Zoek

Charles Zwolsman kijkt toch met goed gevoel terug naar de 1000 km van de Nürburgring.

nurburgring-cz1

De ervaring maakt ons steeds beter.”

Zwolsman is de kater van de 1000 km van de Nürburgring alweer een beetje te boven. “Jawel, het was toch een goede race ondanks dat wij niet op het podium eindigden.  Ik wist dat we kans maakten om in de prijzen te vallen, daar gingen we helemaal voor. Omdat ik als derde moest rijden en de race moest finishen was het heel spannend. Ik heb dit jaar nog niet met zoveel spanning zitten kijken als bij deze race.” De Kolles R10 nr. 14 liep toch super? “Ondanks dat ik achteraf kan zeggen dat dit circuit ons minder goed viel dan de vorige, vind ik dat we uiteindelijk in de race toch goede kansen hadden.” Betekent dit dat het Kolles team met grote sprongen vooruit gaat? “Niet met sprongen, maar de ervaring maakt ons steeds beter. Niet alleen het team, maar ook de coureurs.”

Wij hebben dan ook best een goede race gereden.

Als je de curve in de monitor bekijkt, zie je een mooi oplopende lijn gedurende de hele race. “Afgezien van de extra pitsstop hebben we dan ook best een goede race gereden en kwamen we steeds verder naar voren.” Jouw rondetijden in de wedstrijd lagen rond 1.46, ben je daarmee tevreden? “In de kwalificatie reed ik een 1.44.0, dus er zat wel een aardig gat tussen. Maar de andere teams waren ook ongeveer 2 seconden langzamer dan hun kwalificatie tijd, dus wat dat betreft was het normaal. Ik reed qua rondetijden wel een sterke race.”

Voor de pitsstop hadden wij de derde plaats stevig in handen.

Jullie zaten toch wel heel dicht tegen het podium aan. “Toen wij een extra pitsstop moesten doen, omdat Narain bandenproblemen kreeg, wist ik dat het moeilijk zou worden om op het podium te komen. Daarvoor hadden wij de derde plaatst stevig in handen. Ik kon in mijn laatste stint nog wel het gat kleiner maken, maar helaas was er niet genoeg tijd om de derde plaats terug te pakken.” Denk dat je dat de Kolles Audi R10 de enige auto was die een antwoord kon geven op het Aston Martin geweld? “Tegen hun eerste 2 auto’s was het onmogelijk om te vechten. De Aston is op dit moment, en zeker op de Nürburgring, sneller dan wij. Maar de derde auto van Aston was toch iets langzamer dan de onze.” Betekent wel dat het (podium) voor de Kolles Audi R10 er toch zeker in zit? “Ja, het zit er zeker in. We strijden ook in de volgende race weer met Aston Martin, Pescarolo, Oreca en Ginetta om de podiumplaatsen. Dat zijn dus met ons mee gerekend negen auto’s die daarvoor in aanmerking komen. Dus best spannend.”

Als ik opgeef wordt het voor hem helemaal makkelijk.

De laatste fase van de race met vooral jouw stint was toch wel het spannendste denk ik. Je liep ziender ogen in op de 3de Aston. “Ja, ik heb hard gepushed omdat ik zo graag naar het podium wilde. Ik kwam ook nog best dichtbij. Was die laatste (supersnelle) pitsstop van de Aston Martin doorslaggevend voor de 4de plaats? “Dat scheelde toch weer 5 seconden en is ongeveer de tijd die wij als diesel team verliezen tegenover de benzine teams. Dat zijn helaas de reglementen die ons tegenhouden.” Ondanks dat je op een gegeven moment zag dat de 3de plaats niet meer haalbaar was, bleven je rondetijden heel scherp. Is dat een prof eigen, doorgaan tot het laatste en nooit opgeven? “Ik wilde de druk erop houden. Als hij ziet dat ik dichterbij kom moet hij ook blijven pushen en is er een kansje dat hij een fout maakt. Als ik al opgeef wordt het voor hem helemaal makkelijk.” Hoe was de sfeer op de Nürburgring? “Het was goed druk. Wat dat betreft een van de betere races dit jaar. Dan zie je toch dat Duitsland ook een echt motorsport land is.” En de reactie van Dr Collin Kolles? “Hij was natuurlijk ook teleurgesteld dat we het podium net niet gehaald hadden, maar vond wel dat ik goed gereden had.” Stand in het kampioenschap? “Ik sta nu 9de.”

Elk voordeel dat wij hadden is dit jaar al weg.

Nu gaan er weer geruchten dat de restricties voor de diesels ander jaar nog strakker gaan worden. Wat is toch het voordeel van de diesels t.o.v. de benzine motoren? “Onze motoren zijn zuiniger, dus in principe kunnen wij de race rijden met minder pitsstops. Maar door de reglementen is elk voordeel dat wij hadden dit jaar al weg. Het zal volgend jaar helemaal onmogelijk worden voor ons om te winnen. De reglementen om de diesels langzamer te maken zijn naar mijn inziens gericht op het langzamer maken van de fabrieks Peugeot’s en Audi’s. Deze zijn ten opzichte van de rest nog steeds te snel. Ik zou liever zien dat ze dan de restricties alleen opleggen voor de nieuwste fabrieksauto’s. Nu slaan ze voor ons de plank een beetje mis.”

Het is aan ons om een foutloze race te rijden.

Volgende en laatste race is Silverstone. Betekent dat voor het Kolles team “nieuwe ronden, nieuwe kansen, nieuwe prijzen”? “Laten we het hopen. Zoals ik al zei zijn er negen auto’s die voor 3 podiumplaatsen strijden. En wij zijn niet de snelste van die negen. Toch hebben wij al bewezen dat we het kunnen, door dicht in de buurt te zitten. Het is aan ons om een foutloze race te rijden. De Aston Martins bijvoorbeeld kunnen zich nog wel eens een foutje permitteren.”

Bron: Charles Zwolsman Racing Media Services

Website: www.charleszwolsman.com

Image credit: Milo Kol / Planetlemans

Het laatste nieuws

Gerelateerde artikelen