij hebben uitstekende verkopen genoteerd voor onze Audi Q7. Wij veronderstellen dat wij er volgend jaar nog verder groeien, maar in een lager tempo.

Volkswagen wil de productie elk jaar met 10% verhogen, heeft Audi dezelfde doelstelling?

Natuurlijk, wij hebben altijd geprobeerd meer volume en groei te realiseren op de bestaande locaties. Er zijn natuurlijk wel limieten. En daarom hebben wij besloten de Audi A1 in de fabrieks uitbreidinglocatie Brussel te gaan bouwen.

Hoe kijkt u tegen overheidssteun voor de auto-industrie aan?

Ik ben er niet op tegen, maar ik ben wel tegen maatregelen die de concurrentie verstoren.

Is gepland dat de werkzaamheden in Ingolstadt verder groeien?

Ik ben een professionele optimist. De markt zal volgend jaar erg moeilijk zijn, maar Audi is goed gepositioneerd en heeft een groot productportfolio.
Volgend jaar zullen wij acht nieuwe modelvarianten introduceren. Dus wij gaan door met het werken aan onze toekomst na de crisis en ik wil er zeker van zijn dat Audi tegen die tijd goed voorbereid is. Wij proberen klaar te zijn voor wat wij nodig hebben in de komende twee tot drie jaren.

Krijgen wij ooit een Audi Cabrio met hardtop te zien?

Ik ben een duidelijk voorstander van soft-tops en dat blijft zo. Wij geloven dat dit de juiste kap is voor een Cabrio. Zij zijn nu akoestisch en aerodynamisch even goed als de normale auto’s.

Bron: Automotive News Europe

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen