Zoek

Audi Q7 ook in Hybride?

Nu de Volkswagen dochter heeft aangekondigd dat er een Hybride uitvoering van de Touareq komt, zal de Audi Q7 er ook wel komen.

Gisteren was er in de pers gekomen dat er een V6 TFSI  prototype klaargestoomd wordt met een elektromotor, om in 2010 op de markt te komen van VW. Uiteraard kan dit natuurlijk ook mogelijk worden in de Audi Q7.

Hier een vertaal stukje van de Touareq;

Het verbruik van deze gunstige krachtpatser is iets minder dan 9 liter benzine per 100 km, gemiddeld 17 procent beter dan een even grote SUV met alleen benzinemotor. In de stad kom je toe met een kwart minder benzine.

De Duitse autobouwer combineert de V6 TFSI Hybrid aan een drieliter V6 TSI met compressor 333 pk (bekende motor uit de S4) en een elektromotor van 50 pk. Bij snelheden tot 50 km/u rijdt de SUV volledig op de elektromotor. De energie komt in dat geval van een NiMH-batterij.

Bij een kickdown of als je de automaat met acht versnellingen in de S stand plaatst, werken zowel de V6 als de elektromotor. Het koppel is van deze uitvoering dan 550 Nm en in 6,8 seconden snelt ie dan naar de 100 km/u op de teller. Op het scherm van het radio/navigatiesysteem kan je aflezen welk type aandrijving je op dat moment gebruikt.

Hier het pers verslag van de Touareq;

IJZERSTERKE EN SCHONE HYBRIDETECHNIEK VOOR TOUAREG
Volkswagen presenteert hybride SUV met 374 pk en trekvermogen van 3,5 ton

Met de Touareg V6 TSI Hybrid toont Volkswagen een experimenteel platform op basis van de indrukwekkende SUV. Het technische concept is vrijwel gereed voor productie en omvat schone en sterke hybridetechniek.

· 275 kW/374 pk met een maximumkoppel van 550 Nm en trekvermogen van 3,5 ton
· Acceleratie van 0 tot 100 km/uur in slechts 6,8 seconden
· Verbruik in stadsverkeer 25% lager
· CO2-emissie 210 g/km; voldoet aan emissie-eisen volgens Euro5- en ULEV2-norm

Ondanks de indrukwekkende prestaties is het des te opvallender dat het gemiddelde brandstofverbruik onder de 9,0 l/100 km ligt. Met een CO2-emissie minder dan 210 g/km voldoet de Touareg V6 TSI Hybrid nu reeds aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro5- en Amerikaanse ULEV2-normen. Vooral binnen de bebouwde kom zijn de milieuvoordelen aanzienlijk. Tot een snelheid van 50 km/uur wordt de Touareg V6 TSI Hybrid namelijk aangedreven door de elektromotor, waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen. Ook een geïntegreerd start-stopsysteem voor de benzinemotor bewijst goede diensten om brandstofverbruik en emissies tot een minimum te beperken.

Innovatieve technologie
In technisch opzicht ligt het concept van de 3.0 liter V6 TSI benzinemotor in het verlengde van de veelgeprezen reeks viercilinder TSI-motoren die Volkswagen recentelijk heeft geïntroduceerd. Hiermee gaat Volkswagen door op de ingeslagen weg van intelligent downsizen ? een kleinere cilinderinhoud met directe inspuiting en een verbeterd inlaattraject. Het vermogen van de V6 bedraagt 245 kW/333 pk bij 5.500 t.p.m., terwijl het maximumkoppel van 440 Nm al vanaf 3.000 t.p.m. beschikbaar is. Door de aanwezigheid van een krachtige elektromotor ? goed voor 38 kW/52 pk en 300 Nm ? beschikt de bestuurder vanuit stilstand over een aanzienlijk koppel. Desondanks staat alles bij deze hybride aandrijflijn in het teken van efficiency. In het koelsysteem van de benzinemotor is bijvoorbeeld een waterpomp geïntegreerd, die uitgeschakeld blijft tot het moment dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Al even innovatief is de wijze waarop het gecombineerde vermogen van beide krachtbronnen wordt verdeeld. De elektromotor is bijvoorbeeld in staat tijdelijk meer koppel te leveren tot het moment dat de verbrandingsmotor de beoogde trekkracht levert, wat leidt tot een beter accelererend vermogen en een lager brandstofverbruik.

Minder brandstofverbruik
Het brandstofverbruik van deze hybride ligt in de stad ongeveer 25 procent lager dan een vergelijkbare benzinemotor. Onderzoek wijst uit dat het gecombineerde brandstofverbruik ? bebouwde kom en snelweg ? tot wel 17 procent lager ligt. Deze sterk verbeterde brandstofefficiency heeft Volkswagen gerealiseerd aan de hand van een start/-stopsysteem, regeneratief remmen en natuurlijk de efficiënte elektromotor. Daarnaast wordt op het moment dat de bestuurder zijn of haar voet van het gaspedaal haalt, de V6 TSI motor losgekoppeld van de transmissie. Dit gebeurt zelfs bij hogere snelheden ? voor de productieversie tot ongeveer 160 km/uur. Hiermee wordt voorkomen dat energie verloren gaat als gevolg van mechanische wrijving, waardoor de Touareg merkbaar comfortabeler rijdt. Door tijdens het rijden goed te anticiperen kan de bestuurder bovendien zelf direct bijdragen aan het verlagen van het brandstofverbruik. De elektromotor vervult tevens de functie van dynamo, voor de stroomvoorziening van het elektrische systeem en om het energieniveau in de hoogvoltage NiMH-accu op peil te houden. Tijdens het rijden zorgt de elektromotor er tot slot voor dat de V6 TSI-motor ongemerkt en snel wordt gestart.

Gewichtsbesparing
Om een deel van het extra gewicht van de componenten van de hybride aandrijflijn (in totaal zo?n 175 kilo) te compenseren, verschilt het prototype op een groot aantal punten van het huidige productiemodel. Een voorbeeld daarvan is de 4MOTION-vierwielaanrijving. In de huidige Touareg wordt het vermogen via een middendifferentieel en een tussenbak met hoge en lage gearing naar de voor- en achterwielen gedirigeerd. De Touareg V6 TSI Hybrid is voorzien van een lichter Torsen-differentieel dat vergelijkbaar is met dat van de Audi Q7.

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen