Audi A5 Sportback voor Europa en Azië

Audi blijft het leveringsprogramma van de A4/A5-familie uitbouwen, want blijkbaar zijn zeven carrosserievarianten nog altijd niet voldoende. Vandaar dat de Duitsers ook nog een vijfdeurs hatchback uitbrengen, die vanaf eind oktober als A5 Sportback in de showroom staat. De fabrikant heeft na het houden van verschillende klantonderzoeken het gevoel op jaarbasis zo’n 40.000 tot 50.000 stuks te kunnen verkopen. Dat volume staat gelijk aan de Europese afzet van de A5 Cabrio en Coupé.

De A5 Sportback gaat alleen in Europa en Azië in de verkoop. In Zuid-Korea overigens niet, want net als in de Verenigde Staten voldoet de nieuweling daar niet aan de gestelde emissie-eisen. De belangrijkste markt is West-Europa. Ongeveer eenderde van de klanten woont in Duitsland. Groot-Brittannië moet daarna het leeuwendeel van de afzet realiseren, gevolgd door Frankrijk, Italië en Spanje. In Nederland hoopt de importeur enkele honderden exemplaren te kunnen leveren, maar een exacte prognose durft het bedrijf in de huidige marktomstandigheden niet te geven.

Audi baseert de A5 Sportback op de A4 limousine. De wielbasis is met 2,81 meter identiek, de lengte van 4,71 meter komt overeen. De Duitsers geven de Sportback echter de toegenomen spoorbreedte van de A5 Coupé mee, wat de vijfdeurs hatchback een dynamischer rijkarakter moet geven dan de sedan en Avant. De designafdeling heeft een sportief ogende carrosserielijn op papier gezet, waarvoor nadrukkelijk naar een coupé is gekeken. De zijruiten hebben geen deurstijlen en de totale daklijn ligt lager dan die van de sedan. Binnenin is plaats voor vier personen. Een vijfzitter komt er de komende jaren niet. De autofabrikant claimt dat de hoofdruimte achterin slechts 0,5 cm minder is dan in de vierdeurs A4, wat te danken is aan de lagere achterbank en de naar binnen toe opgeschoven zitplaatsen. De achterklep is de grootste die Audi momenteel te bieden heeft. Hij dekt een 480 liter grote bak af.

Het motorengamma bestaat bij de verkoopstart uit bekende vier- en zescilinder motoren. De basis van het aanbod wordt gevormd door een 180 pk sterke 2.0 TFSI, waarvan tevens een 211 pk sterke uitmonstering beschikbaar is. Daarboven staat een 3.2 V6 FSI met 265 pk. Het aanbod diesels is opgebouwd uit een 2.0 TDI (170 pk), 2.7 V6 TDI (190 pk) en een 3.0 V6 TDI (240 pk). Later arriveren in ieder geval nog een 1,8 liter benzine met 160 pk, een 2.0 TDI met 143 pk en de S5 met 3,0 liter V6 Kompressormotor (333 pk).

Audi vraagt voor de A5 Sportback minimaal € 40.800,- (2.0 TFSI).

Bron: Telegraaf

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Porsche Cayenne staat in de startblokken: wereldpremière live te volgen

Porsche presenteert op woensdag 19 november zijn tweede volledig elektrische SUV. De nieuwe Porsche Cayenne debuteert tijdens een digitale wereldpremière die vanaf 15:00 uur Nederlandse tijd zal worden uitgezonden. Drie dagen

Lees verder »

Nieuwe Porsche Cayenne vertrouwt op de expertise van een Formule E wereldkampioen

Met de introductie van de nieuwe Cayenne brengt Porsche niet alleen een nieuwe, volledig elektrische modelserie op de markt. Ook vertaalt Porsche een brok autosporttechnologie

Lees verder »

ABT Audi SQ5

Een mooie upgrade voor je nieuwe Audi Q5 (SQ5) van ABT. Helaas is de SQ5 niet in het assortiment in Nederland. Maar deze mooie Q5,

Lees verder »