Zoek

Le Mans Series 2009 : review Charles Zwolsman

Le Mans Series 2009, 1000 km van Silverstone GB

Charles Zwolsman

“Dat gat was niet te dichten.”

Met wat voor gevoel kijkt Charles terug naar de race op Silverstone? “Met wel een heel goed gevoel, het was een goede race. Ik heb alles uit de auto gehaald.” Wat was de opdracht toen je als tweede je stint moest rijden? “Ik moest ervoor zorgen dat ik een dubbele stint kon rijden zonder banden te wisselen. Silverstone is een baan die erg grof voor de banden is, dus ik moest ze niet over-pushen.” Het goed omgaan met je banden heeft niet je snelheid beïnvloed. “Ik had vast een snellere rondetijd kunnen rijden als ik gewoon hard kon pushen met de banden. Maar vergeleken met de rest reed ik alsnog erg goede rondetijden.”

Desondanks blijf je er altijd voor gaan.

Hoe was het circuit van Silverstone? “Ik moest er even aan wennen, maar in de race vond ik het een erg coole baan om op te racen.” Je rondentijden waren snel, maar op welk moment merkte je dat je niet verder naar voren kon? “Toen ik in de auto kwam lagen we al een ronde achter op onze eigen teamgenoten. Ik heb nog wel wat plaatsen goed gemaakt, maar dat gat was niet te dichten. Desondanks blijf je er altijd voor gaan, want je weet nooit in wat voor problemen de jongens voor je nog kunnen komen. Uiteindelijk had niemand problemen.” De topsnelheid van de Kolles Audi R10 was erg goed in vergelijking met de rest. Maar waar moet je dan op toegeven? “Onze zwakte zit hem in de langere bochten.”

De motor moet eerst uit.

Als je een pitsstop maakt komt er dan altijd een official bij kijken? “Ja, deze houdt in de gaten of er inderdaad maar 2 mensen tegelijk bezig zijn met de banden te verwisselen. En er zijn nog wat andere kleine regeltjes die hij in de gaten houdt. Zo mogen we niet met slippende banden de pits uitrijden en moet de motor eerst uit voordat er getankt wordt.”

Dr. Colin Kolles: “Het is weer een goede solide race geweest.”

Ondanks de enorme drukte op het snelle circuit van Silverstone gingen de prototypes goed met het langzame verkeer om. Heb jij veel hinder gehad van de langzamere auto’s? “Ik zie het nooit echt als hinder. Iedereen heeft er mee te maken en het maakt deel uit van het endurance racen. Je kunt het goed als je voordeel gebruiken door er slim mee om te gaan. Er zitten wel altijd risico’s aan vast. Die andere jongens zien je niet altijd aankomen en dat is ook niet zo gek gezien het snelheidsverschil en het feit dat je gewoon heel weinig ziet als je in zo’n auto zit.” Hoe was de reactie van Dr. Colin Kolles op de race in Silverstone? “Dat het weer een goede solide race is geweest.”

7de Plaats algemeen in de Le Mans Series 2009.

Het was de laatste race dit seizoen van de LMS. Wat is het eindresultaat in de competitie. “De nr.14 Kolles Audi R10 waar ik in reed is 7de algemeen geworden in het kampioenschap. De nr.15 Kolles Audi R10 eindigde als 11de. In het manufacturer kampioenschap zijn we samen als 4de gefinished en in het driver’s kampioenschap ben ik uiteindelijk 9de geworden.”

Ik heb met leuke en interessante mensen gewerkt.

Er was een vraag van een fan binnen gekomen. Tijdens de race heb je radio contact met het team. Maar de auto heeft drie antennes op de body, waar zijn die andere dan voor. “Die zijn er om de telemetrie data live door te sturen naar de Audi engineers. Met deze data kunnen ze de meeste van onze problemen analyseren.” Ik krijg toch wel de indruk dat je het prima naar je zin hebt gehad bij de Le Mans Series. “Het was een goed seizoen. Ik heb met leuke en interessante mensen gewerkt en klaag dus niet.” Het is toch heel wat anders dan wat je gewend was? “Het was voor mij al weer even geleden toen ik dit seizoen weer voor het eerst in een race auto stapte. Ook was het toch wel een heel andere discipline dan de formule auto’s waar ik aan gewend was. Daarom is het ook zo leuk dat het zo goed gegaan is.”

Tevreden met een uitroepteken!

Kortom, is Charles tevreden tussen aanhalingstekens of met een uitroepteken? “Uitroepteken! Het was voor mij persoonlijk gewoon een heel goed seizoen. Je hoopt altijd dat je een goed jaar kan hebben met weinig fouten. Maar dat gebeurt niet altijd. Dus ik ben blij dat mij dat gelukt is dit jaar. Natuurlijk zou dat beter opgevallen zijn als je helemaal vooraan rijdt. Maar dat heb je niet altijd helemaal zelf in de hand.”

Bron: Charles Zwolsman Racing Media Services

Website: Charles Zwolsman

Image credit: Marcel ten Caat, Milo Kol / Planetlemans